Gå till innehåll
fredag 24 juli 2026
gladius

Landströms utrustning

Rekommendera Poster

Hello all boat lovers!

Jag tänkte installera ett batteri i min lilla segelbåt, för pc-matning, lanterna. läslampa och kanske ngt annat. Nu funderar jag på vad som krävs och vad som är minimum i utrustningsväg för att ansluta min båt (förmodligen endast för att ladda batteriet) via eluttaget på elstolpen på bryggan. 

Frågvise Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du endast ladda batteriet så räcker det med en batteriladdare som är IP-65 klassad, se till att köpa en som är gnist och kortslutningsskyddad, tycker också att du skall satsa på en med rekondläge så att du kan vårda ditt batteri, en stark rekomendation är att kolla på en C-Tek laddare eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska det följa alla regler så blir det en landströmscentral med säkring och jordfelsbrytare och sen ska installationen göras korrekt med rätt typ av kabel mm. I ditt fall med den måttliga förbrukningen skulle jag föreslå att du instället monterar en liten solpanel, antagligen betydligt enklare och billigare.

Om elstolpen på land har jordfelsbrytare och säkring så kan du nog också ladda lite då och då med en lös laddare och skarvsladd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sista, som amiralen skriver ovan, är en enkel och bra installation.

Genom att dra en tillfällig   ledning från stolpen in i båten, till en enda tillfällig förbrukare, så slipper du från alla som tolkar kraven olika vad gäller en fast installation av 230V i en båt.

Och en solcell är ett mycket bra komplement som funkar när du är ute och seglar också....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga. En lång kabel och en enkel laddare. Det behöver inte vara med komplicerat än så.

Solcell, jo det tycker jag du kan fundera över. En fördel med solcell är att den hela tiden håller batteriet fulladdat. Den laddar inte så mycket i ström, men laddar under lång tid.

Min båt står på land nu, men solen genom presseningen räcker för att hålla min batteribank på gott humör.

Senast ändrad av Anders_St | 04 mars 2011 | 08:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...