Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Dawzon

Tips vid installation av solcellsfläkt(utsug)

Rekommendera Poster

Som sagt, under vinterns gång ska jag instalera mig en solcellsfläkt för utsug i sovkabinen hade jag tänkt.. Så jag studerade inredningen lite närmare så de ska nog inte va några problem men jag har en par frågor.

Om ni ser på bifogade bilden (snygg genomskärsritning i paint), så har jag V balkar i taket på insidan för att det skå hålla när man går på det.. dom sitter ju relativt tätt också, kanske en 15- 20 cm mellan varje, så till mina frågor.

* Är dom ihåliga?

*Om jag har en V-balk precis där jag ska ta hål, ska jag fylla i balkarna med något så att förstärkningen håller alt. att det blir hårdare då då jag sågat ut håler för fläkten? i hålen som blir mot fläkten, om jag förklarar tillräkligt bra?

post-10020607-1394236853,1936_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant :) ja, visst kan man ju sätta den mellan balkarna.. Men då blir den inte på mitten.. hmm.. Får nog mäta lite så kanske man kommer på någonting..

 

Men dom ska inte sågas av iallafall så då fick jag svar på den frågan :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip tycker jag inte man skall såga av förstärkningar. Om det går måste ju avgöras från fall till fall. och det är svårt att sia om när man inte ser objektet i verkligheten. Allt går ju att lösa, men det kan ibland medföra mycket jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om vi formaterar om frågan, och säger att man var dum o sågade at en balk som kom i vägen.. Vad gör man då?  hah =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn försiktigt och kolla om taket sviktar under belastning. Känns det OK är det OK. Annars...får man klura ut nåt sätt att göra en förstärkning. Beror på hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...