Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Micke48

Oljämn tomgång Yamaha 40 HK, 2takt

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 2 taktare med oljämn tomgång som jag inte riktigt får att gå jämt. Ibland är den lite för hög och ibland dör den pga. lågt varv. Nyser också till ibland och dör. Finns det någon bra grundsinsällning eller likande att göra ? I Övrigt så är förgasarna nyss rengjorda/renblåsta men jag har inte rört blandskruven (den med en fjäder på) utan bara justerat på stoppskruven på reglagen. motorn går i övrigt perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat så att den inte drar tjuvluft? Går den bättre om du pumpar på blåsan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en liten enkel synkprocedur som man ska göra efter att knasarna varit av, gjort den? Om du berättar hur gammal motorn är kan jag kanske skaka fram uppgifter på hur blandningsskruvarna ska stå. För att det ska bli bra bör dessa nålar ur o kanalerna göras rent då dessa är just för tomgången. Att bara blåsa brukar inte heller hjälpa utan ultraljudstvätt eller nån form av sprejrengörning typ Brakeclean brukar krävas för att det ska bli tillräckligt rent..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är ju inget problem att skruva ut förgasarnålarna om man noterar exakt hur de står med foto eller ritar. Sedan räknar man varv att dra in dem i botten, för att därefter skruva ut dem helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte inställningarna för en så gammal motor. Jag har på 95an men det är en annan modell som har modellkod 6H4,.Du har förmodligen en 6E9 och jag har ingen aning om förgasarna är lika mellan dom..

Men metoden erikericksson föreslår funkar oxå bra om man vet att nålarna stod rätt från början. Tyvärr brukar det första halvamatörer gör när en motor inte går ordentligt så är det att pilla på dessa justeringar. Går inte motorn bra med orginaljusteringen så ligger felet oftast nån annanstans..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...