Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
thomas-marine

Nåtmassan klibbar efter lackning

Rekommendera Poster

Hej!

Vet att det finns många som skrivet om detta men vågar ta upp frågan igenwink! Jag hittar inget direkt svar på mina funderingar.

Har gjort nya luckor till sittbrunnen i mahognyribb, och har nåtat och lackat en av dem, har använt biltemas nåtmassa och international orginal lack.

Men nåten blev klibbig!!!

Finns det nå´ n lack som passar ihop med Biltemas nåtmassa?

Måste man ta bort all nåtmassa å göra om arbetet eller kan man tvätta bort lacken o lägga på någon annan lack?

Tacksam för svar!

MVH

Thomas



Senast ändrad av thomas-marine | 30 januari 2011 | 13:36



Senast ändrad av thomas-marine | 30 januari 2011 | 16:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Stackare!!!

Jag startade en tråd om att lacka nåtat teakbord nyss. Jag lackade med Internationals Gold Schooner och nåtmassan klibbade och klibbade och klibbade...

Och den klibbade in på fernissan som började luckra upp sig.

Slutade med att jag skar bort all klibbig nåtmassa (20 timmar), tejpade alla trädelar och la i Sikas 291 svart som är ett lim med nåtliknande utseende. Där står jag nu. Är på G att lägga upp lite bilder i den tråden men har inte haft riktig tid.

Möjligen om man kan grunda med något som gör att fernissans lösningsmedel inte tränger mer i nåten, vad vet jag?

Lycka till, hoppas du hittar en lösning och inte ger upp som jag gjort. Har tagit en djä..la tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svarsmiley!

Tittade i din tråd och fann där ett svar från Peter_K.

Skall prova med Hempel Dura-Gloss Varnish och tvätta med thinnern som tillhör.

Provade idag med att skrapa av lacken och tvätta med lacknafta och nu i kväll känns det som att nåtmassan stelnar igen,

Återkommer längre fram om det funkar så här.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter skönt att höra!!!

Hoppas det funkar så. För mig blev det så att nåtmassan blev klibbig ända ner mellan trädelarna och var omöjlig att få att stelna igen.

Låt oss höra här hur det går!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, för tydlighetens skull:
Jag körde på bara med mellanslipningfar osv, sket i att det klibbade.
För varje lager lack klibbade det mindre.
Efter typ femte eller sjätte lagret slutade det klibba.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett tag så stelnade nåtmassan efter det att jag skrapat av lacken, blev inte riktigt lika hård som ursprunget men skall förtsätta testa med det som är:

Dock skall jag prova med en billighetslack, en alkydbaserad båtlack köpt på ÖoB. Jag la en sträng med nåtmassa och strök med denna lack och det klibbade nästan inget alls.

cool Iden fick jag från ett gammalt ordspråk smiley  Lika barn leka bäst.

Så billig nåtmassa prövar jag med billig lack wink!

Återkommer med mer om detta funkar eller inte.

Kanske kan någon annan ha någon nytta av mina övningar i detta ämne längre fram wink.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer följa dina övningar även om jag går en annan väg.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har stake nog att våga sig på Biltemas nåtmassa?? ;-)

Hemligheten ligger troligen i att de flesta nåtmassor har en mjukgörare i sig som ska säkerställa at nåten är elastisk under många år. De jag testat har silikonliknande egenskaper och funkar sällan ihop med lack.

La oregonpine-däck med ramträ i mahogny på min förra träbåt och jag nåtade med Bostik Hybrid som är ett rent elastiskt lim ungefär som Simson MSR CA som förövrigt också fungerar utmärkt att lacka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Biltemas nåtmassa - jättebra!
En MS-polymer.
Påminner om Simsons...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den påminner lite om Simson MSR DC, men den är långt ifrån MSR CA.

MSR DC innehåller också denna mjukgörare. Känner man på härdad MSR DC och CA så är det jätteskillnad i elasticitet och yta. DC är mycket mer silikonlik :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Körde vidare med Peter-K´ s koncept slipade och lackade, å till slut funkade det även med Internationals orginalsurprise!

MVH

Thomas & Marine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Olja och lacka först. sen när de har torkat så nåtar du. Du måste vänta flera månader innan du kan lacka på ny nåt då de tar fruktansvärt lång tid för den att härda.

Så nåten ska med andra ord vara utan lack de första säsongen (man brukar kunna lacka på den i mitten av sommaren, men de finns ingen större anledning till de)

 

Ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley Helt kanon, det e ju uppenbart hur man skall gå till väga när någon visar på facitwink!!

Tack för lektionen. Ha Ha Ha så enkelt de va oj oj ojlaugh!

MVH

Thomas H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...