Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025
Fred_Fyr

En eller två brytare till batterierna?

Rekommendera Poster

Jag hålller på att renovera elen i en gammal Maxi 95 med dubbla batteribanker.

Jag har konstaterat att det endast sitter en huvudströmbrytare på minusen som bryter allt i hela båten förutom länspump. Min fråga är om det finns någon nackdel med att ha det på det sättet ?Och vad är då fördelen med två brytare på plussidan?, dvs en brytare för varje batteribank som jag nu skulle kunna bygga om till när jag håller på och river ut detta formidabla skatbo!!!

Tacksam för många tankar i detta eviga ämnesmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är det en krets för startbatteri och en grupp för förbrukning eller menar du 2 olika grupper till förbukare.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skälet att ha två brytare är väl att kunna bryta selektivt? Dvs de som vill bryta manöverström till motor men ändå ha kvar alla förbrukare, dvs lampor etc

Ofta brukar man ha brytarna på pluskabeln men principiellt så bryter man ju lika bra på minuskabeln så jag kan inte se att det gör någon skillnad.

Att jag själv sedan har gjort en bank till, med batterierna till kylen, är att jag ev ska låta den vara igång mha en solpanel. I det fallet behöver jag ju en egen huvudbrytare för den batteribanken. Alltså - fler brytare ger flexibilitet men en brytare räcker om man bara ska bryta bort allt i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha en brytare på minus eller två på plus kan inte jag heller se har nån betydelse, men det vanliga är att man har två på plus.

När du ändå bygger om och ska göra om hela systemet, överväg att sätta in Ctek D250s Dual som batteriseparator och -booster. Systemet är beskrivet på

http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/elsystem/generator-booster-2872354

och höjer kapaciteten och funktionen högst betydligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker, bara för min del;

en huvudbrytare för förbrukning

en huvudbrytare för start

plus en liten extra brytare för allt annat som ska ha ström hela tiden; länspump, larm etc.

Känns bra att kunna bryta bort precis allting om man vill, utan att behöva skruva loss batteripoler. När man lämnar båten för ett par dagar så bryter man den vanliga huvudbrytarna. Så kan det inte bir nåt farligt elfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ovan skrivit ett inlägg om att det inte kan spela nån roll om man har brytaren på plus eller på minus. Teoretiskt har det ingen betydelse men nu har jag varit nere och rotat i en båt som har tre batterigrupper, brytare på minus och inte mycket som fungerar.

Det är en Nidelv 23 som har två Mercruiser, en batteribank till vardera motorn och en bank till övriga förbrukare. Summa 5 batterier med 3 brytare på minussidan och ytterligare en som bryter plus till ankarspelet (förmodligen installerat i efterhand).

Drevliftarna går tydligen på en batterigrupp medan motorerna går på var sin. Genom att då ha frånskiljarna på minus och motorer och drevliftpumpar är konstruerade för att *inte* bli frånskilda på minus blir det väldigt konstiga krypströmmar kors och tvärs. T ex går en drevlift med full fart när alla brytare är till men bryter man ifrån dess brytare går den iaf, men långsammare. Det verkar som strömmen letar sig fram genom diverse ledningar och jordanslutningar

Alltså rekommenderas inte brytare på minus, då alla system i båten verkar vara konstruerade för att kunna kopplas ihop på minussidan. Det blir bara krångligt, och konstiga fel när det om några år inte fungerar som det var tänkt från början.

Således är min rekommendation att man har en brytare för varje batterigrupp och den sitter på plus-polen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...