Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
Allard87

Ni som använder självpolerande färg...

Rekommendera Poster

Hej,

Tar ni bort den gamla färgen noggrant eller tar ni bara bort det som sitter löst. Nu när jag har spolat rent min botten med högtryck så ser den ut som en karta då färgen släpper på endel ställen och sitter kvar på andra. Ska man låta det sitta kvar eller gå på med skrapa och slip? Hur gör ni?

post-10008559-1394236685,3466_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det stora kakor av gammal hårdnad färg som ramlar av, kan du eventuellt skrapa bort och grunda om med vidhäftningsprimer om du är ambitiös. Annars, om färgen kritat bort genom naturligt slitage är det bara att rolla på nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slät botten är alltid det bästa, oavsett båttyp. Hade min botten sett ut sådär hade jag tagit fram skrapa och slippapper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vill oxå ha en slät botten. Nu var det 2 säsonger sen jag skrapade och slipade bort precis all färg. Det tog några timmar och var inte alls roligt. Tror jag väntar ett år till innan jag gör samma sak igen. Eller märker man så stor skillnad att det är värt att göra varje år? Det har inte hunnit bli någta tjocka lager ännu,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man köper en gammal båt är det i regel dags att slipa/skarapa ner den gamla bottenfärgen hel och göra en ordentlig behandling. Epoxygrundfärg och ny bottenfärg. Sen brukar botten va ok så länge jag har kvar båten. Åtminstone 10 år.

Jag har det arbetet kvar på min nya båt yes

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade också skrapat och slipat om min såg ut så, (det gör den också).
Själv hade jag tre lager gammal hård färg som satt. Skrapade det som var löst och blästrade det som satt hårt. Slipade ner alla ojämnheter så skrovet blev jämt. Klar med ena sidan just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrapade och slipade ner den helt för 2 år sen. Dock så missade jag grundbehandlingen och la på bottenfärgen direkt. Så jag får väl göra om och göra rätt. Men om det blir i år eller nästa får jag återkomma med :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

använder inte högtryck på botten just för att slippa skrapa slipa. Tvättar med svamp o rollar på ett nytt lager. Snabbt o smidigt o slät o fin botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra råd alla ger. Tyvärr orkar jag inte följa det i år, båten går i med botten som den är. I höst ska all färg bort, skrovet slipas och epoxybehandlas mm. Sen blir det bara bottenfärg på de ställen som riskerar få skägg, där ljuset kommer åt. I Mälaren är det ju inte lika känsligt detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...