Gå till innehåll
lördag 06 september 2025
Snoilsky

Peké till Nova

Rekommendera Poster

Någon som kan tipsa om ett prisvärt peké till en Albin Nova? Jag var inställd på att det skulle kosta 3-4k tillsammans med en stege (kasett) men det verkar kosta betydligt mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du behöver stege?

Vi skulle absolut ha stege till det nya peket men efter att ha kört utan så har vi märkt att det inte behövs. Det är lätt att sätta sig på peket och då blir det inget stort hopp till berget eller pontonbryggan.

Skulle man vilja ha stege så räcker det med en pinne. Eller häng på ett ankare och sätt foten där när pontonbryggan är låg. Det fungerar utmärkt för oss som är pensionister.

Forgusen är ändå rätt hög i fören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag vet inte om vi behöver stege. Behöver man betala närmare 10 000 sek eller finns det billigare varianter som är bra och estetiska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp ett som du kan hänga ett ankare på. Det kostar lite mer men bra för svajankring. Då har du första steget också om ankaret hänger på undersidan. Ett Delta som åker upp i ett hål i peket fungerar bra på de flesta bottnar.

Vi tog på rekommendation ett 16 kilos och det fungerar utom på hårt beväxta bottnar. Då blir det som en höräfsa och det hjälper inte att ankra om alltid. Då måste man träffa stället man redan räfsat.

Kommer inte ihåg priset men runt 8-10.000 var det nog.

Hjertmans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Estetiska peken har jag ännu inte sett bland de seritillverkade som skall passa flera båttyper. Jag har istället valt att malla ett eget och gå till en lokal verkstad som jobbar med rostfritt. Gjorde så senast till min Maxi 909. Har för mig jag betalade 3500 kr för svetsande och polering. Sedan tillkom ca 500 för teak på peket. då gjorde jag träjobbet själv. Så många kvitton fick jag i och för sig inte men jag har alltid kunnat komma tillbaka och göra små justeringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte peké med stege. Det verkar bli bra. Vi behöver stege till barn som springer av och på. Maila om ni vill ha inköpsställe så slipper jag göra reklam här. Mycket prisvärt (ca 4400 sek).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...