Gå till innehåll
torsdag 06 november 2025
shipsim

Drev uppe eller nere vid bryggan?

Rekommendera Poster

Eftersom jag går från segelbåt till liten motorbåt (Flipper 666) är frågorna många... Här kommer en även om ni säkert lär höra mer från mig framöver. När båten liggaser vid sin bryggplats ska då drevet vara uppfällt eller nerfällt? Tack för er kompetens och hjälp! //Matthi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen i 666 klubben. Drevet ska alltid var helt nedfällt och maximalt intrimmat vid stillaliggande för att skyddas mot skador från saltvatten mm

Senast ändrad av 666D3 | 01 maj 2011 | 12:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och även om det är sötvatten så gäller samma sak. Man får ju alltid mest beväxning strax under vattenlinjen där skäggväxten nås av energigivande ljus. Så ner i mörka djupet med drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har förstått att ett drev även gillar att vara nedfällt då båten inte är i vatten? Belastar mindre då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovantående talare. En annan orsak är att trim-stången (vad den nu egentligen heter) hålls inne i sitt skyddande oljefyllda hölje. Samma gäller ev trimplan.

Det blir också påfrestning på bälgen om drevet är uppe och är olyckan framme kan det innebära läckage.

Mao många anledningar att ha drevet nere om vattendjupet tillåter det! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar och bockar. Då har jag en fråga mindre på min lista ;-) Nu ska man bara lära sig att trimma drevet under gång också...//Matthias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid normal körning på lungt vatten trimmar du ut drevet tills fören börjar pendla lite upp och ned, då trimmar du in lite tills fören blir stilla. Där har du det mest ekonomiska/snabbaste gångläget. Vid sjögång brukar man trimma in lite för att klyva vågorna och inte hoppa så mycket. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket bonustips, tack snälla för vänligheten! //Matthias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag blir avundsjuk på er som kan trimma-tilta drevet under gång...........

Har själv VP280

//Peter G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att det är en Mercrusiers med ett Alpha drev du har.

(vore bra om man angav sådant)

Troligen en 3,0 eller 4,3 liters Mercruiser ?

Då kan du få lite mer tipps.

Kika gärna själv på hur drevet ser ut i olika tiltlägen.

Intiltat så ser du att bälgar är i sitt inre läge och att cylindrarna för tiltning är ihopskjutna. Cylindrarnas kolvstänger är då helt skyddade.

Endast då du tar upp och sjösätter båten kan det vara lämpligt att tilta upp drevet. Och starta inte motorn med drevet helt upptiltat då det inte är bra för drivningen (drivknutar)

Så när du placerar båten för vinterförvaring så bör du tilta in drevet för att skydda bälgar och kolvstänger. Inte bara vid bryggan.

Med denna typ (och säkert andra) är det viktigt att bälgarna byts regelbundet (vart 5 år har jag hört även om de håller betydligt längre) Speciellt viktigt är bälg till växelwire då en trasig sådan kan sänka båten (vatten kommer in den vägen) Trasig bälg för drivaxel ställer bara till med haveri i drivaxeln.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...