Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
MartinA

Lagning gelcoat under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Lyckades sätta några fula märken i botten med hjälp av en tegelsten som gungade upp i skrovet under vinterstormen. Tegelstenen skulle hålla nere presenningen. Hur lagar jag detta enklast, vilken typ av spackel klarar under vattenlinjen? Observera att det inte är några stora skador utan enbart gelcoat som är avskavd.

 

Tack/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säker men Sikaflex fungerar säkert. Alternativt gelcoat.

Jag ska göra samma grej själv fast i akterspegeln och har fått tips om att smeta på gelcoat. Första gången för mig med att försöka lösa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa rent. Ta bort lösa plastbitar. Spackla på med gelcoat filler. Låt härda. Slipa ner och våtslipa det sista så det blir slätt och fint. Klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta gärna med aceton innan du spacklar på med gelcoat så sitter det bättre.

Ett annat tips är att se till så kanterna är raka och inte sluttande. Det är svårt att få tunn gelcoat att sitta kvar. Bör helst vara ett par mm tjockt ända ut i kanterna.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undert vattenlinjen skall man använda epoxispackel ,åtminstone om skadan gått igenom gelcoaten ner i laminatet. Om det bara är en grund, ej genomgående repa kan det duga med topcoat.  Både Interrnational och Hempel har lämpliga spackel.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex är helt fel i det här sammanhanget.

Reparationen utförs som citatet. 

Är skadan på den delen som täcks av bottenfärg hade jag spacklat med epoxyspackel, annars gelcoatspackel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga. INTE sikaflex! Det tätar man genomföringar med!

Själv kör jag epoxispackel på min parkeringsskador. Tyvärr finns det bara i grått men under vattenlinjen spelar det ju ingen roll. Skrapa rent med knivspets och tvätta helt rent med Aceton först.

I år provade jag en gelcoat reparationssats baserad på styren för några rejäla repor ovan vattenlinjen i fören. Fanns i en massa färger, bl a min gulvita nyans. Men krångligt med flytande härdare som skulle blandas i som 1% (2%?) i en styrenklump. Blev inte bra. Härdade på 10 minuter och gick inte att jobba med. Blev nog fel mängd härdare för det är fortfarande mjukt, men i all fall tätt.. Jag fortsätter med mitt epoxi.



Senast ändrad av Anders_St | 02 maj 2011 | 08:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...