Gå till innehåll
söndag 08 februari 2026
jmahler

Hur koppla in solcell med batteriklämma

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en portfölj som vecklas ut med två ihopkopplade solceller. Ser mycket enkelt och portabelt ut att ta fram vid behov. Det jag undrar är hur jag ska koppla in dem? De är försedda med två batteriklämmor. Men inte är det väl tänkt att jag ska lyfta upp luckan i golvet och sätta dessa på batterierna varje gång jag skall använda solcellen, eller? Verkar i sådana fall väldigt opraktiskt.

Har hört att man eventuellt kan koppla in solcellerna till cigarettuttaget. Stämmer det? Finns det någon enkel lösning för hur jag kan nyttja mina batteriklämmor?

Jag har en Flipper 700.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnsdet någon inbyggd regulator?

Hur mycket effekt lämnar den?

Vart köpte du den, kanske något för mig wink

Ska du bara ha den inkopplad när du ligger i naturhamn typ så fungerar det antagligen utmärkt att bara sätta en hane-ciggplugg i kabeln och ladda genom den så slipper du krångla med luckor och pynt.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kopplat in en 25W panel på detta sätt, dvs i cig.uttaget.

Den fick inte plats på solhyllan så jag har den löst och kan placera den mot solen vid behov. Kopplar man in med en tunn smidig kabel kan man behöva avsäkra med en lämplig hängsäkring, t.ex 4A för en 35Watts panel. Eller 2A för en hälften så stor panel.

Cig.uttaget innehåller nog annars en lite kraftigare säkring runt 8-10A som kräver lite kraftigare ledararea (ska orka smälla säkringen vid ev. kortis i kabeln). Har man portabelt så kan en smidig kabel vara att föredra. Solcellen har hög inre resistans så man kan ha tunna ledare utan att märkbart förlora effekt. Spänningsfallet i solcellen blir c:a 10V vid anslutning till batteriet och då spelar några tiotals volt spänningsfall i kabeln inte nån praktisk roll. Man har s.a.s spänning att ta av.

Snubbelrisken ska inte underskattas med en lös kabel. Tejpa kabel så ingen fastnar med foten och åker över bord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nedanstående solcell (fast enbart levererad med klämma). Den är alltså bara på 13 w. Jag är inte så insatt men kan man klippa loss klämmorna och istället skarva på en cigarettplugg utan att göra något mer? (förklara gärna pedagogiskt :) )

http://www.powersuppliesonline.co.uk/products/12v-solar-powered-briefcase-style-charger/tps-936/default.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du kan bara klippa av batteriklämmorna och montera en cigarettkontakt direkt på kablarna. Sedan pluggar du in panelen i cigarettuttaget när du vill ladda batterierna. Jag använde också denna lösning med en 25W-panel för en tid sedan. Min batteribank är på 300Ah.

Att man kan göra så här hänger samman med panelens effekt i förhållande till batteribanken. Du har en panel på 13W, som då i allra bästa fall kommer att ge en laddström på ca 1A (13W/12V=1A). Oftast blir det inte riktigt 1A, eftersom solen inte alltid lyser vinkelrätt mot panelen, det är moln i vägen, m.m. Då sjunker laddströmmen, om inte du flyttar panelen varannan timme för att få maximal laddning.

Om du laddar en hel dag får du kanske 10 soltimmar, dvs. 10Ah. Ditt batteri är på 75Ah om du bara har ett monterat. Med andra ord är din solladdning rätt liten i förhållande till båtens batterikapacitet. När du är ute har du antagligen kylskåpet igång, så antagligen förbrukar du mer än vad denna panel klarar av att ladda. Risken för att du kokar sönder batterierna är alltså nästintill obefintlig, så länge du kopplar ur solpanelen när du kommer till hemmahamnen och slår av kylskåpet.

Räkna inte med att din panel kommer att vara något mirakel. Men om du tidigare klarade dig 3 dagar utan att ladda batterierna kanske du nu klarar dig i 4 dagar. Alltid något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett fantastiskt pedagogiskt och bra svar!!! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...