Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
pentaracer

Bränsleförbrukning mercruiser 5,7l förgaser

Rekommendera Poster

Har en mercruiser 5,7l v8 med 2 ports förgasare på en Bayliner 2655 Cierra -01. Den drar ca2,5 l/ distans från 19-28 knop och runt 2,4 l/distans i 29-30 knop. På högsta varv varvar den 4200RPM.

 

Jag börjar misstänka att den kan vara fel propellrar på den, det är ett Bravo3 drev och jag återkommer med stigning när den är ur drickat.  Är här någon med samma motor och båt som har något vettigt att säga om bränsleförbrukning?



Senast ändrad av pentaracer | 03 oktober 2011 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4200 rpm känns lite lågt, runt 5000 rpm är väl mer normalt. Nu vet jag inget specifikt om just din motor eller båt men jag skulle tro att du har lite för stor stigning på dina propellrar.

Sen är det så otroligt mycket mer som spelar in: är botten beväxt, hur är båten lastad (extravikt och var är den placerad i båten), hur trimmar du drevet, hur använder du trimplan (för det har du väl?) m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kan bero på beväxt botten, normalt ska dessa motorer varva max 4.400-4.800 har jag för mig, så du ligger inte så illa till. Förbrukningen tycker jag låter ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas texten stämmer att det är en 5,7

Förbrukningen är efter korrekt inställda trimplan och trim, jag ser ju medans jag kör förbrukning/distans. Den verkar bry sig föga om vi är 2 eller 10 i båten. I princip ingen beväxtning alls



Senast ändrad av pentaracer | 04 oktober 2011 | 10:29



Senast ändrad av pentaracer | 04 oktober 2011 | 10:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en 5,0 210hk, då 5,7 alltid brukar vara bestyckad med 4 ports förgasare. Flamskyddet är inte att lita på. Det är ju samma cheva 350 i botten. Bränsleförbrukningen verkar normal för den motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det där verkar ju inte så kul, finns det något sätt att kolla upp om det är en 5,7 utöver kolla på förgasaren? Blocket är utbytt och om jag tittar på det på http://www.boats.net/parts/search/Merc/Mercruiser/1998/4312035N1/parts.html

och sedan vidare in på

http://www.boats.net/parts/search/Merc/Mercruiser/1998/4312035N1/CARBURETOR AND THROTTLE LINKAGE(TWO BARREL)/parts.html

 

Så verkar det som om en 2 portsförgasare är standard ju

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på motorblocket mellan fryspluggarna har för mig att det är stämplat/gjutskägg inskrivet 5.0 alternativt 5.7 så har i alla fall GMs bilblock från sent 80tal och framåt.

Det är annars svårt/omöjligt att se skillnad på smallblocks från 5.0l(305cui)till 6.3l(383cui)har sedan nån bytt flamskydd dekaler ja........ 



Senast ändrad av badcam70 | 04 oktober 2011 | 11:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, tror jag utgår från att det är en 5,7l trots allt. Det sitter klisterlapp bakom motorn och alla instruktionsböcker med samma motornummer visar en 5,7l. Känns lite paranoidigt att tro att någon skulle lägga ner allt det jobbet för att skojja till det och säga fel motor.

Man kanske skulle testa med annan förgasare? kan den påverka förbrukningen i rätt riktning tros?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om det av någon underlig anledning satt 2 portare på 5,7 96-97. Detta har jag aldrig hört talas om tidigare. Alla 5,7 jag sett och har en -97 själv så sitter det 4 portare på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna motorn är en utbytesmotor som gjordes 2010 men orginal så är den från2001

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 5,7 från -00 med tvåportare på orginal, så det finns. Satt i en Sundancer 250 med Bravo 3 drev med en utväxling på 2:0 och proppar med 22P, borde vara ganska lika på din!

/Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bläddrade i lite listor och visst har 5,7an funnits med 2-ports förgasare i alla år. Kollade tillbaka till 1977 och från det året finns den alla årtal uppåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirkasiffror nu, vid 22-28 knop (bäst möjliga förhållanden med trim, tilt mm) 1,8 l/dist

Fullgas ca. 4600-4800 rpm 35 knop (GPS mätare) 2,3-2,5 l/dist

Båten väger ca.2500kg med 2 vuxna 2 barn, packning mm.

/Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det något märkliga med min båt är att den drar minst på fullfart, 4200 RPM och 30 knop. Minsta lilla man minskar på gasen så ökar förbrukningen. Är inte detta märkligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att den behöver fullgas för att plana mest........
Ju mer båt du har i vattnet ju mer motstånd har du ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina ögon så borde mindre stigning på propparna göra att du får rätt maxvarv 4400-4800 . Detta gör samtidigt att du får bättre ork i normal planingsfart ca25knop. -som att säga , rätt växel i en uppförsbacke , är du med ? :-) ( jag har oxå haft 5,7a med 2 portare , inget konstigt med det )OJ ..NU SÅG JAG ATT TRÅDEN VA RÄTT GAMMAL :-) ( till knickedicken ovanför mitt inlägg , Det stämner att våta ytan blir mindre i högre fart ..med krafterna som behövs gör att förbrukningen blir mycke högre . Finns även luftmotstånd att ta hänsyn till ! ) lagom mycke motstånd blir när vi hittar våran marshfart , med lagom mycke kraft ! :-)

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 23 maj 2012 | 09:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...