Gå till innehåll
lördag 24 maj 2025
rocketeer

ny motor: styrkolven tar i skrovet

Rekommendera Poster

Båt Örnvik CLX 500 tidigare med en mercury 60 4-t.

Efter motorbrand är motorn bytt till en ny Evinrude  e-tec 75.

Problemet är att  min gamla hydraulstyrningskolv (LS 2024) tar i sidan på motorbrunnen när jag tiltar upp motorn, motorn kommer inte helt upp ur vattnet.

Motorförsäljaren upptäckte inte problemer förrän jag påtalade det, deras svar var att vi får ta fram vinkelslipen och slipa på skrovet det handlar om ca 5-8mm som behöver slipas bort, därefter skulle de plasta och dona...

Någon som haft liknande problem? finns annan lösning? känns bara sådär att göra åverkan på skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jupp... Fast på min så tar hela cylindern i durken på motorbrunnen. Som den ligger nu så är skeddan och framändan på drevet i spat 24/7. Jag brukar bada lite då och då under sommaren och borsta rent med en diskborste.

Jag antar att enda sättet att lösa det för mig är en helt ny hydralcylinder. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag ska skaffa en låg mutter och kapa lite på utstickande del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är styroket monterat i förhållande till styrarmen på motorn? Oftast monteras styroket under armen men finns möjlighet att lägga oket på armen vinns några centimeter och det skulle kanske lösa ditt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har provat med det som du föreslår, men det blev inte heller bra, motorns styrarm är för lång så den kläms mot cylindern. givetvis kan den kapas ,men det är också en drastisk åtgärd..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, va synd. Men är styrarmen lätt demonterbar från motorn så kan du ju bara köpa en till o fila på denna så har du ju ändå en orginal kvar. För egen del gillar jag inte att göra åverkan på båten, hellre då på nån liten plåtbit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tyvärr är styrarmen rätt stor och är en enhet , kostar i USA $350... i sverige gissar jag på 4000kr??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...