Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Eira

Täppt kylning till Volvo Penta

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta MD27c som nog är lite täppt i kylningen, finns det något att köra igenom så man rensar gångarna? eller på något annat vis rensa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar inte MD17c?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag menar ju MD17c, skrev bara fel siffror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att din motor är sjövattenkyld och undrar hur har du kommit fram till lite täppt i kylningen?

Blir den varm om du pressar den eller varierar temperaturen?

/Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har liknande problem med min spis. Sätter jag ditt en termostat blir trycket i slangarna skyhögt och dom börjar glida av. Till slut sprack packningen runt termostaten... Har kollat runt en hel del och det verkar inte finnas någon genväg utan att plocka isär motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpaner o annat skräp i kylvattenintaget under båten kan vara en felkälla! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har läst på något forum, säkert här att kylslangarna till sötvattenskylnignen ofta är feldimensionerade. har inte det problemet med min md17c-spis, men träffat 2 st som blir varma på höga varv. hoppas at det löser sig. annars kan man väl ta en slang med hög tryck o spola bakvägensmiley....kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det underlättar kanske lite som ovanstående skrev om du berättar lite om hur du kommit fram till att din motor är täppt i kylkanalerna??? Så kanske någon har fler tips....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorns kylsystem är inte byggt för höga tryck.

Det är stora ytor och det är risk att motorn sprängs. Använd måttliga tryck. Absolut inte högtryckstvätt. Vattenledningstryck är också för högt om det är stopp.

T.ex blir 2 kilos tryck på en en yta 10x10 cm blir 200 kilo. Sprött lite rostigt gjutgods kan man tänka sig vad som kan hända.

Man kan hålla slangen löst intill tilloppet så att det rinner på sidan om det blir mottryck. På vattnet som kommer på sidan kan man avgöra hur pass högt trycket är. Löst strilande vatten kan gå. Hårt pissande så är det för högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...