Rolle85 72 Postad 10 December , 2011 Hej, nån som vet var man kan köpa packningar till muttern i aktern på en Ryds? Var på Ryds men de hade inget och inte heller Hornbach. Var ska man köpa den tro? Ska de va gummi eller packning i stål? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 10 December , 2011 Ta en bit gummiduk och klipp ut en packning eller köp en tub Sika i båtaffärn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 December , 2011 Jag har ingen aning hur dyvikarn ser ur på en Ryds ...normalt sett så är det gängorna på pluggen smn skall tätas , mao använd gängtejp ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 11 December , 2011 Är det locket du menar så ska man förstås inte limma ihop det med Sika. Kan bli svårt att lossa. Rätt är gummipackning, varför inte en oring i passande storlek. Gängtejp, visst. Jag fattade det att dyvikan med mutter skulle skruvas fast i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 72 Postad 11 December , 2011 Ja när jag plockade bort den satt en o-ring där men den var ju sönder när man dragit åt och lossat en gång. Men men, får väl testa med gängtejp och marintätnings silikon nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 December , 2011 Eller ny O-ring. Har aldrig bytat O-ringen till nolan på min julle. Den är nog bortåt 10 år. Jag tar bort den varje höst. Konstigt nog hittar jag pluggen varje vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 72 Postad 12 December , 2011 Ja hittade en packning som passade, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 72 Postad 12 December , 2011 Ja hittade en packning som passade, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 277 Postad 12 December , 2011 Haha, jo, jag hittar den också varje år men det är inte varje år jag kommer ihåg att skruva dit den ... Citat: - Pappa, kommer vi att sjunka nu? - Det är nog ingen fara, vi hinner tillbaka till bryggan. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 December , 2011 Jag hade ansvar min scoutkårs två jullar under tonårstiden. Båtarna brukade på vintern stå på min morfars vedbodstomt. Ganska praktiskt. Båtgrejorna i vedboden, ström från min morfars hus, dessutom brukade jag låna min morfars verktyg. Jo jag fick skäll ibland, när han hittade nått som legat ute några dar i gräset. Det var ett par km att köra båtarna med kranbil för att sjösätta dem, men det såg jag inte som något problem. Ett år, när jag låg i lumpen, skulle en av mina scoutkamrater sjösätta båtarna. Han sjösatte den första båten. Då det var träbåtar brukade vi alltid förtöja dem i vinkel mellan kajerna till att börja med. Sen äkte han och lastbilschauffören tillbaka och hämtade den andra. När de kom ner till hamnen hade den första båten sjunkit. Han hade glömt sätta i Nolan (eller dyvika på svenska) Nolan bestod av en kork som jag brukade slå i hålet längt ner vid kölen. Att den fanns hade kompisen ingen aning om. Nå ja det gick bra. man lyfte upp båten, satte i en plugg i hålet och sjösatte. På bilden syns J10;an som man hämtade, medan den gaffelriggade bohusjullen Bris sjönk. Killen på bilden är Astors Stig på Tången. Han som glömde att sätta i nolan. Vi håller på att montera ett nytillverkat roder och min morfars granne, urmakaren Östen Lundin, tar en paus från pillandet med klockor och går ut ock luggar Stig. Misstänker att det var på fotografens (dvs min) uppmaning. Nolan sitter ungefär vid pilen. http://thallatha.blogspot.com/2009/12/scoutbaten-bris_23.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser