Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
Bjorn86

Magnifik midget vinterförvaring.

Rekommendera Poster

Hej.

Jag köpte en magnifik midget i somras och är lite osäker angående en plugg längst ner på styrbord sidan av kölen. 

Ska man lossa den så det inte fryser inne nått vatten och frost spränger, eller kan man låta den vara över vintern?

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva ur den du, det brukade jag göra på min förra båt. Då fick båten torka ur och det luktade inte gammalt surt slagvatten i båten på våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruva ur den. Glöm inte att skuva tillbaka den innan sjösättning bara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Jag har försökt skruva ur den men den sitter som berget trots att jag använt största mejseln med rörtång till hjälp.   Tror ni jag MÅSTE skruva ur den eller klarar det sig om jag inte gör det?  Inget som kan gå sönder när det blir minusgrader?

Annars får jag försöka få tag i nån slagskruvmejsel, men det känns som i våldsammaste laget.

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju synd om det finns en Nola (dyvika) och det inte går att ta loss den. Det allra bästa är ju när man kan öppna den och tömma ut allt vatten som finns på kölen - om den är rätt monterad.

Att den är svår att öppna beror nog på att den inte öppnats på väldigt länge. 

Du har natuligtvis skrapat bort all bottenfärg som finns mellan pluggen och den fasta delen!?

Det går säkert att torka ur vattnet innifrån, även om det ibland inte är helt enkelt.

Personligen hade jag nog öppnat/tagit bort den med våld och satt dit en ny, men det är ju en prioriterinsfråga som man kanske inte skall rekmendera till alla.

post-945-1394236884,0603_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skrapat bort bottenfärg och dylikt som du sa men kan inte rubba den ändå.

Kölsvinet är ganska djupt men jag får nog inte ur allt vatten som finns innifrån tror jag.

Ligger det nån slang in-juten i kölen som går ner till pluggen? Isåfall är ju den fylld med vatten och det känns inte helt bra att lämna den så över vintern.

Ska försöka skaffa en slagmejsel och prova att få ur den med rimligt våld.

Hoppas era båtar klarade sig i stormen.   Min pressening fick några revor men annars överlevde den. 

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att värma pluggen lite. Värme på metalldelar som kärvat ihop kan göra underverk! Ofta krävs inte speciellt hög temperatur så du behöver inte riskera plasten. Det finns också en produkt från CRC som heter Rost Flash eller liknande. Det är en kylspray som är grymt bra i kombination med värme: först värma ordentligt och sedan spraya på rikligt med kyla så får man stora, relativt snabba, rörelser i metallerna vilket knäcker ytorna som fastnat i varandra.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt klarade sig bra men den uppblåsbara durken till gummibåten blåste all världens väg.

Kompisen hade en Midjet Mangefik  för några år sen. Han tog en genväg, kom över grundet, men satte kölen kraftigt mot grundet. Rodret klarade sig men den aktra delen av kölen krossades så att det läckte in vatten. När han hade tagit upp båten var jag med och tittade på skadan och visade hur mycket han skulle slipa. Han fick också låna min slipmaskin.

Nästa höst kom han och talade om att man hade stött mot reparationen när de tog upp båten och hela den nya delen hade lossnat. Det visade sig att han hade slipat en ytterst liten utfasning. Jag gjorde reparationen själv, och så vitt jag vet håller den änn.

Nu är det en 10 år sen och min minnesbild är att kölsulan inte var så väldigt tjock 10 mm kanske. Nån slang har du nog inte ner till dyvikan utan den sitter nog bara i kölsidan.

Får du inte loss pluggen så skulle jag tycka att det var lika bra att ta bort skiten och sätt dit en ny.

Är din dyvika lik den på bilden i mitt inlägg ovan?

Sitter den fast med påtskruv?

Det borde kunna känna om du tar en skruvmejsel.

Om dyvikan hål är lite ovanför kölsulan på insidan så finns det ju större storlekar. Jag skulle i så fall vidga hålet nedåt och ta en större modell.

Det är inte fel att försegla det öppna glasfiberlaminatet med epoxy, men det förutsätter att laminatet är torrt. Dvs ta bort och vidga hål och slipa till nu och montera till våren.

Göra ren in till gelcoaten, borra hål för fästskruvarna, försänka lite i hålen så att det blir lite extra sikaflex där. Lägga på sika flex, sätta dyvkan på plats och dra till skruvarna så pass att det blir lite sikaflex mellan plasten och mässingen. ca 1 mm. När det härdat kan du ju försöka att dra skruvarna lite till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Björn

Jag hade en Magnifik för 30 år sen. JaG minns inte fullt ut hur det såg ut  men går det inte att se ner i kölsvinet om det finns vatten stående där ? Pluggen sitter väl inte nedanför kölfickan. Det är väl inte svårt att ta bort det i så fall, använd en tvättsvamp till-räckligt många gånger tills det blir torrt. JaG skulle nöja mig med det o inte sätta igång med.onödiga åtgärder d v s begagna våld för att ta bort dyvikan. Är den av metall i så fall ska som tidigare nämnts värme (kort o intrensiv ) begagnas i kombination med slag. Lycka till

mvh Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det bakersta facket i kölsvinet är ganska djupt, men inte alls så djupt att det är i höjd av dyvikan.  Den är som sagt allra längst ner på kölen.  Jag har moppat upp allt vatten som syns i kölsvinet med en svamp. Och jag kan inte se om vattnet går vidare djupare ner i kölen, men eftersom det finns en dyvika borde det ju finnas nått innanför.

Bifogar en länk till kompisens hemsida där jag ringat in dyvikan på bilden.

http://garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=42951&image=1482047

Mvh Björn

Senast ändrad av Bjorn86 | 30 november 2011 | 23:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde inte få länken att fungera. Lägg in bilden direkt i ditt inlägg på MG istället så ser man bilden direkt. Filen får inte va för stor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyckades inte få länken att fungera som klick länk, men det går att markera länken och klistra in den i  webbläsaren.

Här kommer en liten bild också:

post-10005865-1394236885,308_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Björn

Att det inte går att lossa pluggen tyder väl på att den inte varit lossnad på länge om ens någonsin. Och inget anmärkningsvärt har tydligen hänt med båten. Går det att kolla med förre ägaren hur han hanterat frågan ? Ett annat förslag: Borra ett millimeterstort hål vid sidan om dyvikan och se vad som händer. Hålet spacklar man lätt igen till våren

mvh leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Leif.

Förra ägaren sa att man skulle skruva bort den vid vinterförvaring och då antar jag att han gjort det varje vinter.

Men eftersom bottenfärgen var intakt över dyvikan, och han sa att han inte bottenmålat i våras så motsäger det varandra lite. Jag har inte fått tag i honom så jag har inte kunnat fråga själv.

Han har ju skruvat åt den lite onödigt hårt kan jag tycka.

Jag har inte provat att värma och använda slagmejsel än men om inte det funkar så ska jag överväga att borra lite försiktigt och se vad som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått bort skruven.  Dock blev jag lite besviken när det inte kom ut nått vatten..

Jag fick värma en stund med gasverk och sen gick det att skruva ur den med en  stor mejsel.

Jag tror han har använt sikaflex eller nått som packning, och det satt i gängorna och när det smälte av värmen så lossnade den.

Innanför är det ett litet mellanrum och sen ser det ut som en vägg av nått grått som jag antar är bly? 

Undra om denna skruven bara är till för att lufta kölen med och inte har nån förbindelse med kölsvinet?

post-10005865-1394236885,5992_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ska du bli besviken när det inte kom något vatten! Det betyder ju att din båt är tät!! laugh

Det röda på skruvens gängor ser ut att vara någon typ av gängtätning vilket ibland kan förväxlas med gänglåsning. Kanske tog förra ägaren fel flaska och att det därför satt så hårt.

Bra att du fick loss skruven! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det flera modeller av Mangefiken. Så såg inte kompisens båt ut i aktern (eller var det inte en Mangefik Midget han hade!?)

Rodret slutade högre upp. Skadan jag plastade igen var precis där nedre roderbeslaget sitter på din båt.

Den dyvikan va en specieal. Nån egentillverkad konstruktion!? Den måste du ju ha nån form av tätning till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag tror de ändrade konstruktionen lite efterhand.  Den modellen jag har än nog en av de äldre.

Jag vet inte om det finns nån bra tätnings packning att skaffa, men annars får det bli att skrapa rent från gamla packningen och få i nån gängtätning och kanske lite sikaflex för att vara säker.

Eller vad tror ni?

Nu i efterhand undrar jag om det verkligen var nödvändigt att ta bort den, men det hade man ju inte vetat om jag inte gjort det.

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Loctite har en produkt som är till för just gängtätning. Nu minns jag inte vad den heter men jag har använt den med framgång till bränsle kopplingar och rörkopplingar. Den bygger upp lite material som tätar effektivt men ska inte förväxlas med gänglåsning som har en helt annan uppgift. Kan kolla om jag hittar flaskan.

Jag tycker att du gjorde rätt i att lossa pluggen. För mig är det vilktigt att man känner till allt som finns på sin båt så att man har koll om något skulle hända. Samtidigt får man koll på att allt är OK och kan åtgärda sådant som verkar vara lite tveksamt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En enkel variant jag själv använt på roder är ett vanligt borrhål. Borras upp varje höst och sikas igen varje vår. Men varför göra det enkelt när man kan göra det så underbart komplicerat som professorn sa.

Ett alternativ är att låta dyvikan sitta och ta upp ett borrhål strax intill. Räcker med ett 5 mm t.ex . Fastnar det igen är det lätt att peta upp en ståltråd och rensa. Istället för Sika kan en skruv Sika användas. Sikan tätar bra mot plasten och det är lätt att lossa en skruv i Sika. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...