Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Martin_K

Varför går motorn så tungt?

Rekommendera Poster

 

Har under säsongen haft problem med att motorn gått ”tungt” och haft märkbart lägre effekt än tidigare. Motorn är en gammal FM-L2 motor, dvs en 2-cyl bensin inombordare inte helt olik Albin O21. Ska enligt uppgift ha 12 hk, vilket har fått upp snipan i ca 6 knop. I år har den bara gjort 4.5 knop och den har låtit som om det varit ständig uppförsbacke.. Den går fint på tomgång men när man belastar den så går den tungt och börjar gå ojämnt efter en tid (med förgasarsmällar mm) och om man belastar den ännu mer så dör den helt.

Ett uppenbart fel jag har hittat är att det läcker avgaser från ett rosthål där avgaslimpan går över i avgasröret (längst upp till vänster på bilden). Om man håller handen framför där så känner man att det ”puffar” ut ”luft” när motorn går.

Är det troligt att detta fel kan ge upphov till en sådan effektförlust? Eller är det troligtvis något annat fel också som gör att motorn tappar ork? 

post-19489-1394236539,802_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasläckan påverkar knappast motoreffekten på en fyrtaktare som denna. Att den puffar ur förgasaren tyder på förtida tändning innan inloppsventilen stängt helt, kan vara att bränsleblandningen är för mager vid de högre varvtalen. Motorn blir då extra varm och glödtändning kan ev ske av den lättantändliga men energilösa bränslegasen.

Hur ser tändstiften ut ifall du kör länge, och sen stannar utan utdragen tomgångskörning?
Sajten bild 4 eller 5 visar mager-utseendet ...
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Tandstift/tandstift.html

Har du gjort ren förgasarens munstycken? Solexförgasaren är samma eller snarlik albinmotorns.
http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_res_swe_eng.pdf

Sid 18-19 visar förgasaren, emulsionsröret (86) är fastpressat och kan bara genomblåsas med tryckluft, emulsionsmunstycket (73) med sitt jättehål kan iofs tas ur liksom tomgångs-munstycket (74). Huvudmunstycket (70) är lätt åtkomligt och svarar för just de högsta varvtalen.

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 19 oktober 2010 | 13:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Mina tändstift ser mer ut som om bränsleblandingen är för fet (brukar vara svarta och sotiga). Har provat att göra rent förgasaren under sommaren, utan att det blev någon märkbar förbättring.

Kan problem med förgasaren ge upphov till kraftigt minskad effekt? Eftersom problemet egentligen förekommit hela säsongen, dvs uppstod under tiden båten stod på land, så är jag själv lite tveksam till att förgasaren skulle vara orsaken till problemet.

Någon som har någon idé om vad som annars kan orsaka effektförlusterna om det inte är avgasläckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på en kärvande eller dåligt tätande insugningsventil. Du har väl inte glömt blyersättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter som att tändningen står fel. Gnistan kommer vid fel tidpunkt och Du får inte ut maximal effekt från varje explosion. Kan Du ha kommit åt någon justering under förra vintern eller har Du rört något. Jag vet inte hur din motor ser ut men det  kan ju vara värt att kolla tändinställningen.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kärvande insugsventil eller dålig ventilfjäder verkar troligt. Om tomgången är okej inledningsvis så är det nog tätt då, men kanske inte vid högre varv? Möjligen är spelet för litet så att det tätar sämre när motorn blir varm??

AlbinMotor rekommenderar f.ö. 98 oktan pga att 95:an innehåller sprit som gör att solex-flottörerna kan svälla/fastna och ge bensinläckage. (Även alkylatbensin rekommenderas, sotar betydligt mindre.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blyersättning har jag nog missat när jag tänker efter... (brukar dock tanka 98 oktan).

Förstår dock inte vad hur det påverkar insugningsventilen? Vad kan jag göra  för att få ordning på den skada som kan ha orsakats av detta (utöver att tillsätta blyersättning nu)? Motorn har inte gått så många timmar under denna säsong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blyet hade en smörjande effekt. Ventilsätena mår inte bra av att köra oblyad bensin om motorn byggts för blyad soppa. Läckage kan uppstå.

Nu finns det vissa som säger att så inte är fallet och att blyersättningen bara består av salt. och att man inte ska använda det  Jag körde iaf slut på 3 ventilsäten på en trollingsäsong när jag skippade blyersättningen i min gamla B20/AQ130 så råden om att inte anv blyersättning är inget jag lyssnar på.

EDIT: Betr 95/98 oktan så TROR jag (inte 100% säker dock) att man blandar etanol även i 98-soppan). Detta är jag som sagt inte säker på, men det verkar logiskt.



Senast ändrad av KillerBoo | 21 oktober 2010 | 19:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att utesluta tändningsfel. Det är enklast att hitta och fixa.

Min erfarenhet är från Volvo B18/B20. Jga tror att du har en liknande konstruktion. 

Ventilerna har en tätningsyta som är slipad i 45 grader. Ventilsätet som ventilen tätar emot är fräst direkt i gjutgodset i 45 grader för att täta mot ventilen. Det kan skilja 0,5 grader mellan dessa ventil och säte. Sätet i toppen är bara ca 2 mm brett, så denna tätningsyta är ganska känslig.

Gjutgods är mjukt. För att det skall hålla måste det smörjas. Detta fick man gratis så länge det fanns bly i bensinen. Idag får man istället blanda i en mer miljövänlig Kalium förening som ger samma effekt.

Vid renovering slipas ventilerna och ventilsätena fräses om. Många har försett sina äldre motorer med ventilsäten i härdat stål som gör att man slipper blyersättning. Är toppen av aluminium kan man vara ganska säker på att det sitter härdades säten i motorn.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, förstår inte heller hur oktantalet skulle kunna påverka insugsventilen? :)

Blev lite höna av fjäder, jag sas bara slängde med en undran om oktantalet/sprit-innehållet, i akt och mening att uppmärksamma dig på solexförgasarens läckrisk sådan den uttrycks i albinforumets arkiv. (Farliga saker med bensinläck, och i AM-forumet finns inlägg av administratören (ägaren Stefan) vars ordalag kan tolkas som att detta med bensinläckaget blivit en tröttande vanlig surdeg`? ;)

Själv kör jag sen länge ren 4-takts alkylat i min segelbåts-O11a, utan den tvåtaktsolje-tillsats som numera rekommenderasför albin, detta tydligen mest bara som smörjning av förgasaren?.

Som guestsson påpekat, ventilsäten slits och sjunker med tiden - särskilt då de är frästa direkt i blockets gjutjärn. Är ingen mekaniker, men har svårt att se att detta är nån katastrof map motorns livslängd? I princip bara att låta nån mekfirma fräsa ur bussnings-urttag och pressa i nya tåliga stål-ventilsäten, tänker jag mig??

edit: Fråga; har du magnetapparat med tändförställnings-spak eller batteritändning (möjligen med centrifugalregulor)? Tänker att fast tändförställning som funkar bra vid tomgång borde ge sot smärre kraftbortfall vid högvarv, inte hetta förgasarpuffar, nåt sånt.

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 22 oktober 2010 | 16:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore nog inte fel att ta ett kompressionsprov för att kolla tätheten hos ventilerna, det säger mycket om statusen hos motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killerbo: Nu finns det vissa som säger att så inte är fallet och att blyersättningen bara består av salt. och att man inte ska använda det.

Salt bildas allmänt när en syra reagerar med en bas och finns i väldigt många former och med vitt skilda egenskaper. Rost, ärg, gips, cement, bordssalt, vägsalt .... 

Den Kaliumförening som säljs som blyersättning på macken är densamma som under ett antal år blandades in i handelsbensinen när blyet förbjöds, innan man övergick bensin helt fri från alla tillsatser för att smörja ventilerna. OK använde denna tillsats långt innan blyförbudet och reklamerade då om att bensinen var miljövänlig utan bly.

 Jag har aldrig hört att denna Kaliumtillsats skulle förorsaka problem och med tanke på alla de hundratusentals, ja kanske miliontals bilar som under många år rullat med detta i tanken, så skulle ev. problem ha blivit kända.  

Jag misstänker att detta är en skröna tillkommen ur en  förhastad slutsats om att den använda kaliumföreningen skulle ha samma egenskaper som bordssalt. Så är det naturligtvis inte. Att hälla NaCl i tanken är nog inte så bra.

Sen är jag inte säker på att det är ett salt överhuvudtaget. Det bly som tillsattes var i organiskt bundet tetrametylbly. En riktigt otrevlig kemikalie som vi skall vara glada att ha blivit av med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig behöver du inte övertyga, jag är redan djupt troende haha.

Det finns dock en ganska utbredd åsikt om motsatsen.. Alltså att det är om inte skadligt, så iallafall utan positiva egenskaper. Vilket jag alltså inte håller med om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen köper du en billig mätare på ex.vis Biltema (kanske inte helt exakta men duger för din del) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare/ eller så lånar du en från nån bilmek på orten. Skruva ur tändstiften och stoppa i kompressionsprovaren i hålet. Kör runt på startmotorn (med bra kräm i batteriet) och läs av värdet. Jämför med specifikationerna för din motor. Klart.

Inte svårare än att byta stift ,dock krävs med många kompressionstestare 2 personer (om man inte har en fjärrstartsanordning). En trycker in mätaren i hålet och en kör startmotorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...