Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst jonten

sjöfyllerilag. HJÄLP!

Rekommendera Poster

Ja det är vad jag tror, men det är inte på det jag grundar min åsikt om lagen. Ingen av oss vet så alla spekulerar ju i hur alkohol påverkar båtkörning inklusive lagstiftarna.

Det enda jag ser som ett problem är att lagen inte tillkommit på fakta och grundliga undersökningar utan på rena spekulationer. Som svensk medborgare så kräver jag mer av lagstiftarna innan en ny lag stiftas och det tycker jag att alla borde göra. För mig är inte detta i botten en alkoholfråga utan en fråga om vad man ska kräva av sina folkvalda. En ny lag ska inte skapas lättvindigt oavsett vad det gäller.  Det är ju faktiskt inte bara vi tyckare på forumet som har negativa synpunkter på lagen utan även insatta politiker, polisen, transportstyrelsen etc.

Det enda jag egentligen tycker är att lagstiftarna ska göra sitt jobb.

/Robin



Senast ändrad av Riro | 30 september 2011 | 12:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man kanske kan se en förändring i olycksstatistiken redan denna säsong, men om det skall vara en trend (dvs en varaktig förändring) kan man inte se förrän om ytterligare något år. Rent teoretiskt kan detta års statistik bero på orsaker som väderlek, ändrade bränslekostnader, en starkare svensk krona så fler åker utomlands osv.

Detta är också orsaken till att man måste rensa statistiken som jag skrev tidigare, vilket crabfish vände sig mot.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första; det finns empriskt underlag till att både reaktionstid och omdöme påverkas vid lägre alkoholhalter än 0,5 promille. Sedan kan du tycka att det inte borde vara så, eller att de som faktiskt påverkas är dumma, men återigen, det är dina tyckanden.

Du säger att du begär mer av de folkvalda. Men alla lagar kan inte stiftas på grundval av fakta. Varför? För att det kanske inte alltid finns fakta, för att lagstiftningen är utformad på ett sånt sätt att informationsinhämtning omöjliggörs. Exempel:

Tidigare var gränsen för sjöfylla 0,5 promille. Detta resulterade i att om polisen kom fram på en grundstötning med personskador, misstänkte sjöfylla, tog ett blodprov, och fick fram 0,49 så rapporterades detta inte som en incident beroende på alkoholintag utan istället kanske vårdslöshet. Detta skapar en situation där ni som är motståndare till lagen efterfrågar ett statistiskt underlag som inte finns då detta tidigare inte var ett brott (0,49, inte grundstötningen), som kunde lagföras, och därför blev en del i statistiken. Moment 22.

Kort sagt; ni efterfrågar av våra folkvalda att de ska stifta en lag först när det finns ett underlag. Detta innebär de facto, om detta skulle bli möjligt, att de först skulle stifta en lag att poliserna ska rapportera och lagföra alla som har en promillehalt över 0,5, men för de som har en promillehalt mellan 0,2-0,49 ska de endast rapportera (men inte lagföra). .

Då, och först då skulle statistik kunna genereras som faktiskt gav det underlag som ni efterfrågar.

Istället har lagstiftaren lyssnat till Polis, KBV, men antagligen även vägt in de medicinska faktorer som föreligger, där det faktiskt finns belägg för att kroppen påverkas från 0,15 promille (dock inte omdöme men väl reaktionstid, omdömet påverkas först vid 0,3 promille).



 



Senast ändrad av Arne_Anka | 30 september 2011 | 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne_Anka, jag vill bara säga att det aldrig funnits en gräns för sjöfylla vid 0,5 promille. Det fanns bara en gräns för grov sjöfylla på 1,0 promille. Vanlig sjöfylla kunde man åka dit för vid alla promillehalter under 1,0 promille, men bara om polisen som grep dig gjorde bedömningen att du var för påverkad för att framföra din båt. Denna lag gäller fortfarande för båtar under 10 meter och som går långsammare än 15 knop, vilket jag anser skapar en otydlighet i hur mycket eller lite som är OK att dricka i dessa båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppfattat, mitt misstag. Tack för infon. Å andra sidan gör ju detta det ännu svårare att hitta konkret statistik när mycket lämnades åt polismäns godtycke.

Instämmer i otydligheten, tack Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett jävla Tjafs! Men enda fördelen med denna lagen att Polisers godtycke inte kan fälla oss någorlunda på dessa grunder. (Polis är inget Yrke,utan en psykisk åkomma.Peter K,jag kan citera ett uttalande om Kvinnor om du vill från ett annat forum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det dina 3-4 starköl till frukost som talar?
;-)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsak varför jag inte anser att det går rensa statistiken är att den innehåller för lite egenskaper att använda för rensing.

T.ex. att man utfifrån antalet kollisioner inte kan se orsaken, var det dåligt väder, bristande kompetens i navigering, brister i kunskap om väjningsregler, påveran av droger (inkl alkohol), dålig sikt (dimma eller mörker) osv.

Men förklara gärna hur du skulle kunna få fram ett bra resultat i nuvarande statistik och gärna var du hittar denna.

Om du har tillgång till bra statistik får du gärna länka till denna.yes

 

Positiv, glad, inga tråkiga miner här.smiley (för att få ett positivt svar)

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha .. Ja, det är oändligt. 

Nog kan det vara så att de som argumenterar för spiknykter på sjön är de som har problemet (som ju tråden handlar om) att det finns inget mellan det och dyngrak? Åsså nåra godtemplare också förstås .. 

Finns inget finare än att sitta där ute och smutta på en välbryggd Ale ... (eller vad man nu vill njuta av) wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är märkligt är att informationen om hur lagen såg ut tidigare och hur den ser ut för mindre/långsammare båtar inte finns på alltom0,2...-sajten. Med tanke på namnet på sajten och att man på flera ställen hänvisar till att den gamla lagen var fullt tillräckligt även för de båtar som nu omfattas av den nya 0,2-lagen undrar jag hur och/eller varför man har missat denna info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte vara orolig.
Jag tar upp båten imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar nog ljusare öl bättre, fast en sjysst IPA är ju grejor det!
Fast jag lägger till innan jag korkar upp...

Vem är det som argumenterar för att man ska vara citat spiknykter på sjön?
Vem citerar du förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag ska ta sista svängen med båten imorgon innan upptagning på onsdag. Varför du ska akta dig för mig förtäljer dock inte historien...

Jag instämmer med Peter i frågeställningen runt detta med spiknykter. Jag är dock en kärring då jag inte är så förtjust i öl utan föredrar cider eller groggar. Efter jag förtöjt.

Är jag accepterad av kollektivet nu?

Eller måste jag lägga upp bilder på mig pruttfull drickandes öl ut tratt hånglandes med en överviktig tjej från Haninge med blonderat hår med texten Pussy 4ever intatuerat i svanken, med ett blått öga efter att ha förolämpat en kille som hette Fritz genom att fälla mindre genomtänkta kommentarer om andra världskriget, för att jag ska vara en i gänget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag citerade väl ingen. Sammanfattar bara resonemang från denna och liknande trådar. 

Brist på erfarenhet och/eller tolerans är två alternativ men ett tredje är faktiskt att man har egna problem med måttligheten, dvs allt eller inget crying. Alltså bejakandet av en ny lag som saknar motivering och ogillas av folk i allmänhet måste väl grundas i något särskilt? 

Jag jämför en trött människa, vilket ju är lagligt att vara med en utvilad med 0,5 promille och tror nog jag helst möter den sistnämnda ... Samma sak kan gälla för den äldre med tröga reflexer och rörelseförmåga (kan ju gälla yngre också förstås), samt den korkade, den sjuka och inte minst den omdömeslösa ... Endast mot en öl finns det en gräns!! 

Faktum är att det har gjorts undersökningar där det har visat sej att lätt berusade (jag gissar på ca 0,5) är lugnare och mindre stressade i trafiken, vilket då i minst lika hög grad borde gälla fritidsbåtar. 

.

Hur som helst .... ämnet alkohol skapar oändligt långa trådar ... och ännu har nog ingen omvänt någon i sin uppfattning smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läsvärt för de som missat detta, nu när ni har båten på land kanske ni hinner läsa sådant.

 

Den nya gränsen för sjöfylleri är inte sakligt motiverad utan leder till felprioriterade bevakningsresurser och kriminalisering av vardagslivet.

Så skrivet ett par experter på sjörätt.

Fundera själv.

http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-sjofylleri-fornedrande-for-batforare

 

::Harry::

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra främsta experter? Den ena experten var iofs. vår enda professor i sjörätt, och är numera pensionerad. Men hur du fick den andra till expert i detta ämne förstår jag inte, när han i själva verket inte ens är jurist? (Och jag hoppas verkligen att Tiberg har fått en efterföljare på universitetet?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya gränsen för sjöfylleri är inte sakligt motiverad utan leder till felprioriterade bevakningsresurser och kriminalisering av vardagslivet.  

Vardagslivet??? hur tänkte man här? jag läser det som om dessa personer tycker att 2-3 glas vin tillhör vardagslivet, och jag skulle vilja kalla det alkoholism och då känns lagen ännu tryggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...