Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Wind_Rode

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    81
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Wind_Rode

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. @Terrafobica: 1. Av Yamarin själva. Dödsdomen är ifall båten går fortare än vad "Svensson" kan hantera utan vana av snabba skrov, det har hänt förr för en annan nordisk tillverkare. Då var det inget fel på båten men den den kunde inte köras hur som helst i höga farter pga av just liten våtyta. 2. För att få så lite båt som möjligt i vattnet så måste du få vattnet att släppa båten också och då är vassa släppkanter och plana gångytor viktigt. En båt med en stor "buckla" i gångytan (en hook) gör att båten överplanar mer än nödvändigt och en liten "buckla" gör det svårare för vattnet att släppa. Jag har aldrig sett en produktionsbåt utan hook i skrovet och det är därför många tävlingsåkare blueprintar sina skrov. Ta en titt på tex klassiska Hydrolift T17, på den lilla lätta båten så blir skillnaderna i fart och balans ganska påtagliga på ett bra och dåligt exemplar. @Mange249 Dom har små spoilers byggda i skrovet för att få ner toppfarten för att få båten säkrare. Kolla noga på nya 63dc
  2. Varför menar du att en båt i aluminium skulle gå bättre än respektive i plast? När båtar börjar gå fort så har varje kant, buckla osv en påverkan på fart och därmed bränsleförbrukning. Bara saken som att hur skarpa kanterna är på steglisterna är påverkar farten, om än lite. Yamarin bygger dessutom in "bromsar" i en del av sina modeller för att få ner farten. Sen som andra skrivit så är balansen en jätteviktig sak. Men även två båtar av samma modell och med samma motor kommer inte att prestera identiskt, för stora skillnader i produktionen
  3. 2-takt är inte förbjudet. Proxs maskinerna möter EPA kraven idag för många år framöver och Evinrude har precis släppt sin nya Etec G2 serie. Är det beggat och på sportbåt du ska rigga så är det 200xs 250xs och 300xs du bör titta på, alternativt proxs. Ska du köra över 70-75knop så är det sportmaster vxl-huset du ska ha. Passar fint för lägre farter med självklart men bromsar mer än tex torquemaster i lägre farter. Dessa maskiner är gjorda för hög hissning och klarar av att gå på höga varv under längre tid.
  4. Ifall du nöjer dig med 20knop så passar Swift Trawler 34 in på resten av kraven. Provkörde en för några år sedan, underbar båt.
  5. Kan hjälpa dig att ta reda på om det är propellern som är felet. Bor 5min med båt från propellertrim. Här av dig via pm funktionen ifall det är intressant
  6. XS Maskinerna är byggda av Mercury Racing men är i grunden vanliga Optimax motorer. Pro XS är inte Mercury Racing utan sport maskiner. Jag hade en 250xs, dock inte 05 modellen utan en 07, på en 21fots racebåt och det var fantastiskt roligt. Bränsleförbrukningen låg på 0.75 i 50knop och 0.8 i 60knops marschfart.
  7. Det är inte lätt att få små lätta båtar CE-godkända om dom ska gå fort, därför du inte hittar några alternativ. Antingen släpper du det där med att båten måste vara ny och köper tex en Hydrolift F20 och hänger på en lämplig motor. Eller så får du vända dig till racingtillverkarna som bygger en one off båt till dig, Nitra Boats har gjort succé i Svensk båtracing i år och kan säkert bygga en styrpulpet baserat på sitt skrov åt dig.
  8. Klart det kommer gå, sen om det blir körbart är en annan fråga Allt kommer handla om hur du riggar båten, vikt och balans är allt. Ska du åka V8 utombordare så blir 4-takt yamma, om du inte kommer över en gammal Evinrude 300. Annars skulle jag rekommendera en Mercury 250xs 2005 modell. 218kg och just 2005 bänkades till 276hk. Men så mycket motor och du lämnar alla lågfartsegenskaper, den kommer inte fungera i farter under 25-35knop. Ett tips är Boatsite.se och Boatlife.se där finns det mycket kunskap om denna typ av ekipage.
  9. Hade definitivt inte kört på en plastad skedda. Om du vågar lite på en svetsad så beror det till en del på högt hissat du kör, ju högre desto högre belastning. En kamrat körde av sin svetsade och voltade båten som resultat.
  10. Att räkna 5% slip som rimligt är inte att rekommendera ifall du inte har ett väldigt effektivt skrov, så som tex. Hydrolift T17 - T20. 5% Slip är få förunnat men självklart ett bra mål
  11. Förutsatt att diametern är den samma så har du rätt i dina funderingar. Dvs att en 19p rf kommer greppa mer och ge mindre slip samt inte sänka varvet fullt lika mycket. Men, du bör fundera på vad du vill att propellern ska ha för egenskaper, det är där du kommer hitta dom största fördelarna. Noslyft eller jämt lyft, toppfart eller marchfart, bra holeshot eller grepp i toppen etc. Lycka till
  12. Jonas: Jag har skickat ett pm till dig här inne på forumet, vet inte om det kommit fram dock?
  13. Tackar för tips och kommentarer! Jag har tittat runt en hel del och visst finns det en del olika trawlers runt omkring men jag har inte hittat någon som passar våra behov bättre; varken ny eller gammal. 32:an är inte jättestor men det är ändå stora ytor och en båt som inte blir otymplig för två att hantera. Och enligt mig så är proportionerna väldigt bra så det blir en vacker båt. Vad jag läst mig till så är den också väldigt sjövärdig, något som vi uppskattar då det blåser lite. Den har några svaga punkter så som bränsletankar och fönster som man bör kika noga på. Jonke_66: Då har vad jag förstår en 36'a? Om du har lust vore det kul att höra lite om dina synpunkter på din båt, kanske via pm?
  14. Har kommit ganska långt i mina uppgraderingstankar och Grand Banks 32 ligger kvar i topp. Har lusläst internet om dessa båtar och bildat mig en uppfattning om både för och nackdelar, men jag har endast vait ombord på en båt och det var över 4 år sedan. Tyvärr så finns det bara en till salu i Sverige för tillfället och den är inte rätt för mig på flera plan så att kontakta den säljaren och leka spekulant är inte så intressant. Så min fråga till Er är ifall ni äger eller har ägt en Grand Banks 32, eller kanske känner någon som äger en kan ge mig lite mer info? Jag skulle väldigt gärna kliva ombord på en och och få bilda mig en känsla och kanske samtala lite med ägaren. Tacksam för Er hjälp! Jag befinner mig i Stockholmsområdet.
  15. Jag har provkört några olika, Merc 260hk 5.6l bensin, VP 320hk 8.1l bensin, Kad300 och ad41. Klart bäst var kad300. Bra marschfart på ca 30-35 knop och bäst gångläge, ad41 var på tok för liten. Med bensin skulle jag aldrig välja nåt under 300hk, en 496ho tror jag skulle passa effektmässigt.
×
×
  • Skapa nytt...