Gå till innehåll
lördag 17 januari 2026
erca79

skaffa träbåt (segel) - hjälp o tips

Rekommendera Poster

Har länge varit sugen på att köpa en träbåt (segel) och hoppas på att nu kunna ta steget och slå till i höst/vinter. Har idag en plastbåt, Triss Magnum, och vill ha en båt som seglar snabbare, är vackrare, samt att jag gärna vill ha en vinterhobby, något att fixa med inför säsongen. Är ganska händig och har läst en del böcker om träbåtsskötsel så är övertygad om att jag kommer gilla att ha träbåt. Tanken är att köpa en båt i mkt bra skick, inga renoveringsobjekt.

Har massor frågor så tänkte det måste finnas massor bra synpunkter och kunskap här. Alla tips/åsikter uppskattas.

1. Båt: Har riktat in mig på Mälar 22/25/30 och Neptunkryssare. Är Neptunkryssaren väldigt underriggad jämfört med M22? Hur är det med utrymmen i båtarna? Hur är M25an jämfört med 22/30? Vad jag förstår är M25:an mer åt kustkryssarhållet!? Hur funkar M22/30 i lite sjögång, segla till Gotland eller St. Petersburg?

1. Är båtarna svårseglade jämfört med en Triss Magnum? Kan segla ok men betraktar mig som relativt nybörjare och är i princip självlärd.

1. Har idag båtplats nära Nynäshamn men bor på Södermalm i Sthlm så tycker det är lite långt bort. Skulle gärna ha båt på Dalarö el liknande. Vet att många fina träbåtar finns på Långholmen men jag vill helst ha plats längre ut eftersom jag vill segla i Stockholms skärgård. Lidingö kanske skulle funka, men inte längre in. Skulle helst ha båtplats på en klubb där det finns andra liknande båtar så man kan utbyta tips, lära sig av de mer erfarna osv. Skulle vara mkt intressant att höra hur andra gått tillväga då de skaffat träbåt. Nån som har bra tips på klubbar man kan höra av sig till? Finns det båtklubbar där man får förtur om man har en fin träbåt tex?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt med flera paralella trådar. Det blir så förvirrat då..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vi åker en del Neppare som är en ganska enkel båt att segla trots backstag med sin lilla sittbrunn så når man det mesta. Den klarar väldigt mycket vind jag tror aldrig jag sett någon försöka reva en sådan. Men som campingbåt är det inte mycket att hänga i gran det är lite som ett lågt tält dvs. krypruff det blir enklare med ett sittbrunnskappell så ett sådant kan nog vara en väldigt god investering. Samt så är den ganska blöt att segla, med lite sjö utan självläns. Så jag skulle nog inte åka några fantastiska resor med hög sjö och öppet hav med den. Dock en trygg och trevlig båt. 

Jag seglar själv träbåt och det är en hobby du inte kommer att ångra att du startat med. Välkommen i gänget. Läs på www.trabatsakuten.nu där finns en otrolig kunskapsbank i forumet och en jättebra tips och trix sida.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Insåg det dumma i dubbelpost men gick inte att ta bort tråden.

Låser tråden och hänvisar till samma ämne på SeglarSnack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...