finnsport420 0 Postad 2 Mars , 2011 Hej, det är så att min evinruden 50 hk vill inte choka så man måste ha på handgasen och sedan FÖRSÖKA starta då det tar tid vad ska man göra för att få till detta? Mvh: Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Mars , 2011 Laga choken är ett hett tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 4 Mars , 2011 Vad kan felet vara?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 5 Mars , 2011 Det beror på hur gammal din Evinrude är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 6 Mars , 2011 Hej, det är en Evinrude 50 hk årsmodell: 1984. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 728 Postad 8 Mars , 2011 Den motorn har elchoke, man trycker in startnyckeln samtidigt som man vrider den. På styrbordssidan (tror jag det var) bredvid förgasarna sitter en solenoid (elektrisk magnetspole) som drar på choken via vippor och stag. Felet kan vara var som helst mellan startlåset och solenoiden. Kolla elkabelns skarv inne i motorn. Man kan också ge choke-solenoiden ström direkt för att kolla om den fungerar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 10 Mars , 2011 Tack Faderullan! Jag ska kolla på det när snön har försvunnit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Mars , 2011 FEL ,den har primersolenoid ej choke spjäll om det är en 94a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Mars , 2011 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=5&path=BRP~A0000023~M0012786~M0012832~M0012834~C0219137&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0219147 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Mars , 2011 detalj nr 40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 14 Mars , 2011 Nu förstår jag inte? Motorn är Evinrude 1984. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 14 Mars , 2011 Precis som wanmar skriver har du inte choke på den motorn utan elektrisk primer, dvs en liten elektrisk ventil som ger motorn ett bränsletillskott vid start när du trycker in nyckeln. Kolla på bilden som wanmar länkat till, bilden föreställer en Evinrude 50 från 1984. Du kan även påverka ventilen manuellt med den röda spaken o är motorn lättstartad då så är det ju förmodligen solenoiden som ska öppna ventilen som är kass eller får den av nån anledning ingen ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 18 Mars , 2011 Nu förstår jag Tack! ska testa det lite senare på våren då det snöar just nu och har kommit 1decimeter snö... Mvh: Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2011 Nu har ju tråden fått sitt svar och ingen har tydligen inget att tillägga. När jag se eller hör ordet Evinrude kommer jag alltid att tänka på en sann historia ur livet. Den ryskfödde operasångaren Leonid Sibrizeff bodde många år på sin ålders höst i Kungshamn. När han gick ner till samhäller och hem gick han förbi min morfars hus. De blev bekanta och umgicks in någon liten mån. Sibirzeff hade en lite segeljull, möjligen en J10. Han hade en aktersnurra av märket Evinrud till den. Jag tror att det var så att hans barn tyckte att han på äldre dar behövde en hjälpmotor uti fall att han behövde ta sig hem i rimlig tid. Jag fick en känsla av att han aldrig riktigt kom överens med sin aktersnurra. Vid ett tillfälle strök Sibirzeff sig över sitt silvergråa hår och sa; Alla de här grå håren - de har jag fått av Evinrud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 22 Mars , 2011 Förstår inte riktigt men ok! snart ska finnsporten fram... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2011 Var det mitt inlägg du inte förstod? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 22 Mars , 2011 Hej Tommy! ja det var ditt inlägg! Mvh: Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2011 Det där med humor är ju inte alltid lätt. Många gånger kan det ju också va en genarerationsfråga. Det gäller ju att ha samma reffernsramar och samma kod i språket. Leonid Sibirzeff var väl i 80-årsåldern under mitten av 1960-talet när händelsen utspelades. Jag har nästan fått den uppfattningen att aktersnurror fungerar bättre idag än de gjorde då. Är man då seglare och blir påtvingad en aktersnurra av barnen av säkerhetsskäl kan man ju få en negativ inställning till tingesten. När saker och ting inte fungerar, finns det ett talesätt som säger; jag blir gråhårig av ........ det som inte fungerar. med det Sibirseff sa menade han att hans Evinrud hade krånglat så mycket att den nästan drivit honom till vansinne. Alla de grå håren ni ser här (och han hade många) dem har jag fått av Evinrud tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 22 Mars , 2011 Ha ha då förstår jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser