Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
sold

Bränt hål på kolv, men vad är orsaken?

Rekommendera Poster

Halloj alla glada! Köpte mig en begagnad plastbåt (Crescent 430)av äldre sort med en Johnson 35hk -98, 3 cylindrig i mitten på april. Frid å fröjd, allt har funkat kalasbra. Alltid startat och aldrig tjuvdött. Har hunnit köra ca 10ggr i år innan detta plötsligt hände för 2v sedan. Var ute å skulle fiska då motorn helt plötsligt tappade kraft. Inget skrammel eller konstiga ljud, bara tappade kraft. Vände om hem och försökte reda ut vad som kunde vara problemet. Efter check av tändstift, kompressionstest så förstod tom JAG vad som orsakade kraftbortfallet. Det är 1:ans cylinder/kolv som har dött. Detta har hänt en gång tidigare, tydligen (1996) då ngt hände med vattenkylningen och 1:ans kolv nöp. Honing och ny kolv/impeller/packningar mm byttes då ut. Är inte säker på att det är vattnet som är boven i detta fall då jag såg att det kom vatten därbak. Vad kan vara boven?? Kan det vara snål blandning i förgasaren? Motorn har separat oljetank och har sett att det minskade olja.

Hål i kolv: 20110510425.jpg

Hel cylinder: 20110510424.jpg

Utsmetad metall på cylinderväggen/fodret: 20110510423.jpg

Tändstiftet: Trasigtstift.jpg

Start med tomgång: th_20110509064.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är alla förgasarna rengjorda samt urblåsta. De såg dock väldigt rena och fina ut invändigt. Så frågan kvarstår, vad kan ha gjort så att kolven brändes sönder? Någon måste ju ha råkat ut för liknande eller hört ngn som har?? Kan det vara så enkelt att tändstiftet gick sönder och orsakade allt detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-96. Är det sista gången impellern byttes?

Var själv ute och fiskade för ett par år sedan, började gå ojämt/dog.

Kom inget kylvatten, impellern skrot.

Kan inte din motor nypit pga av impeller/ingen kylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För hög tändning och/eller för snålt ställd förgasare kan också vara en orsak. Väldigt svårt att på distans säga vad som är primärorsak .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, impellern skall enl rykten vara bytt nyligen. Vad detta nu innebär. Men kommer nog att byta ut den befintliga då jag håller på att renovera. -06 var det problem med vattnet/ev impellern, vet inte säkert dock. Så 1:an nöp och honades om samt byttes kolv mm. Om den hade nypit borde den väl inte gå på tomgång....eller?? Jag kunde ju vrida runt allt med bara propellerns hjälp och handkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå det...men jag är oerhört tacksam för alla vinklar på mitt lilla problem. Detta är ngt som fler har sagt......ang snålt ställd. Trots att jag har köpt mekanikerhandboken om just denna motor så har jag inte klurat ut hur man gör för att justera bränslemängden på denna. Har förstått att tomgången sitter upptill men var justerar man bränslet??

 

Sprängskiss förgasare Johnson 35hk -98

 

Ursäkta denna kanske dumma fråga men man lär så länge man lever :D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det på nåt vänster komma in vatten i hålet enligt figuren??

Har sett att man ibland sotar dieslar genom att försiktigt låta den suga in lite vatten, ger då tydligen små små ångexplosioner som effektivt rensar bort sot. Men i en tvåtaktare tvättas kanske all smörjning bort, med lokal överhettning av kolv-alut som följd??

Bara en fundering, men skadan och stråken och hålet verkar väl ha nåt sorts samband. Kanske kylvattenläcka, kanske nåt helt annat?

Angående förgasarens bränsleblandning, bara tomgången/lågvarvet brukar ha en lätt justerbar skruv.
Gissar att orsaken är att den behöver justeras ofta allt eftersom kolvringar slits? Vid lågt varv har helt enkelt den pyspunka (som väl kolvringar alltid har, helt gastäta är de väl knappast) störst betydelse. Minsta ändring pga slitage föranleder ändrat undertryck/bränsleinsug, bäst då att ha en ställskruv.
Övriga munstycken byts nog helt enkelt, ifall det mot förmodan nånsin skulle behövas.

Trist om det faktiskt skulle vara en vattenläcka, men men ...
/ Thomas

post-10006646-1394236716,7757_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt inte funderat vad de små hålen är till för. Dock skall de vara där för de finns i alla cylindrar på samma ställe. Hålen är ej heller insjunkna/sprucna. De är helt jämna med fodret....förrutom 1:ans som har metall utsmetad över halva hålet. Som bilden visar så är hålet i 1:an nästan täckt av metall ifrån antingen kolven eller tändstiftet som förmodligen gick sönder när detta hände eller så var det tändstiftet som gick sönder och orsakade detta.



Senast ändrad av sold | 26 maj 2011 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag just kom på när jag kollade igen mekhandboken.......jag minns att under svänghjulet så fanns det några kablar som var rejält nötta. De hade legat och skrapat under svänghjulet. Kollade upp och dessa har något med hur tändstiften skall tända........kablarna går till sensorn som läser av hur och i vilken ordning stiften skall tända. Kan det vara så enkelt att det har blivit fel i tändningen då dessa har legat med bar metall mot svänghjulet och förmodligen gjort kortis lite då å då??? En av kablarna är nästan helt av, söndergniden mot undersidan.

 

Mitt i bilden så går kabelhärvan in under svänghjulet/kåpan. Dålig bild men man ser att kablarna som solen skiner på närmast kåpan, så är höljet avskalat. Och på min bild som är lite större så ser man kopparn titta fram :(



Senast ändrad av sold | 26 maj 2011 | 22:04

post-10018536-1394236716,8852_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

jag gissar på strul med separatsmörjningen. Ser ut som 3 förgasare, eller är det bara 2? Jag tror separatsmörjningen satt igen sig till förgasare/cylinder 1 - utan smörjning skär kolven och cylindern ihop ganska snabbt, utsmetat metall och det blir varmt av friktionen och det smälter hål på kolven!

Kolla slangen från separatsmörjningen och till förgasare 1, kolla även till de andra, kanske igensatt eller bara att pumpen börjat bli sliten/eller lossnat/sitter lös och inte orkat pumpa fram olja.

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De små hålen bör gå ner till avgasporten. Orsaken till att dom finns beror väl lite på vem man frågan, men det rör sig om saker som att sänka kompressionen vid start (när motorn går runt så långsamt att mycket hinner läcka ut genom hålet), eller att vid normal gång låta en del av trycket i cylindern läcka ut innan avgasporten öppnas för att minska ljudnivån.

Orsaken till raset är inte lätt att säga mycket om utana tt få obducera själv, men för varmt har det blivit i alla fall - tändning, förgasare kylsystem eller möjligtvis oljebrist (även om kolvarna inte brukar hinna smälta på det viset vid ras p.g.a. oljebrist).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skulle också gissa på antingen dålig kylning eller för dålig smörjning.

Båda dessa saker brukar först slå till på översta cylindern.

Vet inte om oljan blandas in i bensinen innan förgasaren eller vid vid förgasaren på din motor, men om det är det första kan det också vara så att det kommer in för lite bensin och därmed olja till den cylindern. Dålig tryck på bensinen eller snålt ställd tomgång på den cylindern.

Kolla om kylkanalerna runt cylindern är igensatta.

Kolla om impeller är slut eller inte, det är ändå sällan de är det, oftare att kanalerna är igensatta.

Är översta cylindern betydligt renare än de övriga kan det vara vatten som läcker in, men tror sällan att det leder till haveri, brukar dock bli svårstrtad.

Ren cylinder tror jag också kan bero på för lite bensin/olja till den cylindern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ingen separat olja till respektive cylinder (3 cylindrig motor). Oljan blandas in i bensinen INNAN förgasaren. Innan allt gick åt skogen så såg jag att det minskade olja i tanken samt att den tom varnade för låg oljenivå vecka innan. Efter det fyllde jag tanken full.....men kom som sagt inte så långt :(

 

Förgasarna har dessutom inte justerbart högfartsmunstycke utan fasta. Så det enda som kan vara problem om den får för snål blandning är väl ngn form av stopp i ledningar eller lågfartsjusteringen??

 

Köpte just en ny impeller som jag förhoppningsvis byter i helgen. Även om jag tror det är onödigt för den skall vara bytt relativt nyligen. Men då kan vi iallafall utesluta dålig kylning pga av den. 

 

Jag är jättetacksam för alla som bryr sig i mitt underbara fall!!



Senast ändrad av sold | 27 maj 2011 | 13:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, för lite bensin till cylindern kan som jag skrev bero på tomgångsjuseringen till den cylindern. Aven igensatta fasta munstycken eller flotörventil/ flotörjustering kan vara orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då hoppas vi/jag att min förgasarrengörning gjorde susen samt att ja lyckas justera tomgången bättre. Om det nu var problemet. Mycket bra tanke//Jeppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...