Klas66 1 Postad 12 Januari , 2011 Hej Min Wasa 360 är byggd i början av 80-talet så den börjar närma sig 30 år. Eftersom jag hade ett tråkigt problem under sommaren i fjol där dålig kontakt gjorde att jag inte kunde starta motorn vid ett tillfälle tänkte jag göra en insats på motorns elsystem i vår. Min tanke är att behålla kablaget men jobba på att förbättra kontaktpunkterna. Jag har tänkt att ta isär kontakterna på motor och bakom startpanelen, spruta rostlösarolja på båda kontakterna, låta verka en stund, torka av, och avslutningsvis pensla över båda kontakterna med lämpligt fett och koppla ihop igen. Sen är frågan vad som är lämpligt fett, jag har läst nånstans att silikonfett skulle vara lämpligt för detta. Hjertmans har något som kallas silikonfett (5395-6), men det verkar vara avsett för att täta vid skrovgenomföringen när man monterar en loggivare. På Biltema hittar jag något de kallar Lågtemperaturfett, som verkar vara avsett för precis det här, att skydda kontakter mot korrosion. Sehttp://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Lagtemperaturfett/ Vad tror ni om mina planer? Val av fett, vad tror ni om det Biltema Lågtemperaturfett som jag lutar åt att använda? Har ni några erfarenheter av att göra liknande insatser på era båtars elsystem? Hälsningar /Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Januari , 2011 Hej, att lägga på fett och sedan koppla kontakterna verkar tveksamt. Blir väl som en isolator jämfört med metallens fina ledningsförmåga, tänker jag mig. Kanske koppla ihop först och sedan försöka begränsa syretillförseln/oxidationsrisken vore bättre? Skulle aktat mig noga för silicon-produkter, kryper osynligt långa vägar och orsakar isolation på oväntade ställen. Totalförbjuds internt av Ericsson en gång i tiden när man till slut hittade orsaken till alla mystiska problem som börjat dyka upp. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Januari , 2011 Bra skrivet av den erfarne vice Amiralen ovan. Helt rätt. För att få bättre kontaktyta så är det två saker som gäller mer än något annat: RENA och fina ytor samt DRA ÅT ganska ordentligt. Därefter kan man lägga på något för att undvika rostangrepp men du ser ju själv i din båt hur mycket ytrost som finns - och kan bedöma hur viktigt det är. Jag brukar var mer noggran på batteripolerna, det finns speciellt polfett för det... Troligen bra även på andra kontakter. OBS bara att kontaktdon på en motor kan bli ganska varma, över 50-60 grader så polfett är inte bästa fettet just där. En del använder samma smörja som för läpparna, rund gul ask i plåt anses bra... ( smörja då i betydelsen att smörja med och inte i betydelsen dåligt... ) Annars kan man säkert använda vilket vattenfast fett för bil eller marint bruk som helst. Men inte silikon som sagt. Och bara tunt. Det är inte mer proffsigt att ha stora klumpar med fett alltså! Sedan skulle jag ändå överväga att byta kablarna till motorn. Skyllermarks har på sin websida en ganska övertygande argumentation för det. Du får lite mindre spänningsfall och lite mer laddning, dock inte alls så mycket som de anger ( anser jag ) men skälet tycker jag också är att motorn vibrerar lite vilket innebär att kontaktdonet sakta utmattas och på sikt blir sämre. Så kan väl båten få en present efter 30 år... lite bamsigare kablar? EHÅS på Erstagatan i Stockholm har en kvalitet som är mycket mer böjliga och smidiga än de man normalt kan köpa, som tips. Och för att pressa på nya kontaktdon - så be en affär göra det, de har kralligare grejor än vad de flesta privatpersoner har ( en riktig kabelpresstång kostar uppåt ca 4-5,000:- ) Skriv gärna lite sedan här om dina erfarenheter, vi är många som har båtar uppåt 30 år gamla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 13 Januari , 2011 Varningen för silikonfett är väl värd att ta till sig. Det har förstört mycket elektronik under årens lopp. Mitt sätt att hantera kontakter är att skrapa bort oxiden och skruva åt hårt. Det kan bli rätt geggigt med fett på kontakter och hör mer hemma på bilbatteriet. Har själv aldrig haft problem med oxid utanför kontaktstället, dvs det är möjligen en kosmetisk fråga men har inget med kontaktytan att göra. Där kan man ändå inte ha fett som isolerar bra. Får man tag i ett fett som är en bra ledare så blir det istället risk för krypströmmar mellan kontakternas plus/minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 13 Januari , 2011 Om jag hade stått inför samma problem som Du hade jag inte använt nått fett överhuvudtaget. Fettet gör så att skit och annat jox som vi inte vill ha i och kring våra kontaktpunkter fastnar. Om man ändå envisas med att ha fett på batterianslutningarna skall det inte användas mellan två kontaktytor utan påföras först efter att polskon i det här fallet monterats på batteripolen. I övrigt håller jag med tidigare talare, nya fina kablar med rätt utförda kontaktpressningar bidrar till ett mycket pålitligt elsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Januari , 2011 Får erkänna att jag inte ratar alla silikon-produkter i el-sammanhang, brukar använda vanligt silikonlim för att vatten/oxid-säkra t.ex. antenn/kabel-kontakterna ovan däck mm. Har inte märkt av några radio- eller andra problem som jag kunnat relatera till detta. Även 12V-lödskarvar inombords som riskerar att vattendränkas har fått krympslang plus silikonlim-inkapsling utan problem. (Att byta en lång och väl insnickrad kabel bara för att ingen etablerad säker teknik för bra undervattensrisk-skarvning tycks finns hos Skyllermarks(?), blir bara för mycket för den late&småsnåle. Jämnar då ut den rikligt påklämda silikon-inkapslingen runt kontakt/löd*-skarven med tvåldoppade fingrar för snyggt resultat, men tvättar mig iofs sen noga för att inte kontaminera något annat.(Sikaflex är nog egentligen bättre härvidlag - det är ju t.o.m. övermålningsbart - men det stelnar ju i sin futtiga tandkräms-tub på bara ett år eller två. Lite retligt att oväntat behöva kasta typ 70% av innehållet bara pga detta, och självklart är då också marin-butiken stängd.) Men silikon-fett och -spray har jag iaf portförbjudit på båten, för det förblir ju kletigt och kan spridas av misstag. (Lite synd egentligen, för silikonsprayet är märkligt effektivt som smörjmedel har jag märkt.)Silikon-klegg som får torr klibbfri yta är i mina ögon därför okej, bara man är lite försiktig i hanterandet vid applicering. Eller, andra erfarenheter ... ? *) I avsaknad av proffsigt pressverktyg föredrar jag alltså ibland lödning av klenare 12V-kablar, framför pressning av skarvrör, vad gäller permanenta skarvar där saltvatten-angrepp kan förväntas. Rätt eller fel? / Thomas Edit: Förtydligande genom gråtoning av smått överflödiga bi-kommentarer. Senast ändrad av Thomas-1 | 14 januari 2011 | 18:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klas66 1 Postad 14 Januari , 2011 Hej och tack för alla goda råd. Med kontakten mot batteripolerna har jag inga problem, där är det rent och fint och fungerar bra. Grövre kablar upplever jag inte heller att jag behöver, kablarna närmast förbrukningsbatterierna är bytta till riktigt grova kablar sen tidigare. När motorn via generatorn laddar batterierna är spänningen bra, så spänningsfall vid laddning upplever jag inte som något problem. De ställen jag vill åtgärda är i motordelen av elsystemet, kontaktpunkterna med kabelskor. Där är inte någon synlig brun rost, däremot är det naturligtvis en del oxid. Det ni skriver om fett och särskilt om silikon ska jag ta till mig, det verkar vettigt. Tror jag satsar på att rengöra kontaktytorna och koppla ihop igen utan att smörja. Samt att kartlägga och få ihop ett schema över motorns elsystem, det saknas idag. Då lär man sig ju på köpet hur det är gjort och fungerar, inte fel det heller. Tack för alla goda råd! /Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser