Gå till innehåll
söndag 23 november 2025
Empirikos

Hur lång härdningstid International watertite

Rekommendera Poster

Hej,

har bokat sjösättning till lördag 7/5 men behöver laga en skada stor som en handflata på plasten ovan kölen. Märkte skadan när jag efter bottenmålningen kände ett parti där färgen inte riktigt hade fått fäste, tog kniven och skrapade ur ett område stort som en handflata, inget större djup på skadan max 5 mm. Jag undrar nu följande: Om jag lägger på International Watertite i morgon eftermiddag, finns det något sätt att skynda på härdningsprocessen eller måste man vänta 3 dagar som det står på förpackningen?

Hälsningar

Empirikos

kölen på den 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför denna epoxihysteri?

Fortfarande är polyester standard i alla cruisingbåtar och den har funkat bra de senaste femtio åren.

Vad jag kan förstå är det inte värre än att man spacklar upp med glasfiberspackel, slipar lite och  kompletterar med gelscoatspackel. Härdtiden då runt 20 - 40 min. Finslipa. Ev vattenslipning och rubbning om det skall vara vackert. Allt klart på några timmar.

Är det hållfasthetskritiskt får man slipa och bygga upp med normalt glasfiberlaminat. Det tar några timmar till. Aldrig dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

tack för hjälp och synnpunkter. Det blev för stressigt med sjösättning den 7:e så jag siktar på nästa helg istället.

Intressant om skillnaden mellan glasfiberspackel och epoxi. Jag skule tro att det hade räckt med glasfiberspackel hann tyvärr inhandla epoxyspackel innan jag såg svaren på denna tråd.

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det var bra att du inte hann läsa om polyesteralternativet. Glasfiberspackel och gelcoatspackel är olämpliga att använda för reparationer under vattenlinjen. Visserligen har man byggt båtar i polyester under lång tid men då har laminatet varit skyddat av gelcoat och ändå har detta inte alltid räckt till för att förhindra vatteninträngning. Ett lager glasfiberspackel, dessutom sannnolikt slipat så att glasfibern frilagts, sedan täckt med polyesterspackel är inte på långa vägar kvalitetsmässigt jämförbart med båtens skrovmaterial. Särskilt dåligt är det alternativet om man bara väntar 30 - 40 min före sjösättning eftersom efterhärdningen pågår mycket längre tid. 

Du kan känna dig trygg efter att ha använt reparationsmaterial avsett för ändamålet och med goda kvalitetsegenskaper så nu är det bara att ha en skön sommarsmiley

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...