Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
thundergod

Sjöfylleridom

Rekommendera Poster

Hade eg. tänkt avhålla mig från mer inlägg om sjöfyllerilagen.

Läste dock i Norrtälje tidning att en man dömts till 6000:- i böter för att ha blåst 0,26 promille utanför Furusund.

Min enda kommentar är vilk J**la trams! Hoppas ni är nöjda nu ni som tycker den nya lagen är så bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det får man väl hålla med om att det var väl till att va lite väl paragrafryttare eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och för vem gagnar detta inte KBV inte båtföraren inte de 6 000 kronorna för det täcker säkert inte bevakningskostnaden samt domen, detta meningslösa slöseri med våra skattepengar?

 

Varför inte göra någott annat när man inte gör någott, verkar vara KBVs profil.

Jag kommer alltid sända med en bild för att protestera mot att man inte klarar av att fortsätta mitt tidigare forum.



Senast ändrad av Florina | 19 oktober 2010 | 19:39

post-26407-1394236540,0909_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Florina  - Jag kommer alltid sända med en bild för att protestera mot att man inte klarar av att fortsätta mitt tidigare forum.

  nu hänger jag inte med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Sverige har blivit ett sämre samhälle att leva i - och att segla i - efter den nya lagen.angry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att nå Forumet Sista roliga helgen 0,2 som maringuiden inte lyckas klara av ca 1080 st svar. Det ligger många timmar bakom och Maringuiden har inte bemöt min fråga varför, det tycker jag är dåligt.

post-26407-1394236540,201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med.

Vad har säkert haffat en riktig förbrytare. Och givetvis fick han ett straff som står i god proportion till brottet han gjort.

Ett brott man har rejält med fakta om hur allvarligt det är och hur många olyckor som orsakas av de som har 0,26 promiller

En lag för ett ickeproblem. Endast idioter kan komma på något så dumt.

 

Och till alla som inte tidigare fattat min ståndpunkt. Folk som kör båt kraftigt berusade ska åka fast ( 1,0 promille och uppåt) Inte folk som tagit två lättöl.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta går väl, men man skall väl kunna skriva inlägg i ett forum eller? 

post-26407-1394236540,256_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

sök i forumet efter sista roliga så finns det i sökresultaten.

 

Har lagt ett mail till dig Florina.

 

MVH Moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tycker inte man ska klaga på de som utför sitt uppdrag (KBV i det här fallet).

Det här exemplet visar ju rätt bra villka konsekvenser lagen fått. Och samtidigt går kaptener/redare fria på båtar som släpper ut tjockolja, har bristande säkerhet ombord, har för tunna skrov och dåliga skott mellan tankar, kör på olaglig diesel i Östersjön etc.

Klaga istället på lagstiftarna som med sin lag och med sin styrning av den statliga verksamheten kräver att KBV ska genomföra ett visst antal blåsningar och blåsningar med fällning för att få fortsätta sin verksamhet. Horribelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att dum gör som dum säger som gäller.

Ja det finns många anledningar att granska den tyngre sjöfarten, men det blir säkert obekvämare.

Nä det är nog lättare att böta fotfolket så kan man ge den tyngre sjöfarten dispanser så länge.

post-26407-1394236540,3127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moderator har rätt!

 

Gör man sökning på sista roliga finns den där...den går inte att öppna men den finns där...cheeky

 

//GockeMannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

angryGå in och skriv dvs använd Tråden får du se!!!

JAG ÄR INTE INNTRESERAD AV NÅGON SÖKNING JAG VILL ANVÄNDA TRÅDEN !!!!

post-26407-1394236540,3707_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Han gör nog inte om samma misstag två gånger? Om det nu var ett misstag?

Eller så får han och andra räkna in dessa böter som oförutsedda utgifter i båtbudgeten. :))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var säkerligen inte ett misstag och det var helt rätt av han. Man får nog tyvärr räkna in dessa pengar i båtbudgeten och försöka jämna ut genom att blåsa staten på motsvarande summa på annat sätt.. obs, inget skämt!

Matrix inställning vet vi ju sedan tidigare och förhoppningsvis min oxå. Fortsatt debatt känns därför onödigt.

För er som inte läst tidigare så anser jag att de gamla reglerna men med möjlighet för KBV att utföra blåsning hade räckt. Möjligen en 0,8 eller som sista kompromiss 0,5 gräns som gäller alla båtar oavsett storlek fart hade varit ok. 0,2 är helt taget ut luften och har inget samband med verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Det är bara att beklaga att forumet inte pallar med att hantera mer än dryga 1000 inlägg, så ska det naturligtvis inte få vara. Det är nya grejer på men när det kommer vet jag inte. 

 

MVH Moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att moderator vaknat.smiley

Tipps för att gå runt kass funktion med att inte klara många inlägg.

Klyv den långa tråden i två trådar och lägg en länk i tråd nr två till tråd nr 1.

Saknar ni funktioner för detta så kopiera tråden och ge den nya (kopian bara ett nytt trådnummer och skala sedan bort inlägg i början på nya tråden och skala bort i slutet på tråd 1

Redigera sedan trådarnas rubrik med tillägget Del-1 och Del-2

 

Hur svårt kan det vara

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen in i matchenyes

Tack för svaret Herr eller Fru Moderator

Harry har tydligen ett problemlösningsalternativ, du ser vad man kan få om man bara bryter tysnaden.

Det finns många olika kunskaper här på trådarna som kan vara till hjälp, utnyttja det!!!

När kan min tråd vara åter?

Min båtför smilar också.

På G låter nästan som ett politisk utryck under utredning

post-26407-1394236540,427_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara synd om någon som vet att man inte får dricka och köra och som ändå gör det? Det är väl bara betala. Och strunta i drickat nästa gång.

Samma som med fortkörningsböter, knappast något stort brott att köra 120 förbi en kamera på E4an mitt i natten där det är 90. Men gör det 2ggr och dina böter blir högre än för den omnämnda båtföraren. Skulle aldrig falla mig in att gnälla över mina eller andras fortkörningsböter...eller båtfylleriböter.

Sen om lagen är vettig är ju en annan sak, men nu finns den ju och då är det ju till att anpassa sig efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tokig blev lagen på många sätt.

 

Kan konstatera att Sverige nu har den hårdaste gränsen i hela världen.

FN's marin organ rekommenderar 0,5 som lägsta gräns.

 

Konstaterar också att den slår snett på båtbeståndet, med avseende på längd och fart.

 

Någon som tror att den kommer att ändras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte lagen kommer ändrasno

Tror inte antalet olyckor kommer sjunkano (man löste fel problem, snopet)

Tror inte moderatorn fixar tråden.no  (vill inte, kan inte, orkar inte)

 

Vet, att det blir en sommar igen efter efter kommande vinter, YESyes

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Skitsnack! klart tråden ska lösas. Jag själv är inte så bevandrad i systemet så jag måste be webbadmin om hjälp med detta.. men detta ska lösas va så säker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BRA!

Förhoppningsvis är er nya lösning byggd på ett sätt som besparar servern massor.

Alltså att man plockar ut delar av inlägget och användaren får bläddra till nästa del.

Räcker med ca 50 inlägg per visning för att få en sida som inte lastar ned och gör att sidan laddar snabbare hos användaren.

 

Själv är jag hyffsat kunnig i det med databaser och webbsystem. Kräver inte att alla ska vara det utan ha lösningar via de som kan ordna saken.

Den som är webbadmin kan säkert se hur lasten på servern varierar då vissa trådar ska plockas fram och kan inse att åtskilliga Mb stora trådar blir ett problem på ett forum.

 

Ser fram emot en lösning

mvh Harry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den nya sjöfyllerilagen är ganska rolig, man har använt sig av samma gränser som för bilkörning men det gäller inte för majoriteten av seglarna, men tyvärr för nästan varenda motorbåt. Man kan ju undra lite om det inte är sängvätarna som har drivit igenom den skrattretande lagen.

Men om man drar det till sin spets så tycker jag att dom som äger en nissan micra och liknande ska kunna ha upp till 0,9 utan att åka dit men de som kör merca, bmw och liknande ska 0,2 gränsen gälla för.

På 30 och 50 vägar ska också 1,0 gälla då hastigheten inte är så hög.

EU mopeder och liknande ska absolut inte ha någon gräns alls då de är att jämställa med kanot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall nog snarare jämföra med cyklister än mopedister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,5 och gälla alla flytetyg är det enda realistiska allternativet.

Varför skall alkolister få föra fram ett flytetyg på sjön ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkolism är en sjukdom och jag tycker en nykter alkolist har samma rätt som mig att vara på sjön. Vill du förbjuda dom med Reumatism, cancer och andra kroniska sjukdommar också devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående gränser så måste man ju rimligtvis dra en gräns på fartyg där lagen inte gäller, man kan ju knappast förbjuda någon att ligga och päsa i sin egen pool på sin luftmadrass med en drink i handen.

 

Sedan kan man ju diskutera var gränsen skall gå och vad som är rätt.

 

Edit; stavfel, meningsbyggnads- och syftningsfel samt fel kanalinställning



Senast ändrad av Gaidin | 21 oktober 2010 | 14:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan har precis köpt 25 fots snipa för att slippa dessa dumheter och med gott samvete kunna ta ett par kalla när man är ute och åker.

Nu hoppas jag bara att de inte kommer ändra lagstiftningen att omfatta såpass små och långsamma båtar också cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...