Gå till innehåll
lördag 11 oktober 2025
labbibia

Vill verkligen 90% av båtägarna att båtkörkort ska införas?

Rekommendera Poster

Om jag har det speciellt tråkigt just nu eller vad det kan va. Öpnade denna tråd och läste igenom den fram till det citerad inlägget.

Harry - har du aldrig gått på grund !?

Då har du gått miste om en upplevelse.wink

Själv har jag nog varit på de flest grunden i Vägga skärgård, speciellt under början av 1960-talet. Det gick tom fint att hitta dom utan sjökort. Båten då var en gaffelriggad bohusjulle med utvändig järnköl. En handfull grund har jag hittat på utsidan Vägga skärgård genom åren. Det sydligaste i Skällderviken och det nordilgaste på väg in i innerhamnen på Lista - men de har alla sin speciella historia. Jag tror jag kommer ihåg samtliga.

Att man känner botten med kölen när man söker sig in och lägger till i en naturhamn räknar jag inte som grundstötning. En grunstötning ska ente va nåt vöddeverk.

Som en av våra lokalpatriot sa en gång.

Ve här ude, ve sôm hör te näses å fjolarnes fôlk, ve skräpper aldri - ve siedr sôm de e

post-945-1394236900,4452_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte gått på grund ännu och fegar rätt så bra för att undvika. Blir dyrt och jobbigt samt förlorade dagar på korta sommaren. Dessutom pinsamt värre.angry

Enda bottenkänning var när jag hade mindre båt och ibland la till vid sandstränder och drog in båten mot stranden för att plocka ur strandtillbehören och botten kom att ligga mot sanden.

Annars finns det väldigt gott om ställen att känna på grund i området vid Sotenäs. Sveriges vackraste skärgård, enligt mig men lömsk.

Förarbevis finns numera men lärde mig genom god vän som lärde ut en hel del, erfaren man (fiskade mycket och säkert haft båt sedan han lämnat spjälsängen) som var brygggranne en tid. Bla mycket goda råd om att ge katten i att gå ut med mindre motorbåt om man är sommargäst och det blåser från sydväst. Dumt att tvinga ut sjöräddningen för att ta hand om situationen när man kunde varit på land.

Och givetvis läsa allt som var lämpligt om hur man ska göra med egen praktik.

Men sedan finns det de som tror de kan allt och skiter i goda råd eller inte tar reda på saker före de ger sig ut. Dock tror jag att inte ett båtkörkort är totala lösningen för detta.

Till Peter, jag ska kolla om jag hittar förslaget med 18 år, mest idiotiska som man hittat på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra att du är försiktig Harry, men varför det skulle va pinsamt förstår jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att sätta drevet i en sten skulle vara grymt pinsamt om det fanns med på sjökortet.

I okända vatten om man i låg fart ändå träffar på en sten kan nog ses som otur.

Men att gå på ett utsatt grund i 25 knop, då är man klantig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så vet man inte vad man gör/saknar adekvat utbildning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt sanslöst att man definerar en snabb båt som planande & går snabbare än 15 knop. Det fångar ju mer eller mindre alla båtar med mer än 10hk. Tex en Linder 400 med 15hk är inte snabbgående. Motsvarar en moped. 25kop (45km/h=gränsen för mopeder) hade varit en vettigare gräns för definitionen av snabbgående båt.

Istället för att införa ytterligare en ny lag så borde försäkringbolagen kunna styra detta med försäkringspremien. Dvs. har man förarintyg så får lägre premie men försäkringbolagen borde redan infört de sett ett samband mellan outbildade båtägare & olyckor!?

Tyvärr tror jag det kommer komma en lag innom några år. då svenska folket älskar lagar & regler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vart fall så har redan de bolag jag har mina båtar försäkrade i lägre premie om du innehar nautisk kompetens..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken utbildning är det som du syftar på för att undvika att köra på en sten eller berg under vattenytan?

Om man redan har förarbevis vad behövs då för utbildning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller ju att ha båtar som tål att gå på grund och båtar som tål att gå på grund går ju inte i 25 knop.

Är det pent vär seglar man ofta med små marginaler till land och grund för att vinna väg. Det brukar aldrig va några problem. Är vädret inte lika pent så tar man betydligt större marginaler. Nu är farten visserligen aldrig så stor. I värsta/bästa fall upp mot 8 knop. 

Kör man i 25 knop måste man nog hålla minst de marginaler som jag gör om det blåser lite mer eller är dålig sikt.

De gånger jag gått på grund har det ju alltid hänt något ovänta, som när jag fick spinnakerbomen i huvudet på utsidan Listas hamn. Efter att jag tagit hand om bomen, seglat in i Listas ytterhamn tagit ner seglen och sen för maskin gått in i den trånga och krokiga leden in till Listas innerhamn. 

Nån stans halvägs in i innerhamnen vaknade jag till av att jag gick på grund. Jag var en bra bit från den prickade leden och hade gått på en stor kullersten. Misstänker att jag tuppat av och styrt båten ut ur farleden. Låg ett par dar med en smällande huvudvärk. Hade nog fått en lättare hjärnskakning.

Men jag håller med dig - går man på ett utmärkt grund i 25 knop då är man klantig.

Det är man om man seglar på ett grund, som man väl vet om, i 5 knop, bara för att man tar för lite marginal.

Om du inte talar om det för nån annan Harry, så gjorde jag det i sommras - seglade på ett grundsom jag visste väl om , i fem knop, pga att jag tog för lite marginal. blush 

Seglade loss och fortsatte glad i hågen. Skillnaden mellan att gå på grund med en båt som tål att gå på grund med i fem knop och en båt som inte tål att gå på grund med i 25 knop är att i det första fallet kostar det ingen ting.

I mitt fall kollar man ju att inget läcker, både direkt och under en tid efteråt. Om det blev nån repa i plasten får jag kolla när jag tar upp till våren.

I grundstötningen vid Lista krossade jag laminatet i förstäven så pass mycket att det läckte in nån liter/dygn. Började efter några dygn fundera över varför det alltid var vatten i det fack där jag förvarade min frukt.wink

Nu kanske du tycker detär förskräckligt att gå på grund. Det tycker inte jag, Men det beror kanske på att vårt båtliv ser väldigt olika ut. Hade jag klarat grundet jag gick på i sommras, så hade jag sluppit att göra ett extra slag. Nu gjorde jag en missbedömning och jag hade vunnit mycket på att slå det extra slaget. Det fick jag göra ändå. 

Vårt båtliv ser nog väldigt olika ut och jag misstänker att vi har väldigt olika autionsradier. 

Vad jag förstår har vi i grunden inge större åsiktskillnader på nautisk kompetens. Fast för mig är väl biten med navigation efter de, med dagens mått mätt, stenåldersmässiga förhållanden viktigare. Dvs med pappersjökort, kompass, transportör, passare och blyertspenna. Jag navigerar nuförtiden enbart dator och plotter, men skulle aldrig kunna tänka mig att segla utan papperssjökort.

Prickar och farleder är däremot något som oftats är ganska ointresant.

Som den gamle lotsen Pelle Larson från Smögen brukade säga; Vet du inte på vilken sida en prick du skal gå - gå tätt inpå den. Det är djupt på bägge sidor. Det får naturligtvis användas med omdömme. Det finns ju prickar som står bultade i hälleberget bl.a.

Sen har vi ju det där med väjningsregler. Det är en historia för sig.

Som jag har skrivit tidigare tycker jag att alla som färdas på sjön skall ha nån form av nautisk kompetens. Förarintyg räcker för de allra flesta fritidsbåtar. 

Däremot när det gäller stora och snabba båtar så tycker jag det skulle va obligatoriskt med nån form - kalla det gärna körkort. Det skulle tom kunna delas ut gratis till den som ville ha, men skulle kunna dras in om båtföraren i fråga missköter sig (som Sewoolf föreslog).

Jag vet inte om man får en annan syn på båtar som går snabbt och river upp en förfärlig massa sjö om man själv färdas i relativt små långsamtgående båtar som dessutom drivs fram av vinden eller om min antipati mot stora snabbående motorbåtar beror på att jag från barndomen haft en negativ inställning till motorer.

Det låg kanske nåt i det skepparen Albert Hanson på Färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen när jag byggde in först segelbåt. Du skull varit född på 1800-talet - nu finns det motorer

post-945-1394236901,025_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft premie på båtförsäkringen pga nautisk kompetens sen början av 1970-talet.

Men det var också en annan typ av båtliv då än det är nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen

Den typ av grundstötningar du beskriver är nog sådant man får räkna med  då man har segelbåt och behöver gå där det är lite grundare och sådant kan man våga sig på i lägre fart med båtar som håller för det.

Men med en motorbåt med känsligt drev gå på berg är inte kul. Även i lägre fart brukar sådant kosta trasig skädda och skrotad propeller. Själv har jag en rostfri propp och där kan 9000 kr gå åt pipan direkt om man är nära en sten.

Sedan i högre fart då ser man till att ha goda marginaler och hålla koll på omgivningen då man kan behöva byta kurs för att väja för andra.

Angående försäkringar och förarbevis så tror jag de stora kostnaderna snarare kommer från stölder och slarv som orsakas vid stormar under vinterförvaring, samt en del bränder.

Gärna körkort som kan dras in om man missköter sig. Även kopplat till försäkringspremier så att slarvpellar (upprepade skador) får högre premier.

Och givetvis en form av obligatorisk försäkring liknande bilar för skador som görs på andras båtar (trafikförsäkring)

Nej nu är det dags att byta om för snart kommer nyårsgästerna. Gott Nytt År önskas till dig toaen och alla andra som läser denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harry

Vi lyckades bli helt överens innan året gick till ända.

Vad månde det nya året bära i sitt sköte!?

Nu skall jag fly Kungshamn och åka ända till Hunnebostrand för att vaka in det nya året.

Gott nytt år på dig och alla andra MG-are

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...