Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
hjalleman

Propeller till Yamaha 100, mycket slip

Rekommendera Poster

Halloj.

Jag har en HR 510 med en Yamaha 100 årsm- 2010 på.

Allting fungerar kanon, men jag är lite missnöjd med propellern, det sitter en alu-propp på nu och jag har räknat ut att jag har ett slip på ca 23 %..... Är inte det lite väl mycket ???

Hur stor skillnad skulle det göra med en RF-propp på ?

Tex en Black Steel.

PS. Botten är ej målad och den är ren. DS

Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för toppvarv o villken fart gör du då? Är det här du anger ditt slipvärde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kollade på internet och det stod att utväxlingen på motorn var 13:30? Det borde bli 2,30:1 om det stämmer blir det så här

5950/2,30=2586rpm på propellern x 0,52m(21tum)x60minuter=80km/h / 1,852 = 43,5 knop och då har du en slip på ca 10% om du får ut 39 knop (43,5 teoretiska knop x ,90 = 39,15 knop )

Om nu beräkningen av utväxlingen är ok

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, precis som henriknil skriver har du räknat galet nånstans. Su slippar 13% vilket är fullt normalt för en vit Yamaha alupropp. Du är ju närmast perfekt proppad nu sett till toppvarvet. Är det nån annan av proppens egenskaper du inte gillar eller hade du bara hakat upp dej på slippen?

En Black Steel tar ungefär 100 rpm, greppar lite bättre o ger lite mer fart men det är ganska marginellt eftersom det i grunden är samma bladdesign. Vill du ha nåt som ger verklig skillnad ska du nog kolla på en Performance eller Pro Series om vi bara tar Yamaha proppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrrmm....

Precis som ni skriver så gjorde jag en lite räknemiss.

Jag räknade utväxlingen till 2,03 istället för 2,3 därav så fick jag 23% i slip.

I alla fall så har jag fått tag på en nästan ny Black steel (gått endast en dag) som jag ska prova i sommar.

Är dock riktigt sugen på en PRO SERIES men de är så J...a dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en Pro Series så handla den från USA, Svenska priset är sanslöst dyrt. Vill du spara ännu mer pengar handlar du en beggad på E-bay. Pro Series är ganska vanlig i USA, köpte själv en beggad Pro Series så till min förra båt, hade den hemma för under 3 000 kr när tull moms o frakt var betalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Jag har en ryds camping yamha 100 hk,jag hade en slip på 24% med en trebladig alminiumpropp.Jag köpte en fyrbladig stålpropp från drev.se som är samma skillnad som att köra bil på vintern med sommardäck eller dubbade vinterdäck.Nu har jag en slip på 11%,jag kan rekommendera(drev.se) de har mycket bra priser och är serviceinriktade.

                                                           MVH Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...