Gå till innehåll
torsdag 19 februari 2026
Wind_Rode

Trosa - Västervik Gästhamnstips

Rekommendera Poster

Hej alla,

Jag och tjejen tänkte ta turen söderut i år med båten, med hemmahamn Trosa.

Tjejen är sugen på lite gästhamnsstopp i år då vi normalt nästan bara ligger i naturhamnar. Vi har lite böcker i ämnet gäst och naturhamnar men dom säger ju inte så mycket om miljön i dom olika gästhamnarna. Så vi efterlyser tips på gästhamnar söderut ifrån Trosa. En fördel om dom har någon typ av butiker och gärna nån trevlig krog/resturangsmiley Är det något annat som ni tycker att vi inte borde missa så tipsa gärna!

/Wind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.. det finns nog inte många gästhamnar som pasar in på era önskemål förren ni kommer ner till Västervik...

Oxelösund har 2 och då hade jag föredragit den lilla där resturangen Sailor ligger men det är lång till centrum.

Arkö har resturang men ingen shopping.

Söderköping kanske skulle vara ett alternativ men en bra avstickare från rutten ner till Västervik.

Fyrudden har resturang och minilivs.

Valdermarsvik är också en lång avstickare men har affärer då du har hamnen mitt i centrum. Ett stort minus för den är att vattenet inte är så frächt och du får en fin skitrand över vattenlinjen på köpet!

Sen har du loftahammar men då är du ju i princip framme.

Trevlig resa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns också en gästhamn vid Mon på NorrafFinnö ligger mellan Aekösund o Fyrudden Resturang finns men ingen shopping..

Passa även på att ge er in i Missjöarkepelagen när ni ändå susar förbi ligger strax utanför NorraFinnö, Sundet bakom Långamisjö från farleden sett är att rekomendera Avatarbilden här till vänster är från sundet

Senast ändrad av Gelis | 29 juni 2011 | 20:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med tips! Jag har uttryckt mig dåligt ifall ni läser det som krav, mera att tjejen verkligen uppskattar gästhamnar som texUtö, ni vet små svindyra butiker som är otroligt pittoreska smiley Västervik är inte nödvändigtvis stoppet på turen utan vi tänkte tillbringa 2-3 veckor i båten och se hur långt ner vi kommer, vi ska ju tillbaka oxå :)

Söderköping är spikat, passerade där när vi transportseglade hem nya båten förra året och tjejen blev förälskad i gästhamnen.

Ser på korten att det finns 3 olika hamnar i Arkösund, vilken rekomenderar ni?

Missjöarkepelagen verkar vara något för mig ser det ut som på din bild och på sjökortet, Tackar!

/Wind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du går in på min sida och väljer Coronet renovering så under sommar delarna i dagboken så finns det en hel del bilder från Missjö området

http://www.gelis8.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu har vi varit inom Arkösunds Gästhamn som var väldigt trevlig, om än lite utsatt för svall från sundet. Väldigt god service från grabbarna som springer ut på bryggan för att hjälpa till så fort en båt kommer in. Hotellets middagen kan vi verkligen rekommendera!

Missjöarkeoilagen var fantastiskt, absolut bland det bästa vi har sett här på östkusten. Stort tack för det tipset Gelis!Nu ligger vi i fyruddens gästamn och njuter av kvällssolen :-)

Imorgon bär det av mot Loftahammar så ska vi försöka ta Häradsskär och Harstena på väg norrut igen. Har ni fler tips så fyll gärna på !

Hälsningar Wind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanontråd som jag hoppas kunna väcka liv i igen! Ska neråt till Vvik från Sthlm nu i sommar och hoppas på fler smultron ställen! 

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolal på MarinWiki (www.marinwiki.se) och se vad som finns där.

Tanken med MarinWikli är att vi användare ska lägga in info om diverse platser både förtöjning, service, bunkring, nöjen, mm i anslutning till båtlivet. Idén kommer från MG och Sailguide och nu är det några som jobbar ideellt med att hålla siten igång, förbättra mm.

Det finns också något som heter gästhamnsguiden som kanske har alla gästhamnar du behöver. Lägg gärna in gästhamnar du funderar på att besöka på MarinWiki och komplettera vart efter med info. Det går också bra att länka till exempelvis gästhamnsguiden.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klockren sida! Bra tänkt samt att något som kan konkurrea med Arholma-Landsort som mer och mer liknar Lonely Planet... Tänker att det av någon anledning alltid är överbelamrat med båtar på de naturhamnar som tas upp där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kul att du verkar gilla MarinWiki.

Vi brukar använda Arholma - Landsort för att välja bort naturhamnar. wink

Det är inte riktigt sant, men det är som du säger att de förtöjningsplatser som anges i den ofta är fullstatta. Det är man ju medveten om så det gör inte så mycket.

Det är väl i och för sig risk att även MarinWiki får lite sådan verkan, men ju fler platser som finns ju mer utspätt blir det. Om man har tid är det kul att leta runt för att hitta en mysig egen plats, men sent på eftermiddagen/kvällen är det underbart att få lite hjälp.

Mackey

PS
Kan det vara förbJudet att lägga in alla platser från Arholma - Landsort i MarinWiki?
Om inte, vem tar på sig att göre det? Stön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mendet är väl bara att lägga in alla tänkbara ställen runomkring, utom sin egen älsklingsplats. Då går de andra till de andra ställen och du får ha din favorithamn ifred. blush

Jag har en favorithamn i mellersta bohuslän. Den skulle jag aldrig någonsin kunna tänka mig lägga in på http://www.marinwiki.se/

Katten - det var nån annan som redan lagt in den fast under fel namn. Jag var tvungen till att rätta och kompletera wink http://www.marinwiki.se/port.php?port=56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...