Gå till innehåll
söndag 08 mars 2026
miestaruler

Problem OMC V8 5,7 -89

Rekommendera Poster

Hej!

Råkade ut för ett problem men min motor som jag märkte nu när jag körde den på land efter upptagning.

När jag ibland vrider om nyckeln och startar motorn hänger sig startmotorn och bara fortsätter gå. Går ej stänga av båten utan måste dra bort batterikabeln. Händer bara ibland men är ju så klart ett problem.

Kan detta vara startrelä(solenoid) eller startmotor?

Tacksam för svar.

MVH

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter startmotorn driva när du släpper nyckeln till tändläge eller är det bara att motorn forstätter gå trots att du vrider av nyckeln helt?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är definitivt relaterat till startmotor/solenoid alternativt ett hjälprelä på växelarmsbryggan eller rent av tändningslåset. Anledningen till att motorn inte går att stänga av är att solenoiden på startmotorn inte går tillbaka. Det sitter en matning till tändspolen på solenoiden som är till för att tändspolen skall få full kräm under startögonblicket. (Matas normalt via en resistorkabel som sänker spänningen till tändspolen och brytarspetsarna i fördelaren) Om solenoiden fastnar i  aktiverat läge hjälper det alltså inte att slå av tändningen eftersom tändspolen i praktiken då matas direkt från batteriet.

Jag skulle börjat felsöka startmotorn och då kopplat  en Remote starter  finns på tex

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Fjarrstartreglage/

Denna kopplas mellan plus på batteriet och till solenoidens pol som aktiverar startmotorn, här kan du behöva följa kablaget lite, det går två kablar förutom plusmatningen. Startern skall INTE kopplas in på den kabel som går till tändspolen den brukar vara Lila/svart. Utan skall kopplas på den kabeln som går från hjälpstartreläet brukar vara gul/röd. (Reservation för färgen på kablarna då det kan vara både utbytt och omgjort.)

Med denna starter kan du testa själva startmotorn/solenoidens funktion utan att vrida på tändningen för att se om startmotorn går tillbaka som den skall, Gör den det kan du gå vidare och koppla in startern på hjälpstartreläet så att det aktiveras. Följ då den gul/röda kabeln så du hittar rätt relä, det sitter 3 stycken likadana på växelarmsbryggan två är till powertrimmet och det tredje till startmotorn. Remote startern skall kopplas mellan plus på batteriet och polen som drar reläet. Tyvärr är det nog samma färg på kabeln som kommer från tändningsnyckeln Gul/Röd men det är inte den som kommer från startmotorn du skall koppla in på utan den som kommer från tändningsnyckeln. Om det är trångt i motorrummet kan du leta upp hjälpstartreläet direkt och börja koppla in dig på den Gul/röda kabeln som går till startmotorn blir samma test som att koppla den direkt på startmotorn. Och sedan koppla in dig på den andra Gul/Röda för att även testa funktionen på hjälpstartreläet.

Det jobbiga är nog att felet inte kommer varje gång så det kan kanske behövas ett antal tester för att framkalla felet igen.

Hjälpstartreläet kostar ett par hundringar på tex hansen racing eller Drev.se om man känner att man vill byta det för säkerhetsskull. Kan ju vara bra att även skruva loss startmotorn och kolla hur det ser ut eller lämna till någon som kan gå igenom den.

Vågar inte säga vilket som är mest troligt är nog 50/50

Lycka till

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

djme,

Du verkar kunna det här! Jag har en teoretisk fråga i detta ämne. Om vi ponerar att tändlåset fungerar som det ska, men att det är fel på startmotorsolenoiden, kommer motorn fortsätta gå när man vrider av nyckeln eller är det bara startmotorn som drar runt den?

TS skriver ju att båten inte går att stänga av utan han måste lyfta batterikabeln för att den ska stanna. Det var därför jag frågade som jag gjorde i mitt förra inlägg.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja när felet inträffar går det alltså inte stänga av båten med nyckel utan får rycka kabeln till batteriet.

Men för säkerhets skull byter jag både startmotor och solenoid så är problemet ur världen =)

Förhoppningsvis.

Tack för väldigt bra svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vänta lite nu...du svarade inte på om motorn fortsätter gå eller om det är startmotorn som fortsättar dra runt motorn! Det är stor skillnad!

Om motorn fortsätter gå, utan att startmotorn snurrar, så är det troligen tändlåset det är fel på (om jag inte är helt ute och cyklar). Då är det ju väldigt dumt att byta startmotor, reläer och solenoider!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startmotorn drar igång motorn som den ska men ibland fortsätter den att gå samtidigt som motorn är igång. och då kan jag inte stänga av nåt utan att bryta strömmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, då är jag med. Jag kan inte din motor specifikt (och är inte motorexpert på något vis) men för mig verkar det som att du har problem med tändlåset. Om det bara skulle vara fel på startmotorn så skulle inte motorn fortsätta gå när tändningen bryts. Motorn skulle fortsätta dra runt men den skulle inte fortsätta gå på tomgång. Startnyckeln ska ju bryta tändningen vilket gör att tändstiften inte ger gnista och då antänds inte bränsle/luftblandningen.

Tändlåset har ju tre lägen:

1. Allt av.

2. Tändning (det läge instrumenten vaknar till liv och som nyckeln är i när motorn är igång).

3. Start (det läge som drar igång startmotorn och som fjädrar tillbaka till läge 2 när nyckeln släpps. I detta läge är också tändningen aktiv). 

Om då tändningslåset fått något fel så att det fastnar i läge 3 även när nyckeln släpps så borde man få de symptom du har, alltså att motorn går samtidigt som startmotorn snurrar för fullt.

Eftersom detta bara inträffar ibland, har du testat att rucka på nyckeln, knacka på tändlåset och rycka lite i kablarna bakom låset? Det kan ju också vara idé att tjuvkoppla dig förbi tändlåset för att utesluta det.

Jag är som sagt inte utbildad motormek men jag har en del egen erfarenhet och det jag skrivit ovan är endast baserat på denna erfarenhet.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det kan ju vara det med. Får köra uteslutningsmetoden.

Jag vrider ju nyckeln till läge 3 för start sen går den tillbaka till läge 2.

Men motorn slutar inte gå ens i läge 1? Eller om jag bryter med dödmans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur dödmansgreppet är kopplat men som jag skrev tidigare, om tändlåset fastnar i läge 3 så spelar det ju ingen roll vilket läge nyckeln är i. Du kan ju tom ta ur nyckeln i läge 1...sitter tändlåset fast i läge 3 så kommer motorn ändå fortsätta gå med snurrande startmotor.

Att inte motorn reagerar på dödmansgreppet tycker jag stödjer min teori...för visst är det så att man normalt sett kan dra runt motorn med startmotorn med dödmansgreppet urdraget men att motorn inte startar? (Det är otroligt länge sedan jag körde en båt med dödmansgrepp så jag minns inte riktigt hur det var när man glömde sätta i dödmannen.) Om så är fallet så tycker jag att det är tydligt att du har problem i tändningskretsen i kombination med startkretsen vilket borde utesluta startmotorn som felkälla.

Det ska dock sägas att elsystem är märkliga väsen där ett fel på ett ställe kan ge symptom på ett helt annat ställe som verkar helt orelaterat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På dessa motorer matar solenoiden på startmotorn tändspolen när startmotorn är igång som jag skrev i mitt inlägg tidigare vilket medför direktmatning från batteriet vilket gör att motorn går så länge solenoiden är dragen på startmotorn. Du har rätt i att det kan vara fel på tändningslåset men eftersom jag vet att det funkar på detta vis är det enklast att börja felsöka i rätt ände.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja låter rimligt. kan ju börja där. Men på dessa gamla båtar är det väl inga större problem att koppla sig förbi tändningslåset =) ?

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dödmansgreppet ligger i serie med tändningslåset, det bryter strömmen från tändningslåset till tändspolen vilket tyder på att det inte är tändningslåset det är fel på utan antingen hjälpstartreläet på växelbryggan vid motorn eller solenoid/startmotor.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tror du ska lita mer på djme än på mig! smiley Mina kunskaper sträcker sig inte så långt...jag har mer teoretisk allmänkunskap när det gäller hur motorer fungerar och har aldrig ens rört vid en OMC V8 5,7 -89! wink Dock har jag mer precis kunskap om några andra motorer men det hjälper inte så mycket i den här frågan...men jädrar vad man lär sig på dessa forum! yes

Senast ändrad av Flintstone | 10 november 2011 | 15:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...