tobbepp 1 Postad 22 November , 2004 Hej, jag är en som funderar på om turbon i en AQD40A ska låta eller tjuta något? Just nu så är det tvär tyst om den, vilket gör att jag undrar om den verkligen fungerar. Har hört många andra diesel motorer och de har alltid de härliga vinande turbo ljudet. Finns det ett enkelt sätt att testa om turbon fungerar korrekt(utan att behöva betala marina överpriser för att testa)? :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spidibot 0 Postad 22 November , 2004 Ja. Enkelt monterer du en boost-mätare. Sandsynligvis findes i forvejen en nippel - ellers er det let at montere. Tex. DKK 298,- hos http://www.thansen.dk/product.asp?c=355534248&n=1199147582&pn=1222874900 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 22 November , 2004 Du kan lossa på avgaskröken precis vid turbon. snurra på turbinhjulet och känn så att det snurrar lätt. sitter det fast så beror det antagligen på gammal rost och sot. känn även så att det inte är nåt större glapp i axeln. vicka upp och ner lite, å in och ut. man känner ett minimalt glapp upp och ner som försvinner av oljefilmen som blir under gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finness 0 Postad 23 November , 2004 Det är lättare att ta loss luftfiltret och röret till turbon. Man kommer åt axeln därifrån också. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbepp 1 Postad 23 November , 2004 man tackar för tipsen.. ska genast ner och krypa i båten.. Annars, det är ingen som har samma sortens motor som jag där man kan höra ett destinkt turbo vin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst marcus Postad 23 November , 2004 Hej, jag skulle nästan vilja påstå att du märker nog ifall turbon slutar fungera helt! Du kommer ner från 165 hk till nåt kring 100hk (max!) och vridmomentet på varv över 2.000 rpm är helt kass. Jag har erfarit dett och min ca. 4.000 kg vägande halvplanande båt had inte en chans att pressa upp sig till gåmgfart. Med standard propeller räcker vridet helt enkelt bara inte till. O andra sidan så sjunker effekten på motorn med åren då pga slitage. Mjlödieseln har inte heller samma energivärde som den gamla goda soppan. Min varvar inte mera 3.600 rpm som den borde utan max 3.250 rpm. Annars går den fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Curre Postad 11 Juni , 2005 Är det någon som vet om man kan få upp effekten på en AQAD40A (ca:130hk) genom att byta turbo eller dylikt ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser