Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Racergenius

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Racergenius

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej, För fyra år sen sydde jag upp ett kapell i stockholm till en Sea Ray 260 OV, höstrabatt då betydde 26500kr, men jag blev riktigt nöjd! http://www.batkapell.se/Bildgalleri Sea Ray 260.htm
  2. Jag köpte faktiskt några batterier hos batteriexpressen förra året så det var ett bra tips. Hittar jag inget vettigt får jag väl bygga själv, men jag hade hoppats på att slippa. Den lådan jag har idag är klockren för 4 batterier och batterierna står åt rätt håll och lådan har bra höjd.
  3. Hej, Jag skulle behöva en stor batterilåda som rymmer ca. 4 batterier. Jag har redan idag en bra låda i hårdplast med avluftning som kom med båten, men nu skulle jag vilja ha en till. Alla båtfirmor som jag har sett har bara småboxar för ett batteri. Någon som har något tips?
  4. När vi skulle köra in båten i mälaren för upptagning i slutet av oktober var det inte så lätt att hitta tömmningsstationer. Vi körde förbi två stycken utan att åka någon omväg, men båda var stängda för säsongen. Jag försökte dessutom från telefonen googla alternativa platser, men det var inte det lättaste.
  5. Tack för hjälpen! Eftersom någon verkstad sagt till mig att det skulle vara 4 bultar från insidan så kunde jag inte släppa det riktigt och ta till mig att det bara var att lossa svänghjulskåpan (som sitter med betydligt fler bultar). Men trots att jag nu fattade vad jag skulle lossa så valde jag att ta bort drevet och lossa motorn den vägen istället, vilket var tur för där hittade jag ett hål i bälgen som var helt ny. Så en sista fråga. När jag lossar motorfästena i fram, ska jag ta loss den stora bulten 27mm hylsa, eller ska jag ta de små skruvarna som sitter i skrovet?
  6. Största problemet med billiga ledlampor är att de oftast stör radiomiljön. Jag köpte några lampor på bryggan, och tänder jag dem så försvinner mottagningen på radion.
  7. Ja det är alltid praktiskt, sen har jag ju alltid den andra motorn att kolla på. :-) Jag började skruva loss kablarna till generator och startmotorn idag samt lossa gasvajern, men jag är fortfarande osäker på vilka skruvar jag ska lossa i bak-kant på motorn.
  8. Hej, Jag ska ta ut min motor och undrar lite vad jag ska tänka på. Jag undrar främst hur motorn sitter fast i skölden. Som jag har fått förklarat för mig kan man antingen lossa drevet och sen innanför det sitter det 6 bultar som kan lossas. Det andra alternativet som jag tycker låter mer intressant är att lossa motorn från insidan, det kan vara lite tight men fördelen är att man inte behöver lyfta motorn fram så mycket för att få loss den, men min fråga är vart sitter skruvarna som ska lossas? Sen antar jag att man bara behöver ta bort strömkablarna till motorstyrningen och generatorn och startmotorn, och sen lossa bränsleanslutningen. Sen är det inte så mycket mer eller? Tacksam om någon sitter inne med lite tips och kanske bilder. /Fredrik
  9. Det kan man säkert. Vad är det för märke på acn? Är det kanske en AIRRRRRRR?
  10. Det ser ut som ett gammalt hederligt motorskydd, även om det exemplet i länken ser annorlunda ut. http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorskydd
  11. Kolla med http://www.baylinerclubsweden.se/ om inte någon medlem där även är aktiv här på maringuiden och kanske svarar.
  12. Så där en månad senare så svarar jag. Har du testat Lowrance GPS Data Manager? http://www.lowrance.se/sv/Nerladdning/GPS-Data-Manager-GDM/
  13. Hej, som jag har förstått det är en akterspegelsgivare inget bra alternativ om man har axel, eftersom vattnet vid givaren då blir allt för turbulent vid gång. Angående givare för SeaClear vet jag bara en och det är Airmar P-79. soltek.se säljer den, men den är tyvärr gjord för att sitta innanför skrovet och lämpar sig altså inte för en plåtbåt. Men de kanske kan peka åt rätt håll.
×
×
  • Skapa nytt...