Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
Mad-Jim

Solcell cigguttag ?

Rekommendera Poster

Har hört att man kan använda solcell och koppla in den i  befintligt cigguttag i båten  och på så vis ladda batterierna.

Någon som  vet något om detta och kan komma med tips?

Jag funderar på att inhandla en  mjuk solcellspanel som jag kan hänga på upp relingen vid behov. Har svårigheter att få plats med någon fast. Men om det sedan funkar att stoppa in ändra ändan i cigguttaget vet jag ej.

Har två batterier i båten, ett för start och ett för förbrukar....som är lagda via strömbrytare batt 1,  2  1 2.  Båda är på 110 A vardera.

Tips och ideér välkomnas...*L*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska gå bra. Mitt-piggen på cigguttaget är plus.

Mät gärna med ett instrument så du är säker innan du kopplar. När solen lyser ska spänningen öka något. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade den lösningen innan jag gjorde en fast installation på 2*33watt på rufftaket via laddnings via regulator, och det fungerade utmärkt, dock så hade jag så liten (20W) så jag bytte för att jag ville ha mera kräm, med min gamla installation via cigguttaget så ökade spänningen till 15,2 Volt när solen låg på, så då såg jag inget behov av regulator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som övriga säger, det fungerar via cigguttag.

Dock. En liten solcell ger inte så mycket. Formeln är ström = effekt / spänning. Dvs en solcell på 20W ger 20w/12V=1.6 A. Inte mycket på en batteribank på 2x110A.

Den angivna effekten är dessutom teoretiskt max. Dvs vid hög sol på molnfri himmel och cellen placerad exakt vinkelrät mot solen. Effekten dyker drastiskt ner mot noll vid minsta skuggning av solcellen.

Men annars är det perfekt med solcell! Jag har alltid fulla batterier när jag kommer ner till båten när den legat en vecka och man parkerat rätt utan skuggning av solcellen. Även om det inte blir många ampere så blir det många laddtimmar på sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en voltmeter kan man lätt avgöra om batterierna är laddade. Batteriernas spännng hissas då lätt upp mot 14V utan alltför stor ström. Ligger spänningen på över 13V med den lilla 20W panelen kan man räkna med att batterierna är fulladdade.

Eller för den delen helt slut. Ett heldött batteri ger inget motstånd vid laddning och spänningen blir vad du lägger på. 

Vi har 50W paneler och ska utöka det i sommar. Kylen klarar sig inte med dessa paneler när de sitter horisontellt. 50 W blir då kanske 30. När solen lyser.

Normalt har vi inget som drar ström när båten ligger vid bryggan. Vad jag märkt är att batterierna alltid är fulla vilket de mår bra av. Utan laddning från bryggans el. Försöker med c:a 100W i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fråga som berör samma sak, jag har en solcell och en maxpower regulator. Kan jag skaffa en till och skarva in den på ledningen från den första före regulatorn?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar säkert att göra som du önskar. Så säger de ovan som provat också?

Men jag avråder av rent principiella skäl, ledningar ska vara avsäkrade ( antar jag du har redan ) och så tycker jag att ledningar ska stängas av med en huvudbrytare när du inte är i båten ( jag antar att du har någon typ av huvudbrytare? )

Det innebär att om du struntar i att bryta kretsarna så uppstår en liten ( principiellt alltså ) risk?

Bättre att du tar dig omaket att dra ledningar direkt till förbrukningsbatteriet, helst via en regulator. Då får du automatiskt också ett bra 12 uttag till vad du nu kan behöva i bland. Pump för jollen eller en stor strålkastare i natten eller... bättre alltså med en ledning förbi huvudbrytaren anser jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde en mjuk panel som jag lätt kan demontera. Den kopplar jag till en marinkontakt och sedan vidare till en MaxPower regulator.

post-10011607-1394236596,985_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp! funkar fint.

Placerar du colcellerna på samma plats kan du koppla dem i serie ( på panel 1 till regulatorn - till på panel 2 och - till regulatorn) då får du 24v(ca40vmax) vilket leder till lägre förluster och lite högre värkningsgrad i regulatorn.

sitter panelerna så att solen träffar dem lite olika, kopplar du dem paralellt ( från båda panelerna till regulatorn och - från båda panelerna till regulatorn)

desto bättre kablar/kontakter och färre skarvar på kabeln desto bättre laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla bara att du inte överskrider max laddström som regulatorn klarar av så du bränner den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tänkt mig en cikbar solpanel 50 w, att ha vid behov på kapelltaket och sedan in i cigguttaget.

Måste jag ha laddningsregulator? 

Sedan det med extra säkring osv... jag skall kolla, men tror att 12 voltsuttagen i båten går via min säkringspanel under cockpit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...