Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
neubert

Bryggavgift...

Rekommendera Poster

Tyckte jag hade en ganska hög bryggplatsavgift på Promarinas bryggor i Oxelösund då den låg på 129kr/kvm (3600 per säsong) men till i år var överraskningen en höjning på 600kr vilket ger ett ca kvm pris på 150kr/kvm. Att jämföra är Motorbåtsklubben som i samma vik tar ca 38kr/kvm(!).

Nu har man ju inte plats där utan står i kö så jag blir bara lite nyfiken vad ni andra har för avgifter som någelunda kan jämföras (förstår att sthlm innerstad kan skilja en krona eller två mot lilla Oxelösund). 

I brevet med höjningen står det att de måste behandla bryggorna med kärlek... men det kan väl inte köpas för pengar???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jag får betala 5200 / säsong för en plats med Y-bommar som är 8 x 3.3 m. Då ingår el motsvarande normal laddning. Marinan håller på att anläggas, kanske man skall tillägga! Klar att brukas from 15/4, om allt går som det skall. Platsen ligger i gbg:s norra skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två bryggplatser. Vår vårplats i Mälaren är på en klubb där vi utför mycket eget obetalt arbete för att få det att gå ihop och där kostar det under 2000:- för vår båt (11,45 x 3,60). Pålar, vatten och el på bryggan

I skärgården har vi en plats på Gräddö marina, en rent komersiell hamn alltså och den kostar lite mer än 8000:- med parkering. Där finns det varken vatten eller el på bryggan och man får en boj och en snutt betong för pengarna. Dyrt men man är verkligen ute i den bästa av skärgårdar direkt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får betala 6.300:- per säsong på samma brygga som Gobben i inlägget ovan, men har då en lite bredare plats, dyrt i Göteborg, men hade varit besvärligare att ha båten i Nordmailing där en vän betalar 225:- per år.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Har precis fått båtplats i Lerkil, Y-bommar 8x 3 typ, kostar 3 150:- , el finns samt vatten, parkering för bilen ingår. Dock tillkommer medlemsavgift på 500:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalade förra sommaren 10 500 för en plats på 3,4 x 11 meter (Platsens mått).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta bara ska du se vad som händer när EUs konkurenslagar slår igenom fullt ut då ska du få se på grejor,då kommer även båtklubbarna tvingas hålla marknadsmässiga priser så om den kommersiella marinan som finns i båtklubbens närhet har ett pris på 10000 så måste även den lilla idiella båtklubben ha ett jämförbart pris för att undvika snedvriden konkurrans.

Skitkul.....i nuläget betalar jag 1500sek nånting för min plats i UMS Skarholmen U-a.



Senast ändrad av badcam70 | 03 mars 2011 | 16:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehum, nu blev det lite äpplen och päron här.

 

Enligt UMS hemsida betalar Du enligt följande, om Du väljer att inte hjälpa till ideellt:

Inträdesavgift 350:-
Medlemsavgift 300:-
Aktivitetsavgift 990:-
Serviceavgift 500:-
Båtplatsavgift 2.000:- (3x500:- 500:-)
Depositionsavgift för nyckel 500:-
Key-card 50:-
Utebliven vakttjänst 1.500:-
Utebliven arbetsplikt 1.500:-

Summa 7.690:- första året och 6.790:- åren därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag betalar 3450:- för en platspå 3,90 x 8 m i Karlbergskanalen, då ingår vatten och el i rimlig mängd samt upptagning, sjösättning och varvsplats.

Dyrare första året dock med medlemsavgifter och depositioner osv.

Vi är ju en båtklubb så man måste vara med och jobba en del.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inträdesavgift 350:-     engångskostnad vid inträde i klubben.
Medlemsavgift 300:-   ja den åker jag på årligen så klart men den är väl inte relaterad till båtplatsen utan mer medlemskapet i klubben men ok vi tar med den....
Aktivitetsavgift 990:-   är den maximala summan jag får som återbäring vid utförd arbetsplikt 10timmar och ja jag gör dom tycker det är trevligt och kul att delta i verksamheten.
Serviceavgift 500:-     Ja den åker jag på tänkte inte på det........
Båtplatsavgift 2.000:- (3x500:- 5001.gif   Ok jag missade en 500hundring där på båtplatsen.
Depositionsavgift för nyckel 500:-   engångskostnad vid inträde i klubben.
Key-card 50:- engångskostnad vid inträde i klubben.
Utebliven vakttjänst 1.500:-     Jag gör mina vaktpass 1 i hamnen och 1 på varvet så nej.....
Utebliven arbetsplikt 1.500:-   Jag gör min arbetsplikt mot klubben idiellt så nej behöver inte betala den heller utan får tillbaka mina timmar se ovan aktivitetsavgift.

Så det slutar på 2800 årligen vid en närmare kontroll tur att ni är med :^)

Sedan tillkommer varvsplats sjösättning torrsättning men det är ju inte relaterat till båtplatsen men defenitivt i båtägandet detta tillhandahålls av UMS slutar på cirka 3000 nånting om jag kom ihåg rätt så säg att det slutar på drygt 6000 årligen med båt och varvsplats upp/ner i vattnet och en hel del idiellt arbete.

mvh Mats



Senast ändrad av badcam70 | 04 mars 2011 | 10:04



Senast ändrad av badcam70 | 04 mars 2011 | 10:06



Senast ändrad av badcam70 | 04 mars 2011 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

badcam70, helt riktigt stannar den årligen återkommande notan i Ditt fall på 2.800:-. Men den kostnaden är inte jämförbar med marinaalternativet eftersom Du i marinan inte behöver/får/vill göra något mer än förtöja båten på hyrd plats. Om Du skulle enbart hyra förtöjningsplats i UMS hamn skulle den kosta Dig årligen 6.790:-. Ska man jämföra klubben med marinan bör man likställa förutsättningarna och eftersom Du vill bidra till klubbkänslan är inte marinan det bästa alternativet för Dig.

 

Min uppfattning är att klubbalternativet och marinaalternativet kompletterar varandra och det finns marknad för båda varianterna. Klubben är trivsam på sitt sätt och marinan är bekymmersfri på sitt sätt. För egen del har jag båda varianterna och uppskattar dem båda.

 

Snart är det sommar och jag har beställt väder för oss båtfarare. Fast det har jag gjort tidigare vintrar också...blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag betalar ungefär 6500:- för en plats med ybommar ca 8x3 m. Inget vatten och ingen el. Middle in nowhere på v-kusten.

Känns dyrt tycker jag, hade åtminstone velat haft tillgång till färskvatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kompletterar dom varandra och badcam70 är nog mest orolig att det inte kommer att bli några båtklubbsalternativ om man tvingas ha samma höga avgifter som marinor i konkurrensens namn.

Nu går det nog att komma ifrån genom att dra bort en del av bryggkostnaden när man arbetar/vaktar om det verkligen skulle bli som badcam 70 befarar.

Här i Uppsala har de pratat om en marina på Skarholmen och jag tror att den skulle få en del kunder direkt från båtklubbarna då det finns de som verkligen ser det som en belastning med vaktnätter och arbetsplikt. De som bara ligger några veckor på för och eftersäsong skulle nog också gladeligen betala för en gästplatsunder den tiden. Vi får väl se vad som händer med det hele.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror verkligen inte att den genuint ideella allmännyttiga lilla båtklubben ska behöva drabbas av konkurrenslagens baksida. Det finns initiativ från regeringen att sådana båtklubbar även ska undantas från de kommande momsreglerna. Men då måste dessa klubbar verkligen vara ideella allmännyttiga föreningar. Många av dessa klubbar har dock problem att kalla sig allmännyttiga i lagens mening...

Däremot är det nog troligt att de klubbar som bolagiserat sina hamnar och varv hamnar i konkurrenssituationen eftersom verksamheten i de fallen är betraktas som kommersiell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...