Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
Gaidin

Damsiga tanken med en Kärcher byggdamsugare?

Rekommendera Poster

Jag har en rund 28-liters tank i båten, det är ett rent helsike att montera ur den och det finns ingen manlucka eller annan inspektionslucka förutom tankhålet. Nu är ju tanken inte så stor men jag behöver rensa ur den då jag hittade svart gegga i bränslefiltret med följden att det går segt med dieseln och motorn blir svårstartad.

Min tanke var att köpa en ask-hink, en sådan som man kopplar till sin dammsugare för att få ett extra kärl, hitta en lagom tun slang, lagom följsam och helt enkelt suga ur all diesel, skölja med mer diesel och suga igen, för att få upp alla kockor som ligger där.

Tror ni detta fungerar eller behöver jag en kraftigare dieselpump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort så, och överlevt. Men det är förmodligen livsfarligt, ask-hink eller ej. Gaserna stannar ju inte i ask-hinken utan passerar ju med kylluften genom damsugarmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulla använda en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Sugpump-dubbelverkande/ eller ännu hellre en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Sugpump/ . Att suga gaserna genom en dammsugare låter inte helt säkert. De facto använde jag nummer två när jag gjorde ren min tank, men jag hade fördelen av att kunna skruva gort armaturen och suga genom det hålet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den aspekten har jag ju inte ens tänkt på, det blir gaser av diesel också... Det får nog bli en pump, tackar för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska jag inte lura någon att göra dumheter; men visst är diesel ofarligare än bensin vad gäller gnist-tändning av dieselångor vid normalt luftryck?

Att suga bensinångor genom en dammsugare låter som hål i huvet p g a risken för gnistor från elmotorn, men dieselångor skulle jag inte vara lika rädd för.

Om man däremot får läckage från högtrycksrören när motorn går, så är det som kommer ut lättare att tända än bensingas.... :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen är det så att blandningen blir alltför fet för att kunna antändas när man suger direkt ur tanken, för fungerar gör det bevisligen.

Det bästa är ju naturligtvis att använda en sugpump enligt ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...