Gå till innehåll
torsdag 21 augusti 2025
Mackey

Vertikalt vindkraftverk till båt (eller husbil) söks

Rekommendera Poster

Hej!

Jag söker ett lämpligt vertikalt vindkraftverk till min båt.
Vill ha ett vertikalt verk då jag tror att de är tystare än horisontella.
Har tidigare sökt och inte hittat något och då tänkt bygga själv, men det blir inte av...

Jag har tänkt mig ett verk på 150 - 300 watt vid 10 m/s för att få ut något att räkna med vid medelvind på 6-7 m/s.
Diameter max 1,5 m och höjd max 1,5 m.
Det jag tänkte bygga var ett verk med tre blad som på bilden, men andra alternativ är också ok. Dock viktigt att verkningsgraden är hög.

Någon som har några erfarenheter av något verk i den storleken?
Några förslag på leverntörer?
I västa fall sad , några förslag på lämpliga delar?

Mackey

post-10017094-1394236898,3101_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstruktioner med vertikal axel har ju fört en tynande tillvaro sen slutet av 1800-talet, så de har nog sina nackdelar. Hittade en femsidig sajt som jämför med vanliga horisontal-axlade ...
http://www.motherearthnews.com/Renewable-Energy/2008-02-01/Wind-Power-Horizontal-and-Vertical-Axis-Wind-Turbines.aspx

Hittade bland annat:
- Ljudnivån verkar mer bero på det enskilda utförandet, bladens form, ev kuggväxel etc?
- Bladen utsätts för centrifugering tvärs hela längdrikningen, bladen får väl då göras jämförelsevis extra tjocka, starka och tunga för att inte bågna överdrivet.
- En andel av svep-ytan, alltså den farliga zon där man riskerar huggsår, utnyttjas inte för produktion. Svepytan måste då göras jämförelsevis större vid önskat effektuttag, detta ger tydligen i praktiken max 30% verkningsgrad istället för 35?
- Har ju iofs fördelar också pga sin enklare grundkonstruktion.

Finns ju ett nytt stort testverk i Varberg, och de verkar ju tro på konstruktionen iaf vad gäller storskalig elnäts-produktion. (De slipper växellåda, men för båtbruk används väl inte kuggar oavsett??) ... http://www.verticalwind.se/SV/index.html

Har f.ö. inte ens hittat nån seriös tillverkare av sådana snurror i lämplig storlek?
Kul ämne annars, nästan i klass med vindroder, finns några garagekonstruktioner att beskåda på tuben. ;-)

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 31 december 2011 | 13:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns massor att köpa på nätet, men inget i Sverige och inget för båtar.

Det finn något liknade som heter FORGEN som inte verkar funka så effektivt enligt något husbilsforum jag läst. Vissa är ändå nöjda då det verkar ge 1 A i snitt och då under dygnets alla timmar (när det blåser). Det blir ju trots allt 24 Ah per dygn, inte helt fy skam.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det var StenaLine som provade ett sånt där och monterade det framför överbyggnaden på typ Stena Danica ganska nyligen.

Tanken var att minska behovet för hjälpkärror i hamn och även slå sönder fartvinden för att minska luftmotståndet samt även ge viss del av elbehovet under färd..

Tror den vindsnurran (som säkert var rätt avancerad) höll typ 3 veckor.. Så hållbarheten är väl tydligen inte helt enkel..

Men - den är, i mina ögon, mycket trevligare i design och är den tystare så är det ju ett starkt alternativ.. Vinande vindsnurror och brummande elverk uppskattas inte direkt i naturhamnar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otroligt spännande och det verkar vara på riktigt...

Men det är ju inte vertikalt, annars hade jag satsat på ett sådant direkt. broken

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...