Gå till innehåll
tisdag 04 november 2025
jj64

Gjuta en konsol?

Rekommendera Poster

Jag har tänkt att i botten av ett stuvfack göra en hylla där jag sedan tänkt att skruva dit diverse elprylar. Men i botten är skrovet exponerat och jag vill ju inte skruva i skrovet (kan bli dumt om skruven är för lång). Så därför går jag och klurar om man kunde forma till en konsol eller nåt som gjuts mot skovets insida, sedan kan ju skruv och hålla på i denna konsol.

Finns det någon som gjort nåt liknande? Hyllan ska täcka hela botten och skall vara av trä har jag tänkt.

Det hela ska vara under stickkojjen för övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar gör hyllor och konsoller i plyfa som jag fernissar ett par lager på och sedan limmar fast med epoxi, dom syns ju ändå inte och håller gör det hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis. Har limmat fast det mesta med PL400 eller liknande. Och så drar jag en tvärregel bort mot något som går att skruva i. Det håller hittils...

Är botten ojämn eller konkav har jag bara limmat dit mindre bitar av teak/motsvarande och sedan skruvat fast en skiva i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man göra det mera avancerat och därtill kladdigare, så kan man ju forma till en bit divinycell som man plastar fast mot skrovet. Förutom kladdet med plast blir det slipdamm när man slipar rent på skrovsidan för att få plaste att fästa, som har en benägemhet att lägga sig över minst halva båten.

Precis ett sånt jobb som jag gillar att göra. ( obs ingen smileys - det brukar jag bara lägga in när jag skämtar eller är sarkastisk - aldrig när jag säger precis det jag menar)

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är Toaen när han är som bäst!

Heja, Toaen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där råder ju delade menigar om.

Har en bakgrund som installationselektriker. Hos min yngsta dotter hade man byggt om köket. Hade tidgare ändrat en del rör och dragit nya trådar. En befintlig  kopplingsdososa hade hamnat ganska besvärligt inne i ett hörnskåp. Är mycket storväxt och dessutom sover bägge mina ben och min västra arm, vilket inte gör det lätare. Stod uppflugen på en stege och försökte nå in till dosan för att koppla ihop trådarna när dottern ringde hem från jobbet.

vad gör pappa då frågade hon, varpå Johan, svärsonen svarade; han gör det han är bäst på.

jasså - ligger han och vilar blev dotterns kometar.

Så vad jag är bäst på, råder delade meningar om, fast slipa glasfiber och plasta är nog ändå en av mina favoritsysselsättningar.

tommy

som ligger och vilar efter en hård natts sömn. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan tillverka en konsol av frigolit eller markskiva som har den rätta faconen klädes m epoxy glasfiber o tvättas ur m aceton därefter plastas alt limmas på platts [ett tips går att göra på köksbordet] luktar ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...