Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
niklas0000

Epoxy-glasfiber-plywood komposit

Rekommendera Poster

Jag har mina funderingar att bygga en båt i konstruktionen epoxy-glasfiber-plywood i sandwich.

Allså glasfiber med plywood som kärna av typ denna

http://www.bateau.com/studyplans/XF20_study.htm?prod=XF20

http://www.bateau.com/boats/XF20/index.html

Till min fråga: Vilken kvalitet och sort av marinplywood man bör välja?

Denna ligger ju bra i pris men håller den måttet till ett sånt här projekt?

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1530

Är det någon som har bra erfarenhet av detta?

 

Niklas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av båt du tänker bygga och av vilken storlek.

Det är ju en viss skillnad om man bygger en 65 fots segelbåt som man tänker segla till Antarktis med eller en 15 fots båt med aktersnurra att leka med inom hamnorådet och de närmaste omgivningarna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klicka på länkarna så ser du. En mindre typ av båt.

Alla båtar är väl leksaker ;)



Senast ändrad av niklas0000 | 24 november 2011 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom var kanske större än de som jag kallade för leksaker.

Jag hade byggt i sanwitch men cellplast, typ divinycell som kärna i stället för plyfa och glasfiberlaminat med polyester.

Men jag är ju en gammal ärkekonservativ stofil. Det går säkert lika bra med plyfa - skit samma vilken sort - alla har väl vattenfast lim idag under förutsättning att du laminerar med den betydligt dyrare epoxin. Dyrare, även om du, som jag, köper på biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det vore fint och bygga i divinycell men det blir lite mer omständigt. Då måste jag bygga nån gigg eller liknande som stöd för divinycellen och så tror jag det blir mycket dyrare i slutänden.

Det får bli till nästa båt.

Det kanske inte är så stor skillnad på dom mekaniska egenskaperna mellan plywoodsorterna?

Och sen får ju inte plywooden ruttna för fort eller inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte omständigare att bygga med divinycell än med plywood. Du måste ju bygga en gigg efter spantrutan av skräpvirke oavsett om du bygger med plyfa eller divinycell.

Bygger du med nån bättre kvallite på plyfan, så är den inte gratis den heller och epoxy är heller inte billigt, även om man köper på Biltema. 

ett litet tips. När jag köpte epoxy och glafiberväv på Biltema för ett par år sen, var 10 m2 glafiberväv i 1 m2 förpackningar billigare att köpa än en rulle på 10 m2. Kolla det om du skall köpa. Det kan naturligtvis ha ändrat sig. För det jobbet jag skulle göra var det lika enkelt att använda mindre bitar än att hantera en hel rulle. 

Jag tror - utan att ha räknat på det - att ett sanwichlaminat av polyesterplats och glasfiber med en kärna av typ divinycell blir både starkare och billigare. Men det är bara min högst personliga uppfattning. Jag har haft fel förr. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte omständigare att bygga med divinycell än med plywood. Du måste ju bygga en gigg efter spantrutan av skräpvirke oavsett om du bygger med plyfa eller divinycell.

Bygger du med nån bättre kvallite på plyfan, så är den inte gratis den heller och epoxy är heller inte billigt, även om man köper på Biltema. 

ett litet tips. När jag köpte epoxy och glafiberväv på Biltema för ett par år sen, var 10 m2 glafiberväv i 1 m2 förpackningar billigare att köpa än en rulle på 10 m2. Kolla det om du skall köpa. Det kan naturligtvis ha ändrat sig. För det jobbet jag skulle göra var det lika enkelt att använda mindre bitar än att hantera en hel rulle. 

Jag tror - utan att ha räknat på det - att ett sanwichlaminat av polyesterplats och glasfiber med en kärna av typ divinycell blir både starkare och billigare. Men det är bara min högst personliga uppfattning. Jag har haft fel förr. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir kanske en lättare konstruktion också med divinycell. Finns det flak i större storlekar typ 2,44X1,22? Hur många lager fiber lägger man på vardera sida när man använder divinycell?

Vad det gäller gigg till min tänkta båt så slipper man det, du syr ihop dom 5 huvuditar som utgör skrovet med buntband och kräver endast ett på enklare stöd. Annas går det väl åt lika mycket virke till giggen som till båten.

http://gallery.bateau2.com/displayimage.php?album=963&pos=7

Intessan ekvation: arbetstid X materialkostnad X färdigt resultat =



Senast ändrad av niklas0000 | 25 november 2011 | 18:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske litet off topic...

Men slutet på din rubrik får mig att tänka på kolfiber.  Har förstått att det är dyrt, men HUR dyrt är det och hur svårt är det att jobba med?

I min nya favvo-båt, utöver vår egen Conqubin 38,  Aspect 40 så har både skrov, inredning och rigg gjorts i kolfiber vilket gjort båten extremt lätt. Vore kul att pröva att byta ut några delar i båten mot kolfiber för att få mer fart på den gamla skutan, om det inte är för dyrt eller svårt förståss. 

Så alltså, hur dyrt är det, och hur svårt är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För små mängder kan väl kolfiberväven bli nånstans omkring 10 gånger dyrare än samma mängd E-glasfiber. Å andra sidan kan man (oftast) minska mängden väv tack vare kolfibers högre styrka, det betyder i sin tur att man även behöver mindre epoxy.

Dyrt blir det utan tvekan, men båthobbyn är väl aldrig billig om man inte vill nöja sig med en urholkad stock... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till båtprojekt för normal använding, typ för vanligt båtliv, så är det väldigt svårt att motivera kolfiberns fördelar jämtemot glasfibern med tanke på det högre kostnaden. Om så vore fallet skulle alla nyproducerade fritidsbåtar vara gjorde i kolfiber.

Det är i princip bara i extrema vattenfarkoster som kolfiber används, typ båtar för tävling eller rekordförsök.

Det är klart, har man väldigt mycket pengar så kan man ju göra sitt hobbyprojekt i kolfiber men det känns lite som pärlor för svinen, utan att lägga någon värdering i uttrycket.

Om jag inte minns helt fel så kräver kolfiberlaminering bakning i ugn också för att få fram alla grymma egenskaper.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår. Får finna andra sätt att göra min båt lättare. Som kanske att minska verktygslådanwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kolfiber finns inte med i mina byggplaner. Jag hamnar ibland på igenom mitt jobb på Marström composite i västervik så jag vet mycket väl hur det går till. Epoxy impregnerad kolfiberdukar som läggs i formar och bakas vacumbaggade i stora autoklaver. Svindyrt. Men i dekorsyfte kan det ju vara fint med lite kolfiberväv.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha kolfiber-looken så finns det väldigt fina plastfilmer som man kan använda. Alltså den typ man använder för att stripe:a bilar med. Mycket naturtrogna, billiga och enkal att applicera...men nu är vi lite väl OT tycker jag...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver varken använda vakuum eller ugn för att tillverka kolfiberprylar, men vakuum kan ge en ganska stor viktbesparing (nånstans omkring 25% jämfört med vävlaminat gjutet utan vakuum om minnet inte sviker) då det suger ut överflödig epoxy ur laminatet, och värmehärdande epoxy gör att man kan jobba mycket längre tid med att placera ut epoxyn istället för att stressa ihjäl sig på de minuter man har på sig när man använder rumstemperaturhärdande epoxy...

Det är svårt att motiviera kolfiber i lättningssyfte på hobbyprylar, det blir ju så in i h-e dyrt med väven om det behövs större mängder. Som sagt kan enbart vakuumgjutningen göra en enorm skillnad, så en vakuumgjuten del av glasfiber & epoxy blir mycket lättare (eller starkare) än samma del tillverkad av vanlig polyester och huggen matta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några trä-glasfiber-epoxibåttar har jag byggt i form av kajaker. Där är kärnan lättaste möjliga gran som i mitt fall sammafogas med vitlim innan laminering. Inga problem med vattenbeständigheten om man är noga med lamineringen. Inget vatten ska ta sig in alls, någonsin - alltså är typen av distansmaterial av underordnad betydelse så länge det inte delaminerar. Det som är intressant med byggmetoden är att man på egen hand kan bygga riktigt lätta farkoster, förutsatt att man använder lätta distansmaterial. Plywood generellt hör väll inte riktigt till den kategorin, och definitivt inte de mer fuktbeständiga typerna.

Epoxi bör köpas i stora förpackningar för bra pris. Nils Malmgren (http://www.batepoxi.se/) brukar vara en bra början. Väv har jag köpt direkt från Saint Gobain i Kungsbacka (ingen hemsida mot privatpersoner, jag har för mig att jag ringde istället) till bra priser. Du ska väll ha matta, men det borde vara samma sak där att det är billigast direkt från leverantör om man vill ha större mängder. Tänk på att kolla så att du får matta som funkar med epoxi. Det kan skilja på någon förbehandling om mattan funkar med polyerster, epoxi eller både och.

En bra sida med mycket beskrivningar av byggmetoden finns på www.thomassondesign.com. Förvisso riktat mot kajaker, men tipsen om lamineringsmetoder, inköpsställen osv bord vara gångbara även vid ett båt-bygge.

Slutligen en varning:

EPOXI ÄR MYCKET ALLERGIFRAMKALLANDE! Var försiktig och använd skyddsutrustning.

Tyvärr var inte jag försiktig på mitt första bygge...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta ett skapligt billigt ställe att handla epoxy i större mägnder.

http://www.kompositfabriken.com/material/limplast/Epoxisystem1.php

Är det någon som har erfarenhet av deras produkt? Finns det något billigare ställe?

Jag skulle nog behöva en 30-40liter epoxy.

Är det någon som har bra förslag på väv, den måste ju var formbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfiberväv och glasfibermatta är extremt formbara, hur skulle de annars kunna få till alla böjda former som finns i båtar? När glasfibern väts med polyestern eller epoxin så mjuknar den och man kan bearbeta den runt ganska rejäla böjar och kanter. Sen beror det på vilken tjocklek man väljer. Det finns väv som är så finmaskig att den nästan känns som plastfolie när den mättats med plast, används ofta inom modellflyget, och sen finns det matta som är ordentligt grov för att bygga tjocka lager. Vad man väljer beror på vad man vill åstadkomma och vad man har för budget. Ju finare väv desto dyrare.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är relativt...allt är relativt. Jag försökte svara på din fråga om förslag på väv men eftersom allt är relativt så går det inte att svara exakt vad du ska ha för väv. Bäst är att du frågar någon som levererar väv och plastprodukter. Beskriv exakt vad du ska ha den till så kommer du få bra förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit trevligt om du hade lagt ut lite bilder och info efter hand som ditt byge framskrider.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om budgetkalkyl: Gör ditt bästa med att försöka räkna ut vad kostnaden blir, sedan multiplicerar du med π  (ca. 3,14)

För tidsåtgång gäller samma tumregel, men det är ju kvalitetstid så man kan se det som någonting positivt. Har funkat klockrent för mig :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den formeln va bra.

Har alltid själv tänkt x2, men i regel brukar jag inte räkna innan och definitivt inte efteråt. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist vi renoverade en båt gick det lågnt över 200 000 och det här ska väl stoppa på en fjärde del under det får jag hoppas. Jag tror och räknar med att tomma skrovet kanske hamnar på ca

30 000 sen kommer motor och övriga detaljer uppe på det. Och tiden blir vad den blir, är allt för rastlös.



Senast ändrad av niklas0000 | 28 november 2011 | 21:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns ett företag som hette Långedrags marin som bl.a.  sålde ritningar till stålbåtar. Jag har för mig att de angav kostnaden för skrovet till 20% av totalkostnaden. surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...