Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Racergenius

Lyfta motorn, KAD 42

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska ta ut min motor och undrar lite vad jag ska tänka på. Jag undrar främst hur motorn sitter fast i skölden. Som jag har fått förklarat för mig kan man antingen lossa drevet och sen innanför det sitter det 6 bultar som kan lossas. Det andra alternativet som jag tycker låter mer intressant är att lossa motorn från insidan, det kan vara lite tight men fördelen är att man inte behöver lyfta motorn fram så mycket för att få loss den, men min fråga är vart sitter skruvarna som ska lossas?

Sen antar jag att man bara behöver ta bort strömkablarna till motorstyrningen och generatorn och startmotorn, och sen lossa bränsleanslutningen. Sen är det inte så mycket mer eller? Tacksam om någon sitter inne med lite tips och kanske bilder.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Visst kan du välja att lossa motorn vid svänghjulskåpan, men några skruvar sitter litet illa till och en del går inte att gänga ut utan att motorn flyttas framåt under lossningen. Det är riktigt att motorn inte måste fram så långt för att lyftas om du lossar invändigt. Det är inte så bara att lossa strömkablar. Du måste lossa avgasslang, kyvattenslang, reglagekabel. Elkablar till drevlyft, plus och minuskabel, motorkablage och ev . annat inkopplat. Har du varmvattenuttag fiins slangar till detta också. Främre motorfästen. Om det är trångt bakom motorn kan du få lov att demontera diverse prylar för att komma åt.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att märka upp/fota saker du tar loss så att du vet till 100% hur de satt.

Det är många som skruvat ur motorn på hösten och sen stått och kilat sig i huvudet på våren och undrat hur allt satt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är alltid praktiskt, sen har jag ju alltid den andra motorn att kolla på. :-) Jag började skruva loss kablarna till generator och startmotorn idag samt lossa gasvajern, men jag är fortfarande osäker på vilka skruvar jag ska lossa i bak-kant på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skruvarna sitter runt kanten på svänghjulskåpan, bakifrån. 14 mm nyckel passar.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skruvarna sitter runt kanten på svänghjulskåpan, bakifrån. 14 mm nyckel passar.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild, detta är när jag monterar min motor VP aqad30 med 290 drev.

post-10005219-1394236887,4904_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Eftersom någon verkstad sagt till mig att det skulle vara 4 bultar från insidan så kunde jag inte släppa det riktigt och ta till mig att det bara var att lossa svänghjulskåpan (som sitter med betydligt fler bultar). Men trots att jag nu fattade vad jag skulle lossa så valde jag att ta bort drevet och lossa motorn den vägen istället, vilket var tur för där hittade jag ett hål i bälgen som var helt ny. angry Så en sista fråga. När jag lossar motorfästena i fram, ska jag ta loss den stora bulten 27mm hylsa, eller ska jag ta de små skruvarna som sitter i skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du lossar de mindre bultarna som håller tassarna på bädden. Då har du samma höjd/vinkel på motorn när du monterar tilbaka den.
Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang tassarn så måste du ändå rikta in maskin / sköld när du monterar. Dom har garanterat slitet ner sig under alla år. Rikta in höger,vänster , upp och ner.

Kolla nu även (avgasröret)?? mellan turbo o drev när du kommer åt bra. Om den har gått i saltvatten så kan det ha börjat ärja sönder.

/ Johan



Senast ändrad av jhea | 31 december 2011 | 14:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...