SeaRay-270 6 Postad 16 November , 2011 Sjövett 1964 Trevlig film som handlar om nedskräpning i skärgården. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 16 November , 2011 :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 277 Postad 17 November , 2011 Hehe, jag föddes långt senare än -64 men kommer ihåg från min uppväxt på 70-talet att man skulle vika burkarna fram och tillbaka tills det gick hål i dem och riva sönder dem lite innan man kastade dem överbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 17 November , 2011 På den tiden, som filmen och reklambladet stammar från, så var förpackningar oftast i papper och burkarna av plåt. Då var det inget större problem att låta de sjunka ned till botten och återgå till naturen i form av cellulosa och rost. Dessutom var det långt mycket färre människor ute i Skärgården så påverkan blev inte så stor. Det stora problemet idag är att de flesta förpackningar är av plast eller aluminium. Dessa ämnen tar otroligt mycket längre tid att brytas ned vilket gör att de blir kvar opåverkade i naturen under många årtionden, i vissa fall århundraden. Dessutom är Skärgården numer så överfull med folk att om vi skulle göra som förr så skulle vi inte behöva båtar, vi skulle kunna gå torrskodda mellan öarna på allt skräp. Det är tur att vi kommit en bit på vägen, åtminstone de flesta av oss...det finns ju en hel del som tror att vi fortfarande lever på 60-talet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 18 November , 2011 He, he. Allt var inte bättre förr...Någon som kommer ihåg rigello-flaskorna som Pripps lanserade - tror det var på 70-talet? Plastflaskor med papphylsa som skulle vara snabbt nedbrytbara, och därför helt OK att slänga i naturen. Det händer fortfarande att man springer på någon sådan ute på öarna, så det där med nedbrytningen var väl inte så välgrundat. Men man får en härlig flashback från barndomens båtsomrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad 25 December , 2011 Jag har skrivit om det här i en annan tråd men det passar bra även här så det blir en repris. Hoppas inte för många läser båda trådarna... Flintstone, delvis stämmer det att det var mycket plåt- och pappersförpackningar, men mycket var också förpackat i glas. Min farmorsmor och min farmor och farfar rodde varje höst ut en bit i viken från sommarhuset med båten full av sommarens alla tomflaskor och tomburkar för att dumpade dem. Inget konstigt var det med det. Sedan kom en period när det beteendet ansågs förskräckligt och det är gör det väl fortfarande tror jag. Tyvärr tycker jag man ser fler och fler som slänger saker och ting omkring sig i naturen. Jag har också snackat med en kille som på 60-talet fick 10 öre (ca 1:- kr i dagens penningvärde) för varje glasskärva han plockade upp på stranden. Även här dumpades glasförpackningar friskt, men ingen såg något samband. Idag finns inga glasskärvor på den stranden och ingen behöver plocka glas där heller. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser