JayJaySailor 0 Postad 10 Juni , 2011 Hej! Undrar lite kring hur man kan göra en enkel, säker och hyfsat billig landström installation i en äldre segelbåt. Borde det inte gå att dra in ström från bryggan och ansluta till biltemas landströmsenhet (16A) därtill sedan ansluta en underhållsladdare av batterierna samt ändå ha kapacitet över till diverse prylar för de återstående 6A m a o ca 1300W. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Landstromsenhet/ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare1/ /JayJay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 10 Juni , 2011 Det är väl avhängigt av hur bryggströmmen är avsäkrad? Har du 10 Ah, vilket väl är det vanligaste kan du väl inte ta ut 16 Ah i båten? 2000W är väl det mesta man kan ta ut per uttag vid bryggstolpen skulle jag tippa på. Men jag kan ju ha fel (jag med). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Juni , 2011 Jag skulle nöjt mig med deras 10A central så räcker det med vanlig 1,5 mm2 gummikabel för kabeldragningen. Som skrivits får du knappast ut 16 A från bryggan och 10 A, dvs 2300 watt räcker såvida det inte är en väldigt stor segelbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser