Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
Cefalon

Yanmar YSE8 (livslängd)

Rekommendera Poster

Hej

Här kommer en fråga i likhet med hur långt är ett snöre men går det att säga en ca livslängd på motor Yanmar YSE8?

Jag funderar på att köpa en Scampi 30 med just denna motor från -74 installerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorer är individer, vill inte göra dig besviken, men du bör absolut budgetera för ett motorbyte även om den kan hålla ett par år till, tidens tand tär på en motor och den är ju faktiskt snart 38år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yanmars Y-serie är bland de hållbaraste motorer som finns. Vi normal skötsel och omvårdnad är nästan det enda som kan skada motorn genomrostning i toppen vid avgaskanalen.

Men, Motorn är 37 år gammal. Det är mycket. Du vet inte riktigt vad den varit med om under den tiden. Någon gång kan någon ha misshandlat motorn så att den fått skador.

Köper man en så gammal båt, med orginalmonterad motor bör man ha en stor buffert för oförutsedda utgifter. Motorn kan rasa, så är det.

Men den går i så fall ofta att laga, billigt, och om inte det går så finns det många y-8 och y-12, som passar scampi bättre, att köpa begagnade. 

Den håller nog, men ha buffert för att den inte gör det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för mig dessa värdefulla svar!

Jag håller med om att motorn kan arbeta i elfte timmen beroende på hur den skötts och körts. Den har varit underhållen på varv  har jag blivit informerad om. Vilken summa, om jag gör byte av motor helt själv, bör jag ta höjd för? Jag kommer ju inte köpa en helt nya Yanmar för 50 000 kr men det bör väl att gå och få tag på en fin för 10 - 20 000 kr.

Om jag köper båten vad bör jag absolut göra i form av  byta delar för att risken med motorhaveri ska minska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, denna fråga har jag stött och blött för några år sen. Min Yanmar YSB8 var 30år när jag bytte till en 2YM14. Den hade nog fortsatt gå om den fick sitta kvar. Nu ville jag ha mer kraft, bättre laddning och enhandsreglage och mer trygghet. Bytte på egen hand, allt runt motorn blev nytt utom förfiltret. Gick på drygt 100.000. Byter man till annan motor typ blir det ny propeller och reglage och en massa annat. Sätter i in samma motor kommer du billigt undan.

Det första man bör kontollera att topplocket och hur det är med rosten i dess kanaler. Havererar toppen finns en risk att hela motorn havererar. En ny topp kostar runt 10.000. Tycker du att kraften duger, behåll motorn men kolla toppen om det inte är gjort. Bra länk, många bra tips och råd: http://nf.broach.se/motorer/motorbyte

Jag har inte sålt min gamla motor än, på den har jag bytt motorkuddar, avgaskrök och oljerör. Har  för mig att detta gick på runt 6.000  och jag kanske kan få ut 4-5000 för den, Kan du skruva själv så finns de motorer till salu och YS är känd för sin livslängd bara toppen är OK

Har en del material hur man renoverar just YS.

.

Senast ändrad av Vilse | 22 november 2011 | 22:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du skicka mig beskrivning om renovering till mattilin@kth.se skulle jag bli tacksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

YS 8 och 12 är mycket lika. 

Inte mycket som skiljer dessa åt i grunden. 

Min 12YSM, blev typ helrenoverad 2001. 

Ny kolv, vevlager, cylinder komplett topp, avgaskrök mm.

Går perfekt, med ökad komp efter varje säsong. 

En bra åtgärd, för längre liv är att plocka, av toppen och rensa alla vägar för kylvatten, både i topp och runt cylinderfoder mm. Plocka, dock inte ur det lösa cylinderfodret, kräver bl a ny o-ring mm. 

Byter givetvis blockpackningen. 

Davids Mekaniska har begagnade motorer om jag inte minns fel. 

Går väl att renovera en att ha i reserv. 

Tyvärr har priserna, skenat på reservdelar. 

Motortypen med liggande cylinder, kan börja bränna motorolja om den lutas åt styrbord. 

Går inte att stanna, utan rusar. 

Ett råd är att aldrig ha mer olja i YS-motorer, än att det blir mitt emellan markeringarna på oljestickan, vilket motsvarar full på en motor som står plant (alltså inte i en båt). 

Motortypen konstruerades ursprungligen som motor i bevattningsanläggningar! 

Därav att inte stickans markeringar stämmer i båt. 

Angående generator, så har jag under många år nu haft en Mazdagenerator på 70 A. Med diverse ändringar efter hand.

Du kan kika i en annan tråd som jag har... 

Där skriver jag mest, om min Cumulus. 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401

Tjolahopp. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...