Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst moderator

Limma ek på ek!

Rekommendera Poster

Gäst moderator

Hej! 

Tänkte limma ihop två ekbrädor för att få en stolpe. vad ska jag ha för lim? trälim? pl400?

 

MVH Moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vart den skall vara.  Är ju ett båtforum så jag antar att det är i båtmiljö. Jag hade använt Polyuretan-lim, det är aboslut bäst. glöm ej att fukta materialet lite lätt först, blir bäst så. lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, poyuretanlim är vidrigt att hålla på med men det håller suveränt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poyuretanlim, eller marinepoxy med lämpligt förtjockningsmedel.
Också vidrigt att hålla på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

i ärlighetens namn så är det faktiskt inte till båten det ska byggas utan hemma i kåken. så det kanske inte behövs marinepoxi och allt som sagts?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är innomhus duger det väl med ett vinylhartslim - vanligt  vitt snickarlim typ Cascol. Annars är ju inte Polyuretanlim så dumt. Finns att köpa i små förpackningar.

 

tommy

i klistret



Senast ändrad av toaen | 12 november 2010 | 14:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skall du ha det hemma så kör med vitlim det duger hur bra som helst. Plana och rikta delarna stryk ut ett jämt lager lim sen dra ihop med tvingar låt härda över natten så e du helt säker sen e det bara att plana och rikta det igen så har du en stolpe som håller för det mästa. ju nogrannare du e när du limmar ihop det ju mindre behöver du ju hyvla och det e nog rätt skönt om du inte sitter inne på en rikthyvel. kör så det ryker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen större belastning på eken går det som sagt jättebra med vanligt vitlim, men är det till något bärande skulle jag nog vilja ha ett rejälare lim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest för att det är så jäkla kletigt, det blir ju långa trådar! Och när det tokar så bubblar det upp och droppar  (om man tagit lite för mycket). Men det är som sagt suveränt starkt och ska väl också vara det mest vattentåliga av vanliga trälim. När jag var ung byggde farsan och jag en hel liten båt med det och visst funkar det bra.

Vanligt D3-klassat vitlim är inte heller att förakta för lite enklare limningar i t.ex. inredningar, det fungerar faktiskt helt ok även på teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte kletigare än all annan skit man håller på med när man jobbar med båtar. Polyeterplast,. Epoxy, sikaflex, bottenfärg. Vanligt vinylhartslim droppar väl lika mycket när man tar för mycket.

En fördel med Polyuretanlim är de goda fyllnadsegenskaperna - det skummar.

 

tommy

post-945-1394236557,707_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Det ska bli en kökssoffa, återkommer med resultat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...