Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025
Carl_Axel

Wallasvärmare

Rekommendera Poster

Har problem med min Wallasvärmare - den bara kirrar och ger inte värme. Försökte igår montera bort värmaren för att ta den till verkstad men mildan himmel vilket jobb. När jag till 90% fått av allting fanns två sladdar kvar som jag inte kunde följa och tvangs ge upp. Kontaktade servicefirma men de vill inte jobba med Wallas - endast Ebersprächer.

Nu får jag montera tillbaks alltihop till ingen nytta men jag kan ju inte köra runt med en 5 -kilosvärmare skramlande i motorrummet. Någon som vet var det finns hjälp att få i Malmö?

Tacksam för svar.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har inte någon att rekomendera i malmö, men värmedoktorn i Stockholm kan säkert hjälpa dig på traven.

Viktigt att värmaren får tilräckligt hög spänning för att starta samt att det inte är någon läcka i pump/ bränslesystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte illa upp för min dumma fråga - men hade tanken först gått tom och sedan fyllts på? Jag har själv installerat en gammal Wallas som först gjorde precis som du beskriver. Det visade sig att jag var tvungen att fylla sugslangen med hjälp av en tratt för att pumpen skulle orka suga upp fotogen ur dunken. Men detta kanske är självklart? Jag visste inte efersom jag är novis på Wallas...

Jmwa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag startade min efter servicen så gjorde jag inget  den sög bränslet själv. Hade själv inne min Wallas 1800B hos Värmedoktorn i vinter för en genomgång av den eftersom den inte fungerade förra sommaren. Blev väl inte billigt men nu fungerar den kanon och enligt han så finns det ingen bättre värmare. Men jämför man mot att köpa en ny för ca 10-15000:- så blev priset inte så farligt.  Han sa att varje gång man åker ut i båten ska man starta och köra den minst 25-30 min och att man anväder Statoils Campingparafin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren/tipsen. Möjligtvis hade jag kört tanken tom, kan faktiskt inte minnas - men jag fick ett tips om att lyfta upp tanken så att den låg över wallasvärmaren. Gjorde så, men ingen effekt. Tröttnade på krånglet och har kopplat bort värmaren totalt - både elektriskt och värmerörmässigt. Låter kanske inte klokt, men jag har aldrig haft någon nytta av den. Värmer med elfläkt i varenda hamn när behov uppstår. Kan inte tänka mig köra en värmare i onödan 25-30 minuter gång efter annan.

Därför sitter nu en helt oanvänd värmare i båten till ingen nytta. Den dag jag får för mig att sälja båten får jag väl gripa mig an problemet. Har talat med många båtägare i Malmö och ytterst få använder någonsin sina värmare.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall inte ha tanken över värmare pga bränslereturen. Låg över i båten i natt (ej vid någon brygga) och körde med värmaren på lägsta fart hela natten och det fungerade perfekt. Varmt och gott när man vaknade. Köra med värmaren 25-30 min är ju bara för att den inte skall stå och gro igen för när man då en gång kanske får för sig att använda den så startar den inte.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...