Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
yodabaggins

Glömde bottenpluggen...har jag klantat mig fatalt nu?? :O

Rekommendera Poster

Hej.

Är ganska grön på båtar och köpte min första styrpulpetare i somras (augusti). När jag tog upp båten såg jag till att serva och konservera motorn, tömma på olja etc, och trodde att jag gjort allt som behövdes iför vinterförvaringen (utomhus).

Så insåg jag nyligen när jag pratade med en annan båtägare att man ju skall skruva loss bottenpluggen och tömma på vatten. Naiv som jag var trodde jag inte att man behövde göra detta på båtar med självläns, så det var inget jag överhuvudtaget reflekterat över.

Som vi alla vet smällde det sedan till väldigt plötsligt och blev svinkallt från november. Vad jag nu undrar är om min lilla fadäs kan ha ställt till det rejält genom att vattnet jag glömt tömma ut expanderat när det frusit och spräckt skrovet inifrån? Hur ”fullt” med vatten brukar skrovet vanligen vara efter en sommar...finns det m.a.o. ”frysmariginal” tro? Nu har det varit plusgrader några dagar, så jag fick bort bottenpluggen varpå en del brunaktigt vatten rann ut. Det går inte att med ögat se om det blivit någon skada någonstans...en mutterbricka låg lös innanför bottenpluggen, men det var oxå allt jag kunde se. Hur vet jag om det skitit sig???

:S

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen större fara. Det är värre om du skulle glömma att skruva i den när du sjösätter.

Skulle jag glömma att skruva i bottenpluggen på min öppna bohusjulle (bilden till vänster) skulle den sjunka ganska snart efter sjösättningen. Men det är ganska praktiskt att kunna tomma ur vattnet när man tar upp.

Hade under några år på 1960-talet ansvar för min scoutkårs båtar. Ett år kunde jag inte sjösätta dom (lumpen) en annan kille skulle göra det i mitt ställe. Han sjösatte den ena jullen och åkte med kranbilen för att hämta den andra. När de kom tillbaka efter en liten stund hängde den första julleb i förtöjningstamparna. Det var ju träbåtar och det fanns skäl att förtöja dem i vinkeln mellan två bryggor - om de läckte för mycket. Kompisen hade glömt att sätta i Nôlan som Dyvikan eller bottenpluggen som du säger heter på vårt hemlands vilda tungomål.

Skruva ur pluggen och låt smältvattnet rinna ur efter hand.

tommy

Senast ändrad av toaen | 10 januari 2011 | 11:49

post-945-1394236591,6748_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det är många som glömmer av pluggen men jag tror inte att du kommer få några problem.

Hur mycket vatten rann ut när du väl öppnade pluggen? Vissa båtar kan ha flera liter där inne som man kan tömma ut på höstkanten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack båda två!

Skönt...då kan jag förmodligen andas ut lite... :P Det var kanske ett par-tre liter som rann ut, kanske mer...jättesvårt att avgöra eftersom jag inte är något vidare på att uppskatta på känn och eftersom det rann ut i djup snö.

Då skall jag i alla fall se till att pluggen sitter i när båten väl ska i sjön igen! :P Behöver jag täta på något sätt, tro, med sådan där gängtejp jag hört talas om etc?

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en sådan dyvika som på bilden (mässing) ? Det har jag och tyckte att den var jobbig att öppna efter säsongen, så jag bytte innerdelen mot en länsplugg som man köper under en 10:a. Den öppnas lätt med en skiftnyckel. Den har lite kortare gänga så jag brukar lägga in lite VVS gängtejp på gängorna. Har funkat utmärkt i 14 säsonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja...det är väl en sådan. Den är övermålad med bottenfärg, och missfärgad (antar jag) av ålder så det går inte att se om det är mässing eller ej. Men om mässing är den metall som brukar användas så är det säkert det. I övrigt ser den iaf ut precis som på bilden.

Ja, jag hade oxå ett litet H... med att få bort pluggen. Att skruva direkt med skruvmejsel var ren lögn eftersom skåran var både för lång och för bred/tjock. (Varför tillverkas de så, kan man undra?) Jag fick sätta skruvmejseln mot kanten av skåran längst ut på diametern och banka motsols med en gummiklubba...med resultatet att jag fick loss pluggen men oxå ruggade upp kanterna på skåran... :P

En sådan där plugg du pratar om låter ju kanon! Köper man den på valfri marinhandel?

Tack återigen för tipsen! :) Fan vad bra det kan vara med sådana här forum, egentligen. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen problemmet. Jag fick inte loss min mittdel över huvud taget, utan fick ta loss hela dyvikan och köpa en ny  och då kom jag på det med renspluggen.

Renspluggen köper man i marinaffärer och hos alla(?) VVS handlare, se bara till att du får rätt storlek.

Så ser den ut:

http://www.seasea.se/UserFiles/Byggplast och Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/ArticleImages/Article/500px/4900.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pluggen kanske aldrig varit ur?

Det finns ju reservpluggar med fyrkantsfäste som passar till en viss modell, www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=603&artname=Dyvika, länsplugg&sok=dyvika

På en segelbåt vill man ju kanppast ha något onödigt som sticker ut. Tar man ur den varje höst, så är det inga problem. Det gäller ju bara att ha en stor skruvmejsel eller ett gammalt stämjärn som man anpassat.

Man skulle nog kunna smörja lite fett av något slag i gängorna när man skruvar i den på våren. Det har jag adrig gjort, men det brukar aldrig va några problem att lossa den på hösten. När jag tog upp min julle för en månad sen hade den legat i sjön i två år. Blev överraskad av islägget i fjol vinter. I år klarade jag mig precis.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...