Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
loke67

Tvätta med Oxalsyre lösning

Rekommendera Poster

Hej fick tippset av en på slipen om att tvätta min gamla möggelangripna teak med oxalsyre lösning för att bleka och rengöra teaken. Min fundering är hur viktigt det är att skölja ordentligt efteråt. Problemet är nämligen att det till en del är inne i ruffen och det funkar inget vidare att skölja där. Räcker det med att torka ett antal gånger med vatten efteråt? Borde inte lösningen återgå i kristall form när det torkar och blekningen upphöra eller tänker jag helt fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torka du ett antal gånger och skölj svampen/trasan ofta, jag gjorde så och det funkade utmärkt. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boracol skulle jag välja för att ta död på angreppet och hindra framtida problem. Läs noga på förpackningen och gör det på land. Det tar död på mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser på Boracoletiketten ser det inte vidare nyttigt ut. Möjligen ska man undvika att använda det inomhus. Det är ju risk att substansen inte helt försvinner efter att möglet har gjort det.

Ozonering tar död på möglet och går att vädra ut efteråt. En metod bättre lämpad för inomhusbruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken på Boracol.

Läste Folksams test; Yes diskmedel är lika bra för att avlägsna mögel !

Den verksamma substansen är borsyra.

Boracol är inget rengöringsmedel utan avsett till impregnering mot mögel.

 

Sammanfattat så kommer jag att förtsätta att använda oxalsyra, som jag vet funkar utmärkt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även aceton funkar bra för att ta bort mögel och kräver ingen eftersköljning.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt en burk Oxalsyra så tänkte prova på en liten bit för att se hur det fungerar

 

//Jonny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testade biltemas fälgrent på en gammal  eka  vi inte polerat på 10 år och det

blev så här . ; ) vilket medel, innehåller även det oxalsyra.

skrubbade ingentin gutan bara sprutade på och sköljde med vatten 10 minuter senare.

sjukt bra..

post-3630-1394236667,7157_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som beskrivs ovan bleker oxalsyran och man får det okulärt finare men du har inte bekämpat mögelangreppet.

Jag skulle då kanske använda boracol först för att bekämpa angreppet och sedan oxalsyra för att göra det kosmetiskt snyggt. På så sett slipper du kanske göra om jobbet igen...



Senast ändrad av Chifen | 02 april 2011 | 12:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med Rönnqvist bottentvätt och det är kanon bra. Vad jag vet så innehåller det också Oxsalsyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta teak: Gör som de stora varven!

10 liter ljummet vatten

3 dl grönsåpa

1 liter Klorin

Stryk på med mjuk svamp. (inga muskler). Låt värka i minimum 1 timme (bäst i gråvär )

Spola med normalt vatten tryck (skölja). Svabra försiktig med blandat vanlig diskmedel(YES) eller autoshampo.

Avsluta med rikelig sköljing med sjövatten.

Teak'en blir ljusgrå och all evnt. mögel är borta..

VIKTIG! Spola alltid obehandlat teak med sjövann (salt), speciellt efter regnväder. Sötvatten är noe dritt :-( Seglar man i sötvatten; köp saltet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...