Wergis 162 Postad 3 Oktober , 2011 Mors på er, är ingen fena på el så jag ställer en kontrollfråga här: Befarar att min 165 hk diesel inte kommer artt snurra i gång till helgen då vi skall ta upp. Startbatteriet är dåligt p.g.a laddningsproblem. Hur ansluter jag startkablar till förbrukarbatterierna om det skulle behövas? Plus till plus och minus till minus ? Eller skall en sladd gå fr hjälp-batteriet till motorn ? Man vil ju inte gärna göra fel.... Mvh Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Oktober , 2011 Om startbatteriet är tomt är det nog bättre att lägga va kablarna från startbatteriet och lägga dom direkt på hjälpbatteriet. Då slipper du att startbatteriet dra ström från hjälpbatteriet. Om det är bökigt att få plats med hjälpbatteriet - ta bor startbatteriet hel och sätt hjälpbatteriet där istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 3 Oktober , 2011 Så skulle nog jag ha gjort. Risken om man kör med startkablar är att det urladdade startbatteriet kräver så mycket ström av förbrukarbatteriet att det inte räcker till att dra runt motorn. Med förbrukarbatteriet direkt till motorn går all kraft till att starta. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Oktober , 2011 Äsch, koppla direkt på startbatteriet. Startmotorn drar så mycket ström så även ett urladdat batteri hjälper till litegrann och behöver defintivt inte kopplas bort. (Om inte startbatteriet är helt trasigt med flera kortslutna celler och en tomgångsspänning neråt 8-9 V.) Sålänge startreläet klickar men motorn inte riktigt orkar dra runt så kan man låta startbatteriet vara inkopplat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 4 Oktober , 2011 Visst är det så. Det kassa batteriet ligger ändå lite över i spänningen vid start och hjälper alltid något. Strömrusning mellan ett oladdat batteri och ett fullt är en skröna. En liten gnista kan det bli men efter några sekunder flyter nästan ingen ström. Skulle så göra är det ingen katastrof. Det dåligt laddade batteriet har ju då fått i sig lite energi och hjälper då lite extra. Men räkna inte med att ladda ett batteri med ett annat. Det går inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 5 Oktober , 2011 Självklart lägger man startkablar mellan batterierna, precis som man gör när man startar en strömlös bil. Varför ens tänka tanken på att startbatteriet kan vara helt skrot...vem hade funderat över det om det hade varit en bil Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 5 Oktober , 2011 Skillnaden är ju att man ofta har en annan bil som starthjälp och denna har sin motor igång vilket gör att man får hjälp av generatorn. Ibland får man ju till och med stötta med förhöjd tomgång för att bilen med dött batteri ska orka snurra igång. Det går utmärkt att göra på båda sätten: koppla bort startbatteriet och köra med enbart förbrukarbatteriet eller koppla batterierna parallellt med varandra. Hur man väljer att göra beror mest på vad som är mer praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 162 Postad 5 Oktober , 2011 Jo, jag tänkte att det skulle gå att göra så. Funderingen var mer om en pol skall gå till motorn i stället för startbatteriet. Man gör väl så på bilar för att skona laddningselektroniken eller liknande ? Mvh Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Oktober , 2011 På bilar sätter man plus på plus och minus från hjälpbatteriet till nånstans på motorblocket. Men det är mest för att få spänningen där den gör nytta och hoppa över en eventuellt dålig jordförbindning. Man kan göra samma sak på en båtmotor, om man kommer åt motorblockets jord någonstans utan att skrapa färgen. I praktiken gör det knappast nån skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 5 Oktober , 2011 Det hävdas också att man inte vill lossa negativ pol nära batteriet eftersom ett batteri som får laddning kan avge vätgas och därigenom finns risk att gnistan kan orsaka en knallgasexsposion... det har jag dock aldrig trott är speciellt stor risk för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Oktober , 2011 När besserwissern ändå är igång: Jag kopplar alltid den röda plus-plus kabeln först. Sedan minuskabeln. Varför? Mja säg att man klantar sig och tappar en kabel så den hamnar mot plåten på bilen man ska starta: 1) tappar minuskabeln; händer inget, den är ändå jord=bilplåten 2) tappar pluskabeln utan att ha kopplar ihop minus först; händer inget eftersom det inte finns någon returledning. 3) tappar pluskabeln efter att man kopplat minus; kortis och en rejäl strömspik, ev brand om man inte får bort kabeln fort nog. Kopplar man plus först undviker man den (iofs lilla) risken för scenario 3. Senast ändrad av Anders_St | 06 oktober 2011 | 07:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 162 Postad 6 Oktober , 2011 Ok, då vet jag hur jag skall göra. Det där med knallgas skall nog tas på allvar. När jag tog truck-kort fick vi se en del ruggiga bilder på vad den kunde åstadkomma. Risken kanske är liten men den finns där. Ha det gott. Mvh Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser