Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
christopheri

Transformator 230v - 110v

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om det är ngn som har satt in ngn bra lösning i sin båt?

Har läst mkt på forumet, men tycker det är mkt speckulationer och att folk tycker mkt.

 

Så har du installerat 230/110v i din båt, hur gorde du ? vad använde du för prylar ?

Galvanisk avskiljare ?

Tyvärr får jag väl även skriva, vet du inte svaret låt bli att svara, och gissa inte bara.

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyl, micro, ac/värmare, varm vattenberedare, laddare. Jag vet tyvärr inte hur månmga watt dom drar, båten är i USA fortfarande och jag tänkte vara förberädd och installera rätt prylar så jag kan åka ut med henne så fort som möjligt.

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en transformator för 220V-110V. En rejäl klump på 2000-3000 VA som man ska hitta en bra pats för. (Micro och vv-beredare drar en del.) En transformator är i sig en galvanisk avskiljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten inte e lastgammal, går en hel del av den elektriska utrustningen på både 110 och 220 volt. Jag skulle kollat på elprylrana först och sedan avgöra vad som blir best för just din båt.

 

Vv beredaren går oftast inte at ändra spänning på, men det brukar funka att byta doppvärmaren i den till en 220 voltare. 

Installerade själv en mastodontrafo som jag egentligen inte hadde behövt att göra då alla mina prylar (Förutom vv) funkar att ställa om till 220 volt, surt sa räven:(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är båten?

Om båten har några år på nacken så kommer ev batteriladdaren ej fungera pga fel hertztal.

Kylskåpet är lika bra att köra på 12V. Det är sämre effekt om du kör det på landström pga fel hertztal.

AC/värme anläggningen anser iaf jag att det är bara att slänga ut skiten.

Nu mikro kostar inte många kronor.

En riktig skiljetrafo kostar en slant så jag hade hellre lagt pengarna på att byta ut 110V grejerna för en slippa en trafo som ofta bråkar med säkringarna i stolpen vid inkoppling.

Mao sträva efter att få bort 110V grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött, massa bra info.

Det är en Sea Ray 260 Sundancer 2001

missade att skriva med det.

Tänkte att det kan vara gött med värmare i båten, acn är jag inte så noga på, men man kanske lika väl kan kan ta en kupe fläkt ist, vet inte om värmaren fungerar på 12v eller 110v, om man skulle ligga i naturhamn.

Men skall kolla om det går att ställa om till 220v, och kanske byta doppvärmaren.

Har inte fått båten än så jag kan tyvärr inte spana på prylarna än, men tänkte att det kan vara gött att vara förberedd.

Asså brukar tranformatorn bråka med säkringarna ?

Och om ändå inte batteriladdaren heller fungerar pga skillnaden på Hz kanske det lite surt .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte batteriladdaren funkar på 220 v (vilket jag tror den ska) så köp en billigare trafo för enbart batterliddarane isåfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-01.a då ska allt batteriladdaren ta både 50 och 60 hertz. Fungera mao.

AC/värmen går enbart på landström

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag köpte en omvandlare från det här företaget  förra året är väldigt nöjd  effekten är 3,3 kva 

www.gme.se     46(0)8 770 01 40

Torgny

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid inkoppling slår säkringen i stolpen ifrån ibland. Detta pga trafon behöver mycket ström för att starta upp. Vad man får göra är att slå på säkringen igen(ibland en gång, ibland flera) för att ladda upp trafon.

 Det finns trafo med mjukstart med tror inte att Gme har det på sina.

Om du vill ha AC/värme anläggningen kvar så köp en fulltrafo. Om inte så byt ut 110V grejerna. Kanske kostar lite extra nu men om du tänkt behålla båten så anser jag att det är det bästa både ekonomiskt och praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för bra svar, jag får kolla hur det ser ut med hertzen när den kommer hem, men jag tror det lutar åt en transformator och sedan även dra 230v och byta ut 110v uttagen. Så jag kan ladda telefon, pc mm.

 

Rille vet du vart man kan köpa en heltrafo?

Skall även ringa och tjöta med gme, men finns det ngt på västkusten hade det varit bra.

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare sålde jag trafo men tyvärr inte längre. Ska man inte betala allt för mycket så är det nog Michel på tidigare nämnd firma som gäller 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 240:a från 2004 som jag stoppade in en trafo från GME i förra året. Ställde den med en väldigt kort sladd i den aktre luckan där man ansluter landströmmen. Fungerade alldeles ypperligt hela förra säsongen och jag bytte inga av 110volts prylarna. AC:n använde jag inte en enda gång för att kyla med, den hade jag nog kunnat vara utan för att få 20 cm till i mittkabinen.

I år så kompletterar jag med en kabel som går igenom hela båten till fören så att man kan ansluta landströmmen där då det oftast är fören man har mot bryggan. Skruvar även upp några 220 uttag inne i båten och sen får man väl se om man byter prylarna mot 220 när dom går sönder.

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött Rickard,

så får det bli för mig med, byta ut prylarna allt efter som dom ger upp. Vilken storlek har du  på din transformator ? Vad kostade den när du köpte den ?

Har du gjort några mer förbättringar i din båt ? Lampor ? Högtarlare ?

Alltid skoj med tips

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...