Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
pell

smart-roller rullfocksystem

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej Black Parl!

Bra att det löste sig.smiley

Skulle du kunna mejla över tel nr till Ulf Lind?

Clas skulle skicka en detalj som jag inte tror Ulf vet om, därför inte kommit än.

Till andra som menar att det är ett dåligt system.

Jag ser två fördelar.

Slipper kapa/ändra förstaget.

Jag rullar in seglet, i synnerhet när jag seglar ensam, så är jag av med byltet.

Reva, nä se det tror jag inte någon system funkar bra med. inte de jag har testat i alla fall. Vill jag minska ytan byter jag till mindre försegel innan det blåser upp. Enklare att rulla med smartroller än att krångla med skenor eller behöva kapa förstaget  som man gör på rullfock.se

Mvh

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Lasse_L

Jo det var ju en bra lösning men du åkte på jobb ändå. Tänk om masten vatt kortare då?

Nåja. Själv tänker jag på sikt dra fram ett extra förstag å hissa en liten fock på så rullen kan vara kvar.

Ett alternativ som jag funderar på är att hissa hela rullen med allt på en egen extra förstag med bef. fallet.. När man sedan rullat in seglet för att parkera det, usch vilket uttryck, sjöbjörnarna svär nog nu, så tar man ner hela paketet med fallet och rullar ihop till en jättekorv och ner i luckan med den.

Vår gode Stickan på sin Maxi gör på det viset med sin hemmabyggda elegant enkla rulle. Inte dumt.

 

Kan du numret till Ulf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej alla!

Har alldeles nyss fått kontakt med Ulf på Smartroller.

Vi hade ett trevligt samtal och han var angelägen att fixa allt.

Den detalj som Clas inte hunnit med av olika anledningar, det kommer skickas snart.

Nu var de faktiskt upptagna med en utvärdering av vissa saker  denna vecka om jag fattade det rätt. Testa olika saker ute på båtarna.

Så, jag känner mig lugn. Tror att det blir bra men de behöver lite tid.

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman

Spelar din skiva ibland och njuter, tack.

Hade mastbeslaget/stagfästet, borra 6 hål, klippa till plastisolering och popnita.

Det gick ju bra med den masten.

Det var inte så mycket jobb. Vitsen med att inte kapa staget är att om inte rullen var bra så blir det lätt att återställa. Vilket jag gjorde då rullen flyttades över till min IF. Att jag senare fick en riktig rulle till IFen är en annan historia. Debutanten fick tillbaka CUrullen igen.



 

post-571-1394237273,3752_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Lasse!

Tackar för elogen om musiken. Skaffat ett nytt ljudkort samt lite annat, mera är på väg tids nog.

Till seglingen. Intressant med din lösning. Men debutanten är ju såld. Fick inte rullen följa med? Du skickade med CU rullen istället? Jaha. Efter att ha läst BlackPearls email så funderar jag på att sätta en extra förstag utanom ordinarie och sätta en liten fock på den samt mellangenuan som jag har som är högt skuren i underliket som ordinarie. Fingaln seglar väldigt fint med den genuan. Jag får se. Det är långt till nästa segelsäsong.

En annan sak, tittade på några Hurley22 på nätet av ren nyfikenhet. Hittade flera som satte en utombordare under akterdäcket genom ett hål i botten. Jag förstår precis vafför. Det är ju så mina egna funderingar har uppstått.

Har du seglat mycket denna sommar, som inte var sommar enl meteorologerna. (15+ i 5 dygn i dygnsnitt temp)

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley Hej jag har nu fått min rulle skall bli kul att få prova till sommaren  mvh

 

pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman

Seglat ner till Samsö med kompissen och hans Vega se: http://lasselundell.se/eskader12.html

För övrigt så har denna sommar inte varit någon höjdare. Lite aktiviteter har jag varit med om: http://lasselundell.se/senior.html  men säsongen slutar när isen blir för tjock

http://lasselundell.se/februari.html

CU rullen flyttade jag över till IFen, men när fick tag på en Plastiomorulle (för 600 Skr ) flyttades rullen tillbaka till Debutanten. Den såldes till en trevlig tjej (60+) som alltid drömt om en liten dagseglare. Har just avslutat projekt stadigare motorbeslag.  http://lasselundell.se/ifmotor.html

 

post-571-1394237283,0334_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej alla!

Nu har jag fått mitt nya kapslade kullager från Ulf.

Han skickade precis som lovat.

Det känns förtroendegivande.smiley

De har gjort några smärre förbättringar. En skiva täcker och skyddar kullagret uppifrån mot regn samt öglan för halshornet är omplacerad så den kan ta mera last.

Kollade nyss nya hemsidan. De bilder som finns där är illustrativa, i bästa Ikea stil. Behöver ingen text.

Kom bara ihåg gubbar om ni redan mastat på när ni  skall montera att avlasta förstaget innan ni lossar vantskruven. Dra tex spinn ell storfallet och knyt någonstans i fören medan jobbet görs.

Hälsningar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När jag beställde min smartroller fanns det tre olika storlekar jag beställde den största som han kallade1 c fick min rulle lev i mitten på oktober 2012 så jag hade redan mastat av har ej kunnat prova min rulle, jag har en scampi med ett underlik på 5,8m jag undrar om det fungerar tacksam för svar  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat smart roller på min Banner 30 och det fungerar riktigt bra. Mest glad är tjejen som nu slipper springa fram på fördäck för att ta ned focken när det blåser för mycket. Skönt att slippa packa segel också - bara rulla in och dra upp rullfockskapellet. 

Inga modifikationer behövde göras - och båten går enkelt att återställa till tidigare skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu har även jag testad min smart roller och den fungera långt över förväntan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är också mkt nöjd med min nya Smartroller. Verkar vara bra kvalitet och den var lättmonterad.

Har seglat en gång i byig vind med genuan inrullad en bra bit och det funkade kanon. Ska kanske tilläggas att jag inte har så värst mkt att jämföra med.  // Lary

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha bara seglat två dagar med smart-roller.

Döm av min förvåning när öglan till hals-hornet lossade & focken åkte upp. frown

Öglan är mycket kort & har knappt 1.5 cm gänger. Den går att skruva dit igen, men lossar

efter en stund. Muttern är ingen lås-mutter & trumman går inte att ta isär utan vidare.

Den färdiga monteringen var inte helt OK, då två av insex-skruvarna  inte tar i

några gänger & en är skadad & sitter ben-hårt. Dessutom är Insatserna

till svirvel ( för fall-hornet ), som ska anpassa till förstaget är i för mjuk plast & slits fort.

Vi får se hur det går med reklamationen. Dom verkar inte vara lätta att få tag på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kanske dum fråga, varför inte köpa en furlex 50 (minns inte exakta modellbeteckningen) det skiljer inte så mycket i pris och upprullningen sker på riktig profil och inte på stag som kan skada seglet. Vad har jag missat? Kan lägga till att jag aldrig seglat med rullsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sy om seglet måste ju vara en mindre kostnad med tanke på det slitage som pistolhakarna kan orsaka om man seglar med upprullat segel. Nån får gärna förklara nackdelen med furlex 50s på en 26-fotare kontra smartroller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte meningen att man skall segla med delvis inrullat segel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furlexen är ju förhållandevis dyra. Har en Furlex och två Plastimorullar. Har köpt Plastimorullarna på Hjertmans Julrea till en aning lägre pris än kattalogpris indecision

Även på båtmässorna säljs dom ofta till något lägre pris än katalogpris.

 

En fördel med Furlexen är att det levereras med ett nytt förstag i paketet. 

Man behöver ju byta ut en stående riggen med ett visst mellanrum och har man en rigg som är 20 -30 år kan det ju va läga att byta förstaget när man monterar rulle. Det har jag gjort på båda mina Plastimorullarna.

Med en riktig förstagsprofil kan man ju rulla in seglet en aning och minska segelytan även om det inte är optimalt om inte seglet är sytt för att seglas revat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Briljant,

Vi har inte sett något mejl från dig angående detta!? Mejla oss så skall vi se till att du får en ny ögla på momangen. När vi tillverkade vår första serie som du har en modell av, så använde vi en standard ögla, som du har haft otur med. Nu är alla detaljerna special tillverkade för bästa funktion och kvalitet. Det blir en sådan ögla och mutter som vi skickar till dig. Hälsningar, Ulf Smartroller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...