Gå till innehåll
måndag 27 oktober 2025
Thomas-1

Efterinstallera W-uttag på alternator

Rekommendera Poster

... frågan har ju varit uppe förut, utan att nån påtaglig lösning egentligen siktats.
Alltså hur man som diesel-ägare kopplar sin varvräknare när den nya generatorn saknar W-uttag.

På träbåtsakutens motor&teknik-forum... (f.ö. tråden med den inte alls överraskande rubriken; Inkoppling av W-uttag på Generatorn) ...tycks frågan nu äntligen ha fått en fungerande lösning, man öppnar sin generator och kopplar in en kabel (med värmetålig isolering) till en av trefas-lindningarnas utgångar.
Kopplar sen via bara ett motstånd in sin gamla W-uttags anpassade varvräknare. Det är tydligen det hela praktiskt sett.  ... http://www.trabatsakuten.nu/

Nå, vill med detta inlägg bara tipsa om denna i mitt tycke intressanta nyhet. Någon kanske fullt riktigt invänder typ en fluga gör ingen sommar. Alla fabrikat av varvräknare kan kanske inte anpassas till varje fabrikat av generator/alternator på detta sätt, men men ...

/ Thomas
Ps. Sätter lite provokativt löst-symbolen på trådrubriken redan ifrån början, nya inlägg naturligtvis ändå mycket välkomna nedan som vanligt. :) Ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lött på en sladd på en av spolarna och kopplat till W-ingången på varvräknaren. Det funkar perfekt. Jag har inte kalibrerat varvräknaren men det verkar som att det stämmer rätt bra.

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...sorry, såg just att det var lösningen som redovisades inte frågan. Läste för slarvigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha, behöver du inte alls vara sorry för. Nu är det ju sas plötsligt två flugor, klart närmare liknelsens sommar än bara en. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...