Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
flashheart

Köpa gummijolle

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska köpa en ny gumijolle till semestern. Vi ska dra jollen efter vår båt. Idag är det en Birdie 24 men vi tittar efter en ny båt omkring 32 – 33 fot. När vi har kommit fram till en naturhamn ska vi kunna ro runt och undersöka omgivningar med vår jolle. Vår son som är 6 år ska också kunna ro jollen.

Vilka märken har hög kvalité?

Vilken typ av durk är bäst, uppblåsbar eller plywood ?

Är en v-formad köl bättre en platt köl ? När spelar det roll ?

Vi är två vuxna och ett barn, vad är lämplig storlek ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi har en mycket välanvänd Quicksilver 270 Sport som hela familjen använt i kanske 8 år, först med elmotor (vilket jag varmt kan rekommendera) och sedan med en 9,8hk vanlig motor. Fördelen med Quicksilver är att pontonerna är ganska stora och därmed har hög bärighet och klarar vågor bättre. Det finns givetvis även andra märken med stora pontoner. 270cm lång är perfekt, har man en alltför kort båt kan man inte ro om man har passagerare med sig. Vår båt har trädurk vilket är stadigt (men tungt) och okänsligt. Om du ofta tänker dig att plocka ihop båten rekommenderar jag dock luftdurk, luftdurk är 5-10kg lättare. Du ska absolut ha en v-formad köl, oavsett om du ror eller kör för motor går det mycket rakare med en v-format. Ni skulle också kunna välja en 240cm båt, men den kommer snart att kännas för liten. Jag tycker Quicksilver är prisvärd, Zodiac är bra men dyra. Om ni inte ska använda båten så mycket kan man mycket väl tänka sig okända märken också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

Jag har alltid haft nån form av dinge. Min nuvarande är en gummibåt på 2,1 m. När jag är är själv är det aldeles lagom. Är vi två så går det till nöds. Jag är lång och har långa ben.

Anledningen till att jag köpte en sån lite gummibåt var att jag hade en lite båt - 25 fot.

Den har upplåsbar durk vilket jag tycker är att föredra. Den är ockå V-bottnad, vilket jag tro är att föredra.

Jag släpar den alltid efter, även utomskärs. Jag har skaffat ett kapell som jag i stort sett alltid har monterat. Egentligen använder jag inte gummibåten så väldigt ofta, men jag skulle inte kunna tänka mig att inte ha med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har en 270 lång med uppblåsbar durk o V botten av märket Silver Marine, skulle välja ett annat märke idag men V botten är nödvändigt om du skall släpa båten mycket mindre morstånd och allmänt mycket bättre.

Uppblåsbar är lättare och enklare att hantera men något dyrare, dvs smaksak.

270 är lagom. kortare så blir det trångt med 3 i och längre onödigt mycket tungre o dyrare om ni inte vill ha stark motor eller är flera personer.

Silver MArine är ett lågprismärke...... det rostfria rostar och andra småsaker, gummit verkar i.o.f.s vara OK i kvalité

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Quicksilver 270 med trädurk och v-köl. Fungerar utmärkt. Dock, skulle jag köpt en ny idag hade jag valt en RIB. Jag blåser upp den på våren, sedan tar jag ur luften på hösten. Däremellan fyller jag på en eller annan gång. Man kan tycka att man kunde valt en vanlig jolle istället för gummibåt med det användandet men stabiliteten i en gummibåt är helt överlägsen en vanlig jolle. Men som sagt, byter jag blir det en RIB i samma storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst valknopen

Hej kolla lite på vikten samt att den kanske ska ligga på däcket ibland, jag har en på 2,7 meter nu men det blir nog en Brig på 2 meter och ca 16kg med uppblåsbar köl ( D200W)

Eftersom man inte använder den så mycket så tycker jag det är vettigt.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...