Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024
jstck

Byta till växelströmsgenerator, AQ115

Rekommendera Poster

I min båt sitter en Volvo-Penta AQ115 (tror det är en A), som har likströmsgenerator. Den laddar ju lite klent (specarna säger 7A eller nåt sånt, tar hela dan att ladda batterierna) så jag överväger att byta till en modernare växelströmsgenerator. Det elektriska har jag koll på, men jag undrar lite över montering och temperaturtålighet.

Vet nån en generator som passar? Kan det vara så att en generator från en lagom gammal Volvo (B20 eller nåt närbesläktat) har rätt fäste och remskiva och bara är att skruva dit? Vissa volvodelar har ju varit  i princip oförändrade sedan bronsåldern, kanske även gäller generatorer? Skulle hellre skaffa en generator från 90/00-talet än 70-talet. Har inte några särskilda krav på vilken strömkapacitet den måste

Sen har jag läst nånstans (hittar inte sidan nu) om att kraftigare generatorer kan överhettas. Mer effekt ur generatorn betyder ju i princip mer värme i generatorn. I en bilmotor är det ju ganska gott om luft, men en inombordare är ju rätt instängd. Kan kylning av generatorn bli ett problem? Kan det räcka om man har en generator med kylfläkt (typ metallpropeller) på axeln, eller måste jag ordna ännu mer luftflöde?

Det finns ju bilgeneratorer som är vätskekylda, men det verkar mestadels vara till tyska bilar som kanske inte alls passar så bra (och dessutom är dyrare). Sen är ju motorn sjövattenkyld och generatorn kanske inte klarar sånt så bra, och att bygga en separat kylkrets för en generator känns lite jobbigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från 1966 1967 någonstans började B18 tillverkas med fäste i blocket för växelströmsgenerator.

Alla B20-block bör ha fästet. Du behöver en generator och ett laddningsrelä om detta inte är inbyggt. Kylningen är nog inget problem om motorrummet inte är extremt varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall det är varmt eller inte i motorrummet är upp till dess volym och luftcirkulation. Vi, kan väl åtminstonde vara överens om att en sjövattenkyld motors temp ligger omkring 60- 70 grader. För att få ner generatorns temp kan man som säkerhet dra en slang från dess luftintag och ner till durken där det är som kallast. Men förfarandet har sina risker, bensinen är tyngre än luft och finns det bensinångor i kölsvinet så vill inte jag tänka på följderna.. Varför ett andra alterativ är att göra ett extra luftintag för generatorn. Det om detta, men i normalfallet brukar generatorn klara sig, det är bara att känna på generatorn efter en tur allternativt mäta rotormotståndet kallt - varmt för att sedan räkna ut temperaturskillnaden... mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan använda vilken generator som helst, men jag skulle definitivt skaffa en gnistskyddad generator, avsedd för marint bruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ELHÅS på Erstagatan i Stockholm jobbar bara med el, generatorer och startmotorer. 

Tycker jag fått bra råd där under många år. De säljer också generatorer och tillbehör.
Ring o fråga dem så är du i vart fall på ett ställe som kan börja ge proffs-råd? 

www.elha.se/sv/start

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla med ELHA vad de har att erbjuda, tack för tipset!

Jag tror egentligen inte gnistrisken är så mycket att oroa sig för, en växelströmsgenerator är inte lika gnistrande som en likströms-dito (släpringar istället för kommutator), och jag har ju en motorrumsfläkt. Men om en gnistskyddad marin generator inte är vansinnigt dyr kan det ju ändå vara en okej investering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du intresserad att få fram rätt spänning till batteriet kan du kolla om du kan få en generator med sense-ledning när du ändå ska byta. 

Du drar den till förbrukningsbatteriets pluspol. Generatorn anpassar då spänningen så spänningsfallet fram till batteriet kompenseras. T.ex dioder i batteriseparatorn, lång klen batterikabel och lite oxiderad huvudströmbrytare. Det påverkar rätt mycket laddkapaciteten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...